Francuski artysta i teoretyk zajmujący się sztuką nowych mediów. Urodzony w 1957 roku w Mascarze, w Algierii. Obecnie mieszka i pracuje z żoną i córką w Paryżu. W kręgu jego zainteresowań znajdują się m.in. prace i instalacje audiowizualne, wirtualna rzeczywistość, nowe technologie, sztuka performansu, interaktywne wystawy i sztuka w przestrzeni miejskiej. Jego prace są prezentowane i nagradzane na całym świecie.
Tworzy posługując się różnymi mediami łącząc niejednokrotnie w jedną całość wideo, sieć internetową, bezprzewodowe technologie, przestrzeń publiczną, wielkoskalowe instalacje oraz wystawy interaktywne.
W latach 80-tych reżyserował instalacje wideo i filmy krótkometrażowe współczesnych artystów takich, jak Daniel Buren, Jean Tinguely, Sol LeWitt i Martial Raysse. Działalność ta zaowocowała wprowadzeniem do własnej twórczości, rozwiniętej później w innych mediach, koncepcji „sytuacji” jako środka służącego rozszerzeniu znaczenia symbolicznego kontekstu poprzez immersję w multimedialnych środowiskach.
W celu badania potencjału nowych artystycznych narzędzi, w 1987 założył Z-A - zaawansowane technologicznie laboratorium grafiki komputerowej i wirtualnej rzeczywistości, które w krótkim czasie stało się miejscem, które wydało szereg nagradzanych projektów. Przez ponad 15 lat działalność Z-A skupiała się na poszukiwaniach na polu animacji komputerowej, interaktywności oraz grafiki real-time.
W latach 1990 – 1993 Benayoun pracował z belgijskim artystą François Schuitenem nad dziełem „Quarks” - pierwszym serialem telewizyjnym zrealizowanym w grafice komputerowej 3D w wysokiej rozdzielczości, który zdobył cały szereg międzynarodowych nagród. Seria ta grała z realizmem 3D jako zaskakującym sposobem, by kwestionować naukową prawdę i zniekształcenie.
W 1993 roku otrzymał Villa Medicis Hors Les Murs za projekt Art After Museum, będący współczesną kolekcją sztuki rzeczywistości wirtualnej. Po 1993 roku zaczął tworzyć artystyczną wirtualną rzeczywistość i interaktywne instalacje. Wśród nich Tunel pod Atlantykiem, telewirtualny projekt łączący Centrum Pompidou w Paryżu i Muzeum Sztuki Współczesnej w Montrealu.
W 1998 roku Benayoun wygrał nagrodę festiwalu Ars Electronica - Golden Nica - w kategorii sztuki interaktywnej za World Skin – safari fotograficzne w krainie wojny. Zarówno World Skin, jak Tunel, uważane są przez krytykę za jedne z najważniejszych dzieł sztuki interaktywnej. W najnowszych pracach rozwija ideę „krytycznej fuzji” mieszając symboliczną fikcję i rzeczywistość, by unaocznić granice realnego świata.
W 2008 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia odbył się wykład artysty pt. Cyfrowe wędrówki: od immersji do krytycznej fuzji. W 2010 roku miała miejsce wystawa The Dump - recycling myśli inspirowana ideą Maurica Benayouna, którą krótko można opisać jako śmietnisko/skład myśli. W wersji artysty idea ta przyjęła formę internetowego blogu, na którym znajdują się koncepty prac w formie teoretycznej, hipotecznej, pomysły zbyt skomplikowane do realizacji, nie do końca zdefiniowane oraz przelotne idee rodzące się codziennie w umyśle artysty.