15.04.2008, godz.17:00
Warsztat Filmowy –Polska Szkoła Filmowa Światowy Fenomen Artystyczny
W tym roku kontynuować będziemy rozpoczęte we wrześniu 2007 warsztaty filmowe pod szyldem „Polska Szkoła Filmowa Światowy Fenomen Artystyczny- kontynuacja
Nasze warsztaty filmowe skierowane są do wszystkich osób zainteresowanych filmem. Zarówno do miłośników dziesiątej muzy , którzy pragną jeszcze swoją wiedzę pogłębić, jak i do tych którym ten obszar sztuki jest jeszcze mało znany.
W przystępny sposób przy wsparciu najnowszych technik audiowizualnych staramy się pokazać kulisy powstawania filmów szkoły polskiej, przedstawić sylwetki twórców, zaprezentować dzieła sztuki, które były dla reżyserów inspiracją , umiejscowić to wszystko w konkretnym kontekście społeczno – kulturowym oraz ukazać powiązania z kinem światowym i znaczenie dla światowej kinematografii.
Aby uatrakcyjnić warsztat , sprawić by był on ciekawy i zajmujący –godzinnemu wykładowi towarzyszą prezentacje z dwóch projektorów multimedialnych- prezentacje zarówno fragmentów filmowych jak i materiałów zdjęciowych-podkreślających klimat epoki.
Następnie proponujemy projekcję jednego ze sztandarowych dzieł Polskiej Szkoły Filmowej po której zapraszamy do rozmowy.
Całość –wykład, ilustracja audiowizualna , projekcja filmowa, rozmowa -tworzą nową jakość dzięki której w przyswajalny sposób możemy zgłębiać tajniki historii polskiego kina.
odsłona czwarta
15 IV 2008 (wtorek) godz. 17.00
Wojciech Jerzy Has - reprezentant nurtu egzystencjalnego w ramach „szkoły” jego rola , droga twórcza ,
inspiracje artystyczne.
Prezentacja filmu „Pętla” w reż. W. J Hasa
Pętla
Reż. Wojciech Jerzy Has 1958 ,96’
W rolach głównych. Gustaw Holoubek , Aleksandra Śląska
Efektowny debiut Wojciecha Jerzego Hasa, jednego z najciekawszych polskich reżyserów powojennych. W "Pętli" późniejszy autor stworzył podwaliny własnego języka filmowego. Jego znakiem rozpoznawczym jest mistrzowskie budowanie klimatu ekranowej opowieści; subtelne ukazywanie powikłanej, często poranionej psychiki bohaterów; fascynacja outsiderem, wyrzuconym poza główny nurt życia, nie potrafiącym nawiązać kontaktu z otoczeniem. Te cechy stylu Hasa znalazły najpełniejszy wyraz w jego dokonaniach z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ("Pożegnania", "Wspólny pokój", "Jak być kochaną", "Szyfry"). Można się również w "Pętli" dopatrzeć nieśmiałej zapowiedzi "wizyjnego" Hasa, znanego przede wszystkim z "Rękopisu znalezionego w Saragossie" i "Sanatorium pod klepsydrą", Jak bowiem rozumieć owe dziwne przedmioty wypełniające mieszkanie alkoholika Kuby? Jak tłumaczyć aluzje do wizualnych ekstrawagancji niemieckich ekspresjonistów? Debiutancki film Hasa jest adaptacją wczesnego opowiadania Marka Hłaski pod tym samym tytułem.
"Pętla" jest filmem cholernie pesymistycznym. Śmiać mi się chce, gdy pomyśleć, że o ten sam pesymizm pomawiano "Eroicę" czy "Koniec nocy". Jeśli tamte filmy były mroczne i szare, to ten dopiero jest czarny jak bryła węgla pomazana smołą" - pisał pod koniec lat pięćdziesiątych jeden z krytyków. Celowo wolne tempo narracji chwilami męczy i drażni. Niemal namacalnie oddaje duszny ciężar przygniatający bohatera. Odtwarzający postać Kuby Gustaw Holoubek (właściwie debiut aktora na dużym ekranie) daje wstrząsające studium życiowego bankruta, targanego sprzecznymi uczuciami od otępienia do szaleństwa.
"Idźcie na "Pętlę", film dobry, odważny, uczciwy" - zachęcał przed laty recenzent swoich czytelników. I choć przez ostatnie czterdzieści lat sporo wydarzyło się w polskim filmie, jego wezwanie niewiele straciło na aktualności.
Prowadzenie i koncepcja Jacek Wachulewicz
Wstęp wolny
Więcej informacji
www.polskaszkolafilmowa.pl