16.11.2007
Pracując nad filmem , zbieram elementy ,fragmenty życiowych doświadczeń , zapamiętanych obrazów. Wiem że w pewnym momencie całość zjawi się sama . Jako olśnienie , że tak właśnie trzeba . Rzadko mamy przemyślaną całą strukturę filmu, ważne jednak, żeby ocalić główną myśl. To nie jest działanie poprzez rozum, ale poprzez głębokie przekonanie, że jest tylko jedna droga –właśnie ta.
- J. Wójcik
Jerzego Wójcika (ur. w 1930 roku ) można śmiało nazwać Mentorem i Mistrzem kilku pokoleń polskich operatorów filmowych. Na pewno dysponuje największym doświadczeniem i jest najważniejszym autorytetem w dziedzinie tworzenia obrazu filmowego nie tylko w Polsce , ale i na całym świecie . Już do klasyki sztuki filmowej zaliczane są takie dzieła jak
„Matka Joanna od Aniołów”, „Faraon” -reż. J. Kawalerowicz, „Popiół i diament” reż. A. Wajda „Eroica” reż. A. Munk ,”Potop” –reż. J. Hoffman wszystkie te dzieła łączy jedno nazwisko –Jerzy Wójcik autor zdjęć filmowych.
Będziemy mieli niepowtarzalną okazję wziąć udział w warsztacie prowadzonym przez Jerzego Wójcika dnia 17-tego listopada 2007 (sobota).
Zajęcia rozpoczną się o godz. 14 .00 projekcją filmu „Matka Joanna od Aniołów” –reż. J. Kawalerowicz. O drodze do stworzenia strony wizualnej tegoż filmu opowie sam autor zdjęć.
Zaprezentuje też swoją własną niepowtarzalna filozofię obrazu światła w filmie, opowie o swoich fascynacjach filmowych , inspiracjach i przybliży niejeden z tajników pracy autora zdjęć filmowych. Wszystko to zilustrowane fragmentami filmów. Będzie też czas przeznaczony na pytania ze strony uczestników. Podczas warsztatów zakupić będzie można książkę pt .” Labirynt Światła” będącą zbiorem esejów Prof. Jerzego Wójcika na temat swojej wizji sztuki, świata i światła.
Zajęcia prowadzone przez Jerzego Wójcika zostaną poprzedzone w czwartek i piątek prezentacjami wybranych filmów do których stworzył obraz.
Z intuicji wynika to , że tak należy. Nie wiem czy dobrze to ujmę , ale pewne osoby dobrze czują się w baroku, a inne lubią przebywać w kościele romańskim. Czuję się lepiej właśnie w romańskiej świątyni . Zawsze bardziej interesowało mnie odejmowanie. Odrzucam od siebie rzeczy, nie zbieram ich, nie dodaję. Nie buduję filmu z dodawania, tylko z odejmowania. Interesuje mnie rzecz w swej istocie .
- J. Wójcik
Czwartek 15.11.2007
Godz . 17.00 –wprowadzenie w obszar zagadnień związanych z powstawaniem filmu „Nikt Nie Woła” w reż. K. Kutza . Filmem który do dziś pozostaje fenomenem pod względem plastyki obrazu filmowego.
18.00 –Projekcja filmu „Nikt nie woła” –reż. K. Kutz 86 min. 1960 r.
Piątek 16.11. 2007
Godz. 17.00 . wprowadzenie w obszar zagadnień związanych z powstawaniem filmu
„Faraon” w reż. J. Kawalerowicz . Opowieść o stronie wizualnej tego dzieła ilustrowana fragmentami filmowymi.
Godz. 18.00. projekcja filmu „Faraon” –reż. J. Kawalerowicz 175 min 1966 r.
Sobota 17.11.2007
Godz.14.00 –projekcja filmu „Matka Joanna od Aniołów” reż..J. Kawalerowicz 90 min ,1965 r.
Godz. 15.30 -20.00 warsztat prowadzony przez Prof. Jerzego Wójcika
Warsztaty filmowe skierowane są do wszystkich osób zainteresowanych filmem. Zarówno do miłośników dziesiątej muzy , którzy pragną jeszcze swoją wiedzę pogłębić, jak i do tych którym ten obszar sztuki jest jeszcze mało znany.
