Ta książka jest rezultatem wystawy oraz programu edukacyjnego o tym samym tytule, które miały miejsce w Centrum Sztuki Współczesnej “Łaźnia” na przełomie 2016/17 roku. Podstawowym celem tego opracowania jest przedstawienie, w jaki sposób artyści i filozofowie doszukują się granic środków wyrazu, wychodząc poza granice “widzialnego” i “obecnego”. Sztuka jawi nam się tutaj jako ogół praktyki twórczej, w której obok zastosowania najnowszych środków z XXI wieku – biomedycyny, IT oraz robotyki – niemałym jest udział elementów “nienaukowych”: intuicji, metafor i przypuszczeń. Rozważając naukowe i technologiczne możliwości modyfikacji człowieka, autorzy książki odnoszą się do przykładów różnych czynników realności, które unikając swojego czysto biologicznego określenia, wymagają od nas uświadomienia sobie stosunków panujących pomiędzy życiem i mnogością. Wśród takich czynników znajdują się: programowalna materia, formy symbiotyczne, oraz hybrydy, zmienianie się w automat oraz różnorodne przejawy przejściowego, anonimowego i nieokreślonego życia. Podstawowym badanym medium jest tu materia hybrydowa, a podstawową analizowaną kwestią – “żywy” aspekt, umiejętność wypowiadania się, zasób istniejących możliwości, które można odkryć, jeżeli znajdujesz się w tym “półżywym” wymiarze. Taki model przezwyciężania własnej “personologii” w sztuce w wymiarze Johanna Wolfganga Goethego brzmiała by następująco: “Stirb und Werde!” – Zgiń i znów się przemień, przejdź i bądź.
Artyści, którzy wzięli udział w wystawie: James Auger i Jimmy Loizeau (Wielka Brytania), Dmitry ::vtol:: Morozov (Rosja), Louise-Philippe Demers (Singapur), Where Dogs Run: Olga Inozemtseva, Natalia Grekhova, Alexey Korzukhin and Vladislav Bulatov (Rosja), Heather Dewey-Hagborg (USA), Pedro Lopes (Portugalia), Thomas Feuerstein (Austria), Verena Friedrich (Niemcy)
Autorzy esejów: Dmitry Bulatov (Rosja), Pier Luigi Capucci (Włochy), Dmitry Galkin (Rosja), Jens Hauser (Dania), Robert Mitchell (USA), Chris Salter (Kanada)
O redaktorze:
Dmitrij Bulatow jest kuratorem Narodowego Centrum Sztuki Współczesnej (Rosja). Jest dwukrotnym laureatem nagrody National Innovation Award for contemporary arts (2008 i 2013 r.) Oraz nominacji do Golden Nica w Prix Ars Electronica (Austria, 2014) w kategorii Visionary Pioneers of Media Art.