Pamela Breda - The Unforeseen / Nieprzewidziane, 2019
Ten eksperymentalny film jest częścią większego projektu dotyczącego rzeczywistości wirtualnej i percepcji. Film porusza w szczególności zagadnienie tzw. hipotezy symulacji, która mówi, że cała rzeczywistość, w tym Ziemia i wszechświat, to sztuczna symulacja, najprawdopodobniej komputerowa. Niektóre wersje tej teorii opierają się na założeniu rozwoju symulacji rzeczywistości, czyli technologii, która jest dość realistyczna, by przekonać ludzi, że symulacja, w której żyją, jest prawdziwa. Omówione zostało także współczesne wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości, w której człowiek ma świadomość przebywania w świecie wirtualnym, a jednocześnie doświadcza świata fizycznego. Nadużywanie imersyjnej technologii, która opiera się na funkcjonalnościach angażujących zmysły, może mieć negatywny wpływ na zdolność jednostki do przestrzegania reguł świata fizycznego, szczególnie podczas noszenia okularów VR, które przysłaniają obiekty w realnym świecie. Imersyjna rzeczywistość wirtualna zapewnia użytkownikom wrażenia, które angażują kilka zmysłów jednocześnie, a ponadto odtwarzają rzeczywistość lub tworzą scenariusze, które są coraz bardziej realistyczne i coraz trudniejsze do odróżnienia od prawdziwych doświadczeń.
Produkcja filmu: Intensity Films była współfinansowana przez Instytut Pratt (Nowy Jork, USA), STEAMPlant Residency, z grantu rodziny Sirovich.
Pamela Breda
Pamela Breda jest artystką i badaczką mieszkającą między Londynem a Nowym Jorkiem. Została mianowana artystką rezydentką w kilku międzynarodowych instytucjach artystycznych, w tym Cité Internationale Des Arts (Paryż, Francja), PROGR (Berno, Szwajcaria), Botin Foundation (Santander, Hiszpania), Dolomiti Contemporanee (Belluno, Włochy), Bevilacqua la Masa Foundation (Wenecja, Włochy), VIR ViaFarini-in-Residence (Mediolan, Włochy), Internationale Sommerakademie für Bildende Kunst (Salzburg, Austria), Artist Residency TartuAir (Tartu, Estonia), Villa Ruffieux (Sierre, Szwajcaria), Hospitalfield (Angus, Wielka Brytania).
Jej dotychczasowe badania koncentrują się głównie na kulturowych tropach wizualnych i tradycjach, na przypadkowości procesu artystycznego i jego różnorodnych skutkach. Bada takie tematy, jak zawłaszczanie dzieł sztuki i delegowanie autorstwa, wpływ obrazów cyfrowych na nasz sposób widzenia i tworzenie obrazów, ewokacja nieobecnego lub zdematerializowanego ciała, pojęcia trwania i uśpienia, memetykę i procesy tworzenia pamięci (jako historia osobista i zbiorowa).