Kyungwoo Chun jest jednym z czołowych artystów zajmujących się fotografią oraz performansem z Korei Południowej. Studiował w Seulu oraz Niemczech. Obecnie również pracuje jako profesor na swojej macierzystej uczelni. Międzynarodowe uznanie przyniosły mu charakterystyczne fotografie wykonane przy wydłużonym czasie naświetlania. Od wczesnych lat 2000. Kyungwoo Chun oprócz fotografii zaczął interesować się również performansem. Od tego czasu zrealizował wiele prac performatywnych w przestrzeni publicznej na całym świecie, także w Gdańsku.
Do katalogu teksty napisali: Jadwiga Charzyńska, Ingo Clauß, Juhyun Cho i Jacek Kołtan. Jadwiga Charzyńska, Dyrektor CSW ŁAŹNIA w swoim eseju opowiada o fascynacji twórczością Kyungwoo Chuna oraz o wspólnie zrealizowanym projekcie w 2010 roku. Ingo Clauß kurator w Muzeum Sztuki Nowoczesnej Weserburg w Bremie przybliża czytelnikowi najważniejsze zrealizowane performance i instalacje artysty. Juhyun Cho, autorka trzeciego tekstu pracuje jako główna kuratorka w Muzeum Sztuki Ilmin w Seulu oraz profesor nadzwyczajny w dziedzinie mediacji kulturowej na Uniwersytecie Yonsei. Cho w tekście „Kiedy przemawia Naród: Krzesło słuchacza Kyungwoo Chuna jako plac, maszyna pamięci i teatr pamięci” przybliża czytelnikowi prace artysty w kontekście historii i kultury Korei Południowej. Jacek Kołtan, filozof i politolog, wydawca, pełnomocnik dyrektora ds. naukowych w Europejskim Centrum Solidarności, a także wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego jest autorem czwartego tekstu, który znalazł się w publikacji The Listener. Esej „Trzy obietnice. Czułość, solidarność i polityka” zawiera refleksje na temat wystawy Vice Versa oraz twórczości Kyungwoo Chuna. Tak Jacek Kołtan podsumowuje w katalogu swoje rozważania:
„Świat późnej nowoczesności co prawda składa wciąż obietnice lepszego życia, lecz w bolesny sposób pozbawia na każdym kroku możliwości ich wypełnienia. Kyungwoo Chun, inicjując praktyki artystyczne, otwiera pole do spełnienia tych obietnic. Jego artystyczna działalność jest afirmatywna – z dominującą potrzebą skupienia się na przestrzeniach, w których impulsy płynące z czułości, poczucia solidarności i doświadczenia politycznego współpowiązania mogą zmieniać nasz stosunek do świata. To sztuka, która skoncentrowana jest na doświadczeniu wspólnych spraw, na tyle bliskich naszemu doświadczeniu, że w naturalny sposób skłania do zaangażowania wraz z innymi. Odsłania bliską współobecność innych i odkrywa przyjemność obcowania – z czułością, solidarnością i w poczuciu wolności. Praktyki artystyczne Kyungwoo Chuna zdają się tworzyć rodzaj realnej utopii, utopii w działaniu, która niemożliwe czyni możliwym – odrywa ludzi od indywidualnych światów, kusi do ćwiczenia się we współobecności i odkrywa przed nimi wspólne horyzonty. Sztuka pokazuje tym samym dobitnie, że w tej materii ma zaskakująco wiele do powiedzenia.”
W książce można znaleźć także rozmowę z artystą, który przeprowadziła Jolanta Woszczenko, kuratorka indywidualnej wystawy Kyungwoo Chuna w CSW ŁAŹNIA w Gdańsku w 2020 roku. Projekt graficzny publikacji przygotowała Ania Witkowska.
Redakcja: | Jolanta Woszczenko |
Wydawca: | Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA 2021 |
Dane: | Okładka twarda, ilustrowana, 269 stron, wymiary: 17,5x22,5 cm |
Język: | polski/angielski |
ISBN: | 978-83-61646-59-4 |