Zespół Edukacyjny CSW Łaźnia serdecznie zaprasza zorganizowane grupy szkolne do wzięcia udziału w warsztatach filmowych FILM: HISTORIA, TEORIA, JĘZYK.
Spotkania składają się z wykładu – wprowadzenia w tematykę poszczególnych obrazów, prezentacji filmowej oraz dyskusji z uczestnikami zajęć. Główny nacisk położony jest na eksponowanie obrazu filmowego – prezentację pojedynczych kadrów i ich analizę pod kątem estetyki i zawartości semantycznej, prezentację fragmentów filmów, analizę użytych w nich środków wyrazu.
Warsztaty odbywać się będą w październiku i listopadzie, w każdy poniedziałek i czwartek miesiąca w godz. 10.00-11.30. Proponujemy pięć różnych tematów zajęć:
1. Kino przed kinem.
Prezentacja zabawek optycznych, camera obscura. Od fotografii do ruchomego obrazu. Czym jest i jak działa kinematograf. Rozwój nośników filmowych (taśma 35 mm, 16 mm, VHS, DVD, Blue-Ray). Początki kina, pierwsze obrazy, twórcy. Szkoła z Brighton, pierwsze filmowe środki wyrazu i gatunki filmowe.
Projekcje fragmentów filmów:
– pierwsze filmy braci Lumière: (m.in. Wyjście robotników z fabryki, Przyjazd pociągu, Śniadanie dziecka, Oblany ogrodnik),
– George Méliès: Podróż do krainy niemożliwości,
– krótkie filmy trickowe: Szkoła z Brighton (m.in. G. A. Smith, J. Williamson) oraz T. A. Edison.
2. Elementy dzieła filmowego.
Z czego składa się film. Czas, przestrzeń, narracja, montaż, głębia ostrości, bohaterowie, schemat fabularny. Model klasycznego kina amerykańskiego (styl zerowy). Mechanizm projekcji-identyfikacji.
Projekcje fragmentów filmów:
Nietykalni, reż. B. De Palma, USA, 1987.
Pokój z widokiem, reż. J. Ivory, Wielka Brytania, 1986.
Pancernik Potiomkin, reż. S. Eisenstein, ZSRR, 1925.
Wszystko na sprzedaż, reż. A. Wajda, Polska, 1969.
Szalony Piotruś, reż. J-L. Godard, Francja, Włochy, 1965.
3. Kino autorskie i kino gatunków.
Teoria gatunków filmowych. Horror, science-fiction, melodramat, western, musical – cechy charakterystyczne, schemat fabularny, bohaterowie, historia i ewolucja. Czym jest kino autorskie – najważniejsi twórcy.
Projekcje fragmentów filmów:
Egzorcysta, reż. W. Friedkin, USA, 1973.
Plan dziewięć z kosmosu, reż. E. Wood, USA, 1959.
Casablanca, reż. M. Curtiz, USA, 1942.
Rio Bravo, reż. H. Hawks, USA, 1959.
4. Kino grozy.
Rodowód: romantyzm i powieść gotycka. Rozwój gatunku na tle przemian społecznych i obyczajowych XX w.: niemiecki ekspresjonizm, kino potworów, nowy film grozy, horror cielesny. Schemat fabularny, popularne motywy, środki wyrazu. Horror a jego widz – film grozy jako odzwierciedlenie społecznych lęków.
Projekcje fragmentów filmów:
Gabinet doktora Caligari, reż. R. Wiene, Niemcy, 1920.
Nosferatu – symfonia grozy, reż. F. W. Murnau, Niemcy, 1922.
Nosferatu wampir, reż. W. Herzog, Francja, RFN, 1979.
Wstręt, reż. R. Polański, Wielka Brytania, 1965.
Psychoza, reż. A. Hitchcock, USA, 1960.
Martwe zło, reż. S. Raimi, USA, 1981.
5. Dźwięk w filmie.
Od kina niemego do dźwiękowego. Sposoby udźwiękowiania filmów niemych. Tradycja taperska i jej dziedzictwo. Dźwięk we współczesnych produkcjach filmowych: muzyka, tło, postsynchrony. Część warsztatowa: tworzenie i zapis ścieżki dźwiękowej do fragmentów filmów niemych.
Zajęcia poprowadzi Tomasz Garstkowiak - absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim (specjalizacja: filmoznawstwo); animator kultury, wykładowca, muzyk. Koordynator Dyskusyjnego Klubu Filmowego "Kurort" w Sopocie. Autor wielu prelekcji dotyczących kina polskiego i światowego. Od 2007 roku prowadzi zajęcia warsztatowe z historii i teorii kina dla uczniów szkół wszystkich poziomów nauczania w ramach projektów trójmiejskich instytucji kulturalnych (m. in. Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, CSW Łaźnia).
Zapraszamy do wyboru jednego z poniższych tematów oraz terminów spotkań (8, 11, 15, 18, 22, 25, 29 października; 12, 15, 19, 22, 26 listopada).
Warsztaty odbędą się po uprzedniej rezerwacji terminu u Aleksandry Mrozowskiej, mail: a.mrozowska@laznia.pl, tel. 58 305 40 50.
Sponsorem wydarzenia jest PGNiG S.A.