08.01.2008
22 stycznia 2008 [wtorek] godzina 17.00 / „Polska Szkoła Filmowa – światowy fenomen artystyczny”
Warsztaty filmowe skierowane są do wszystkich osób zainteresowanych filmem. Zarówno do miłośników dziesiątej muzy , którzy pragną jeszcze swoją wiedzę pogłębić, jak i do tych którym ten obszar sztuki jest jeszcze mało znany.
W przystępny sposób przy wsparciu najnowszych technik audiowizualnych staramy się pokazać kulisy powstawania filmów szkoły polskiej, przedstawić sylwetki twórców, zaprezentować dzieła sztuki, które były dla reżyserów inspiracją , umiejscowić to wszystko w konkretnym kontekście społeczno – kulturowym oraz ukazać powiązania z kinem światowym i znaczenie dla światowej kinematografii.
Aby uatrakcyjnić warsztat , sprawić by był on ciekawy i zajmujący –godzinnemu wykładowi towarzyszą prezentacje z dwóch projektorów multimedialnych- prezentacje zarówno fragmentów filmowych jak i materiałów zdjęciowych-podkreślających klimat epoki.
Następnie proponujemy projekcję jednego ze sztandarowych dzieł Polskiej Szkoły Filmowej po której zapraszamy do rozmowy.
Całość –wykład, ilustracja audiowizualna , projekcja filmowa, rozmowa -tworzą nową jakość dzięki której w przyswajalny sposób możemy zgłębiać tajniki historii polskiego kina.
22 stycznia (wtorek) godz. 17.00
Odsłona I
Bogumił Kobiela-aktor charakterystyczny obok Z. Cybulskiego
najważniejszy aktor Polskiej Szkoły Filmowej.
Przybliżenie postaci i drogi twórczej aktora Bogumiła Kobieli.
Kulisy realizacji filmu „Zezowate Szczęście”.
Projekcja filmu „Zezowate Szczęście” w reż: A. Munka
"...powoli zaczynam rozumieć impulsy, które kierowały moim postępowaniem. Otóż chyba zawsze usiłowałem, całkiem nieświadomie, przystroić się w szaty uznanego przez opinię bohatera danego historycznego okresu. W życiu dziecka był nim harcerz, później podchorąży, wreszcie konspirator... Wszystkie te etapy przebiegłem w bezowocnej pogoni za życiowym powodzeniem. Czy mogłem przypuszczać, że wszędzie czeka mnie nieuchronna klęska?..." - tak podsumował swoje pechowe życie główny bohater opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego "Sześć wcieleń Jana Piszczyka". Nowela ta stała się kanwą scenariusza do "Zezowatego szczęścia" - filmu, który ugruntował wysoką pozycję Andrzeja Munka wśród polskich reżyserów debiutujących po wojnie. O klasie tego twórcy wiele mówiła już "Eroica" (1958) - do dziś uznawana za arcydzieło szkoły polskiej. "Zezowate szczęście" dowiodło jednak, że Munk to nie tylko mistrz w obnażaniu fałszu narodowych stereotypów i symboli. Pokazało biegłość twórcy w operowaniu zarówno językiem tragedii, jak i komedii.
Film ów jest mianowicie zdumiewająco udanym połączeniem różnych stylów i poetyk. Krytycy znaleźli w dziele Munka zjadliwą ironię, groteskę, elementy czysto komediowe i dramatyczne oraz cechy powiastki filozoficznej w duchu wolteriańskim. Przy tak dużej różnorodności i "rozrzucie" stylistycznym próżno szukać w "Zezowatym szczęściu" zgrzytów, zbędnych scen, chybionego aktorstwa...
(źródło-www.filmpolski.pl)
Koncepcja i prowadzenie: Jacek Wachulewicz
na wszystkie warsztaty
wstęp jest bezpłatny
ZAPRASZAMY
Szczegóły dotyczące polskiej szkoły filmowej na
www.polskaszkolafilmowa.pl