Zespół Edukacyjny CSW Łaźnia zaprasza do uczestnictwa w warsztatach filmowych
FILM: HISTORIA, TEORIA, JĘZYK
Warsztaty przeznaczone są dla zorganizowanych grup szkolnych.
Odbywać się będą w terminie marzec-czerwiec, w każdy poniedziałek i czwartek miesiąca w godz. 10.00-11.30 12.00-13.30 do wyboru (wyłączając termin: 21.04.2011).Terminy : 14.03.2011 oraz 28.03.2011 w godz. 10:00 - 11:30 zarezerwowane dla grupy szkolnej.
Zapraszamy do wyboru jednego z poniższych tematów oraz terminów spotkań
Uwaga: Warsztaty odbędą się tylko po uprzedniej rezerwacji terminu pod adresem mailowym:
m.pawelec@laznia.pl
Zgłoszenia należy przesyłać faxem bądź drogą pocztową.
1. Kino przed kinem (gimnazjum, liceum)
Prezentacja zabawek optycznych,
camera obscura. Od fotografii do ruchomego obrazu. Czym jest i jak działa kinematograf. Rozwój nośników filmowych (taśma 35 mm, 16 mm, VHS,
DVD,
Blue-Ray). Początki kina, pierwsze obrazy, twórcy. Kinematograf Braci Lumière. Georges Méliès – twórca widowiska filmowego. Szkoła z Brighton. Pierwsze filmowe środki wyrazu. Pierwsze gatunki filmowe.
Projekcje:
– pierwsze filmy braci Lumière: (m.in.
Wyjście robotników z fabryki, Przyjazd pociągu, Śniadanie dziecka, Oblany ogrodnik)
– George Méliès:
Podróż do krainy niemożliwości
– krótkie filmy
trickowe: Szkoła z Brighton (m.in. G. A. Smith, J. Williamson) oraz T. A. Edison
2. Elementy dzieła filmowego (liceum)
Z czego składa się film. Czas, przestrzeń, narracja, montaż, głębia ostrości, bohaterowie, schemat fabularny. Model klasycznego kina amerykańskiego (styl zerowy). Mechanizm projekcji-identyfikacji.
Projekcje fragmentów filmów:
Nietykalni, reż. B. De Palma, USA, 1987.
Pokój z widokiem, reż. J. Ivory, Wielka Brytania, 1986.
Pancernik Potiomkin, reż. S. Eisenstein, ZSRR, 1925.
Wszystko na sprzedaż, reż. A. Wajda, Polska, 1969.
Szalony Piotruś, reż. J-L. Godard, Francja, Włochy, 1965.
3. Kino autorskie i kino gatunków (gimnazjum, liceum)
Teoria gatunków filmowych. Horror,
science-fiction, melodramat,
western,
musical – cechy charakterystyczne, schemat fabularny, bohaterowie, historia i ewolucja. Czym jest kino autorskie – najważniejsi twórcy.
Projekcje fragmentów filmów:
Egzorcysta, reż. W. Friedkin, USA, 1973.
Plan dziewięć z kosmosu, reż. E. Wood, USA, 1959.
Casablanca, reż. M. Curtiz, USA, 1942.
Rio Bravo, reż. H. Hawks, USA, 1959.
4. Kino grozy (gimnazjum, liceum)
Rodowód: romantyzm i powieść gotycka. Rozwój gatunku na tle przemian społecznych i obyczajowych XX w.: niemiecki ekspresjonizm, kino potworów, nowy film grozy, horror cielesny. Schemat fabularny, popularne motywy, środki wyrazu. Horror a jego widz – film grozy jako odzwierciedlenie społecznych lęków.
Projekcje fragmentów filmów:
Gabinet doktora Caligari, reż. R. Wiene, Niemcy, 1920.
Nosferatu – symfonia grozy, reż. F. W. Murnau, Niemcy, 1922.
Nosferatu wampir, reż. W. Herzog, Francja, RFN, 1979.
Wstręt, reż. R. Polański, Wielka Brytania, 1965.
Psychoza, reż. A. Hitchcock, USA, 1960.
Martwe zło, reż. S. Raimi, USA, 1981.
Prowadzenie:
Tomasz Garstkowiak – polonista, animator kultury, od 2005 roku koordynator Dyskusyjnego Klubu Filmowego „
Kurort” w Sopocie
Terminy:
marzec:
14.03.2011
17.03.2011
21.03.2011
24.03.2011
28.03.2011
31.03.2011
kwiecień:
04.04.2011
07.04.2011
11.04.2011
14.04.2011
18.04.2011
28.04.2011
maj:
05.05.2011
09.05.2011- termin zarezerwowany
12.05.2011- termin zarezerwowany
16.05.2011- termin zarezerwowany
19.05.2011
23.05.2011- termin zarezerwowany
26.05.2011
30.05.2011
czerwiec:
02.06.2011
06.06.2011- termin zarezerwowany
09.06.2011
13.06.2011- termin zarezerwowany
16.06.2011