Rezydenci o projekcie:
Wędrujemy we śnie przez koniec znanego nam świata i nawet nie widzimy, jak wszystko wokół zmienia się w pustynię nie do życia. Zadajemy sobie pytania: jak zobaczyć zmiany klimatu, które dzieją się wokół nas w zastraszającym, jak na standardy czasu geologicznego, tempie? Jak zrozumieć wielkie procesy gdy na co dzień nie myślimy skalą planetarną, lecz kategoriami najbliższych dekad i obszarów państw narodowych? Jak ujrzeć podnoszący się poziom oceanów, topniejące lodowce, kurczące się zasoby, znikające gatunki, wysychające koryta rzek? Czy musi zabraknąć wody zdatnej do picia i czystego powietrza, żebyśmy otrząsnęli się z letargu?
W trakcie naszej internetowej rezydencji w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku realizujemy pięcioodcinkowy podcast poświęcony rozgrywającej się na naszych oczach i uszach katastrofie klimatycznej. Słuchowisko ma formę wielowątkowej, eseistycznej opowieści opartej zarówno na najnowszych badaniach naukowych, jak i osobistych doświadczeniach i indywidualnej perspektywie zaproszonych do współpracy gościń i gości. Wspólnie rozważamy najważniejsze pojęcia, zagadnienia i idee związane ze zmianami klimatycznymi, rozwijamy obrazowe metafory, omawiamy lokalne i globalne problemy oraz przykłady rozwiązań zaradczych.
W każdym z epizodów, oprócz zaproszonych ekspertek i ekspertów z dziedzin takich jak nauka o klimacie, socjologia, psychologia, filozofia, ekonomia, politologia czy aktywizm społeczny, pojawia się artystka lub artysta, który opowie o tym, jak omawiane zagadnienia manifestują się w jej/ jego praktyce twórczej oraz w jaki sposób narzędzia artystyczne mogą być wykorzystywane w działaniach na rzecz budowania wspólnej przyszłości na planecie Ziemia.
Cały projekt traktujemy jako dźwiękową wystawę, w ramach której prezentujemy idee, praktyki oraz osoby - teoretyków i twórczynie. Dlatego ważną rolę odegra forma słuchowiska, którego udźwiękowieniem zajmuje się Justyna Banaszczyk/FOQL – artystka dźwiękowa, twórczyni muzyki elektronicznej, współzałożycielka kolektywu Oramics oraz Radia Kapitał. Specjalnie przygotowane przez Justynę nagrania terenowe oraz kompozycje muzyczne są fundamentem całego materiału i tłem dla narracji, dzięki któremu słuchanie podcastu staje się doświadczeniem angażującym intelektualnie, osobistym i pociągającym estetycznie.
Bogna Stefańska
Absolwentka studiów w zakresie historii sztuki, studiowała na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obecnie pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako przewodniczka, researcherka oraz kuratorka programu publicznego. W swojej pracy badawczej zajmuje się przepisywaniem kanonu działań artystycznych i aktywistycznych wobec wojny i faszyzmu oraz sztuką feministyczną i internetowymi działaniami feministycznymi. Współtwórczyni feministycznego festiwalu filmów dokumentalnych kobiet HER Docs Film Festival. Jest odpowiedzialna za research do Atlasu Roku Antyfaszystowskiego – szerokiego, oddolnego, społecznego archiwum postaw oraz działań antywojennych i antyfaszystowskich w historii sztuki, kultury i nie tylko.
Jakub Depczyński
Historyk sztuki, absolwent studiów magisterskich na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracuje jako edukator, researcher i kurator programu publicznego w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Interesuje się praktykami postartystycznymi, relacjami technologii i sztuki oraz jej uwarunkowaniami ekonomicznymi i politycznymi. Współtwórca Atlasu Roku Antyfaszystowskiego – szerokiego, oddolnego, społecznego archiwum postaw oraz działań antywojennych i antyfaszystowskich w historii sztuki, kultury i nie tylko.
Justyna Banaszczyk / FOQL
Artystka działająca w obrębie eksperymentalnej muzyki elektronicznej i około~tanecznej, a także twórczyni słuchowisk, muzyki filmowej i muzyki do gier. W jej utworach pobrzmiewają echa IDM-u i industrialu, ale najważniejszym czynnikiem jest rytmiczna i brzmieniowa inwencja oraz ciągła eksperymentacja, co ma odzwierciedlenie w jej występach na żywo, które w dużej mierze są improwizowane. Współtworzy również noise’owy duet Mother Earth’s Doom Vibes z performerką i artystką dźwiękową Edką Jarząb. Czasem sięga po gramofony i magnetofony czterośladowe, by jako Głupiec grać kolaże dźwiękowe i mixtape’y. Bardzo aktywnie współtworzyła grupę Oramics (2017-2019), która za cel obrała promowanie równości i działalność edukacyjną na scenie elektronicznej i klubowej. Jednym z największych sukcesów kolektywu było wydanie charytatywnej składanki “Total Solidarity”, która trafiła do mediów na całym świecie. Współzałożycielka Radio Kapitał. Współprowadzi kasetową wytwórnię Pointless Geometry, która wydaje eksperymentalną muzykę elektroniczną z Europy Środkowej i Wschodniej. Artystka SHAPE Platform 2020 - międzynarodowej instytucji promującej wybranych artystów z Europy.