W przystępny sposób przy wsparciu najnowszych technik audiowizualnych staramy się pokazać kulisy powstawania filmów szkoły polskiej, przedstawić sylwetki twórców, zaprezentować dzieła sztuki, które były dla reżyserów inspiracją, umiejscowić to wszystko w konkretnym kontekście społeczno – kulturowym oraz ukazać powiązania z kinem światowym i znaczenie dla światowej kinematografii.
Aby uatrakcyjnić warsztat , sprawić by był on ciekawy i zajmujący –godzinnemu wykładowi towarzyszą prezentacje z dwóch projektorów multimedialnych- prezentacje zarówno fragmentów filmowych jak i materiałów zdjęciowych-podkreślających klimat epoki.
Następnie proponujemy projekcję jednego ze sztandarowych dzieł Polskiej Szkoły Filmowej po której zapraszamy do rozmowy.
Całość –wykład, ilustracja audiowizualna , projekcja filmowa, rozmowa -tworzą nową jakość dzięki której w przyswajalny sposób możemy zgłębiać tajniki historii polskiego kina.
16 października (wtorek)
Odsłona II – ‘EROICA’
Wprowadzenie do twórczości A. Munka, kulisy realizacji filmu Eroica,
Miejsce i znaczenie A. Munka i jego filmu Eroica w Historii kina
Projekcja filmu „Eroica” w reż. A. Munk, zdj. J. Wójcik 1958 , 78 min
godz. 17.00
Eroico to jedno z czołowych dokonań polskiej szkoły filmowej Uważane powszechnie za najlepsze dzieło A. Munka. Film z doskonale rozłożonymi proporcjami i akcentami. Wspaniale balansujący pomiędzy groteską , a powagą. W konsekwencji będący najważniejszym obok „Kanału” i „Popiołu i diamentu” głosem w sprawie charakteru narodowego Polaków. Sięgający bodaj najgłębiej do korzeni naszej mitologii. Jednocześnie pozostając przy tych walorach historią prosto , sprawnie i potoczyście opowiedzianą.
15,16,17 listopada 2007 (czwartek , piątek , sobota)
Odsłona III - specjalna
Warsztat prowadzony przez czołowego operatora Polskiej Szkoły Filmowej
Jerzego Wójcika
oraz przegląd jego twórczości.
Jerzy Wójcik był i jest –nauczycielem kilku pokoleń autorów zdjęć filmowych w Polsce .
To jego umiejętnościom pedagogicznym i talentowi zawdzięczamy to że na świecie mówi się o polskiej szkole operatorów .
Jerzy Wójcik stworzył obraz do takich ważnych dla kultury polskiej filmów jak; Popiół i diament, Eroica ,Nikt nie woła, Matka Joanna od Aniołów, Krzyż Walecznych, Faraon, Potop
18 grudnia (wtorek)
Odsłona IV – ‘POPIÓŁ I DIAMENT’
Opowieść o kulisach powstawania filmu „Popiół i Diament” uznawanego powszechnie za
Opus magnum Szkoły Polskiej –jej szczytowe osiągnięcie
Projekcja filmu „Popiół i Diament” reż A. Wajda, zdj. J.Wójcik 1958, 97 min
godz. 17.00
Film uważany za szczytowe , najdoskonalsze osiągnięcie Polskiej Szkoły Filmowej.
Dobre duchy czuwały nad realizacją tego filmu . Nigdy przedtem, ani nigdy potem nie spotkało się na planie filmu polskiego takie grono życzliwych sobie i utalentowanych ludzi. Oto pod skrzydłami reżysera obdarzonego trochę może mroczną , barokową, surrealną, wyobraźnią nastąpiła niespodziewana erupcja talentu Zbigniewa Cybulskiego w roli młodego akowca. Na kształt filmu ogromny wpływ miały rady J. Morgensterna i A. Pawlikowskiego. Całości dopełniała dobra gra debiutantki E. Krzyżewskiej i znakomite zdjęcia J. Wójcika.
Z tego tygla wspólnych marzeń , dyskusji , rozmów , sporów powstało dzieło do dziś zaskakujące , zastanawiające , przykuwające uwagę, sprawiające wrażenie nierównego , poszarpanego , a jednocześnie wizjonersko ekspresyjnego i doskonałego.
Koncepcja i prowadzenie: Jacek Wachulewicz
Na wszystkie warsztaty wstęp jest bezpłatny.
ZAPRASZAMY!
Szczegóły dotyczące polskiej szkoły filmowej na
www.polskaszkolafilmowa.pl