Javier Rodriguez to chilijski artysta zajmujący się fotografią oraz rysunkiem. Doktorat z zakresu sztuk pięknych uzyskał na Universidad Politécnica de Valencia w Hiszpanii. Wykłada jako profesor rysunku i malarstwa w Chile. Problematyka jego twórczość niezmiennie oscyluje wokół zagadnienie zła.
W prezentowanym w CSW Łaźnia cyklu rysunkowym „Cobra” artysta stara się zrekonstruować najnowszą historię Chile, obszarem jego śledztwa są przypadki tortur dokonanych przez przedstawicieli chilijskiego aparatu państwowego w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Doszło do nich w szerszym kontekście strukturalnej przemocy zwanej post-dyktaturą, czyli czasach po obaleniu rzędu generała Pinocheta. W swojej pracy artysta sięga po język eseju historycznego, grafiki politycznej, kina, powieści szpiegowskich miesza stylistyki charakterystyczne dla fotorealizmu i ekspresjonizmu.
Główny bohater, niczym w kinie szpiegowskim, nie zważając na grożące mu niebezpieczeństwo stara się dotrzeć do byłego agenta instytucji wywiadowczej La Oficina, organizacji która działała w pierwszych latach przemian demokratycznych. Więzień opowiada mu o stosowanych procedurach i jego związku z CNI (tajną policją Pinocheta) a także o kilku przypadkach tortur z lat 2011 – 2013. Miejscem akcji jest stara łódź/STATEK nękana przez silną burzę.
Opowieść nie jest tylko prostą, historyczną rekonstrukcją faktów. Artysta w swoich pracach zawarł także filozoficzną refleksję nad pojęciem zła, które łączy współczesne przypadki tortur z torturami w czasach dyktatury w celu zrozumienia jak opłakane są skutki strukturalnej przemocy pozostawionej przez Pinocheta.