szkoła podstawowa (klasy 4-6), gimnazjum
Historia wynalazków, które doprowadziły do powstania kina. Przyjrzymy się fotografii, a także pierwszym ruchomym obrazom. Poznamy zasadę działania kinematografu. Zaprezentujemy, jak zmieniały się nośniki filmowe i sposoby wyświetlania filmów na przestrzeni dziesięcioleci. Przeniesiemy się do czasów początków kina – zobaczymy, jak wyglądały pierwsze filmy i kim byli ich twórcy (bracia Lumière, Georges Méliès).
2. Śmiechu warte – pierwsze komedie
szkoła podstawowa (klasy 4-6)
Z czego śmiali się filmowi widzowie dawno temu? Zaprezentujemy fragmenty wczesnych filmów komediowych i poznamy gwiazdy filmowe, które niegdyś doprowadzały publiczność do wybuchów śmiechu (Charlie Chaplin, Buster Keaton, Harold Lloyd, Stan Laurel i Oliver Hardy). Przyjrzymy się grze aktorskiej, choreografii, a także porównamy klasyczne obrazy ze współczesnymi filmami.
3. Kino nieme pełne dźwięków
szkoła podstawowa (klasy 4-6)
Zajęcia muzyczne, podczas których przyjrzymy się roli muzyki w filmie niemym. Poznamy sposoby udźwiękawiania filmów, dowiemy się, kim był taper i jaką pełnił funkcję podczas seansu filmowego. Wspólnie dokonamy analizy fragmentów klasycznych filmów niemych z oryginalną ścieżką dźwiękową, jak również z jej współczesnymi interpretacjami. Na koniec sami zabawimy się w taperów – korzystając z instrumentów akustycznych, elektronicznych oraz przedmiotów codziennego użytku wspólnie stworzymy i zarejestrujemy ścieżkę dźwiękową do wybranych fragmentów filmów niemych.
4. Kino grozy
gimnazjum, szkoła średnia
Co straszyło i nadal straszy kinową widownię? Zjawiska kulturowe, które inspirowały twórców pierwszych horrorów (romantyzm, powieść gotycka). Fragmenty wczesnych filmów grozy, ich bohaterowie. Rozwój gatunku na tle przemian społecznych i obyczajowych XX w.: niemiecki ekspresjonizm, kino potworów, nowy film grozy, horror cielesny. Analiza i zestawienie ze współczesnymi produkcjami filmowymi schematów fabularnych, popularnych motywów, środków wyrazu, atmosfery, gry aktorskiej.
5. Nie z tej ziemi – kino science-fiction
gimnazjum, szkoła średnia
Literackie pierwowzory filmów science-fiction (H. G. Wells). Cechy charakterystyczne gatunku (schemat fabularny, bohaterowie, popularne motywy). Historia i rozwój gatunku: science-fiction jako odzwierciedlenie społecznych marzeń i lęków (od „Podróży na księżyc” przez „Metropolis” po katastroficzne nastroje filmów z lat 50. W stronę pastiszu – kino nowej przygody. Inne spojrzenie na gatunek („Łowca androidów”, „2001: Odyseja kosmiczna”).
6. Czy kino jest sztuką?
szkoła średnia
Wybrane zagadnienia z historii myśli filmowej. Kreacja i reprodukcja świata przedstawionego w dziele filmowym. Kino autorskie i kino gatunków. Z czego składa się film. Czas, przestrzeń, narracja, montaż, głębia ostrości, bohaterowie, schemat fabularny. Filmowy autotematyzm.
Koncepcja warsztatów i prowadzenie: Tomasz Garstkowiak – absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim (filmoznawstwo); animator kultury, wykładowca, muzyk. Od 2005 roku koordynator Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Kurort” w Sopocie. Organizator ponad 350 seansów klasycznych i wartościowych artystycznie dokonań kina polskiego i światowego w kinie Polonia oraz w sopockim Multikinie. Autor wielu prelekcji filmowych dotyczących kina polskiego i światowego. Koordynator ds. organizacyjnych przy festiwalu Sopot Film Festival. Od 2007 roku autor i prowadzący zajęcia warsztatowe z historii i teorii kina dla uczniów szkół wszystkich poziomów nauczania w ramach projektów edukacyjnych trójmiejskich instytucji kulturalnych (m.in. Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, CSW Łaźnia).