"Dokładnie 50 lat temu wystawa Fluorescent Chrysanthemum została zaprezentowana w londyńskim Institute of Contemporary Art. Wybrane prace pokazywanych wtedy japońskich artystów awangardowych będzie można zobaczyć w CSW ŁAŹNIA 1 w Gdańsku Dolnym Mieście na wystawie pod rozszerzonym tytułem Fluorescent Chrysanthemum Remembered… już w 1967 roku ktoś opowiedział mi o pewnym tokijskim artyście, który zaprojektował oryginalny pokój. Gdy się do niego wchodziło sprawiał wrażenie pustego. Dopiero po podświetleniu pomieszczenia promieniami UV okazywało się, że jest on w pełni umeblowany: zwiedzający dostrzegali kontury stołów, krzeseł i regałów z książkami. Nigdy nie widziałam tego pokoju, ale gdy pojechałam do Japonii po raz pierwszy, udało mi się obejrzeć wyjątkowe dzieła sztuki, w których wykorzystano fluorescencyjne materiały”
- Jasia Reichardt, kuratorka londyńskiej i gdańskiej wystawy.
W 1968 roku w prestiżowym, londyńskim Institute of Conteporary Art odbyła się wystawa Fluorescent Chrystanthemum, która była pierwszą po II wojnie światowej pokazem sztuki japońskiej w Europie. Koniec lat 60. XX wieku był okresem wyjątkowo burzliwym dla Japonii, również sztuki japońskiej. Rok 1970 to wystawa światowa w Osace (EXPO 70’) - pierwsza taka wystawa w Azji. W tym samym roku planowano odnowić kontrowersyjny amerykańsko-japoński traktakt o wzajemnej współpracy i bezpieczeństwie (ANPO).
„O ile artyści wypowiedzieli się jednomyślnie przeciwko odnowieniu ANPO, o tyle EXPO’70 doprowadziło w środowisku do rozłamu. Wielu twórców zdążyło już przyjąć zaproszenia do zaprojektowania wystawowych pawilonów i zaprezentowania w nich swoich prac w ramach wydarzenia krytykowanego za to, że będzie świętem nowoczesnej technologii pojmowanej w nacjonalistyczno-kapitalistycznym duchu”
- Julian Akira Ross.
Londyńska wystawa Fluorescent Chrysanthemum, otwarta dwa lata przed tymi wydarzeniami, zdążyła uchwycić kondycje japońskiego filmu artystycznego jeszcze przed zmianą, którą uznano za koniec pewnego rozdziału w historii japońskiego filmu.
Tytuł wystawy nawiązuje do efektu fluorescencji wykorzystywanej w pracach japońskich artystów oraz do monshō (japońskiego odpowiednika herbu) w formie chryzantemy. Na wystawie w CSW ŁAŹNIA 1 będzie można zobaczyć m.in. zdjęcia, filmy, kalendarze, książki, plakaty, okładki płyt winylowych, grafiki, zapisy nutowe oraz dokumentację wystawy z 1968 roku autorstwa m.in. Kohei Sugiury (projektanta londyńskiej wystawy) oraz Katsuhiro Yamaguchiego.
*wykorzystane cytaty pochodzą z katalogu towarzyszącemu wystawie