W październiku będziemy gościć francuską artystkę Elise Alloin, odbywającą kolejny etap rezydencji artystycznej w CSW ŁAŹNIA. Jej poprzednie poszukiwania koncentrowały się na analizie fosforu i sposobów jego zastosowania. Zainteresowania francuskiej artystki oscylowały wokół takich zagadnień, jak produkcja sztucznych nawozów, przemysł chemiczny, góra odpadów fosfogipsowych, która trwale przekształciła pejzaż okolic wsi Wiślinka, jak i eutrofizacja Morza Bałtyckiego. Podczas tegorocznej rezydencji Alloin planuje rozwinięcie swojego projektu na styku sztuki i nauki, rozpoczętego podczas jej pierwszego pobytu w Gdańsku w 2017 roku.
Rezydencja artystyczna Elise Alloin odbywa się w ramach prowadzonego od 2011 roku projektu wymian rezydencji artystycznych przez stowarzyszenie Apollonia – European Art Exchanges ze Strasbourga, Miasto Strasbourg, Miasto Gdańsk oraz Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA. W dotychczasowych edycjach udział wzięli: Ahmet Dogan, Patrick Bogner, Jia Qiu, Dorothee Haller, Yiumsiri Vantanapindu, Stéphane Clor, Hélène Thiennot. Wśród polskich artystów znaleźli się: Dominika Skutnik, Dorota Walentynowicz, Michał Pecko, Angelika Fojtuch, Grzegorz Stefański, Urszula Kozak, Eliza Proszczuk, Julita Wójcik. W 2019 roku z ramienia CSW ŁAŻNIA w programie udział weźmie Patrycja Orzechowska, której rezydencja odbywa się w ramach inicjatywy „Rok Antyfaszystowski” (www.rokantyfaszystowski.org).
W swojej twórczości Elise Alloin koncentruje się na radioaktywności. Artystka bada relację człowieka z tym nieuchwytnym dla oka zjawiskiem. Analizuje czynniki wpływające na transformację krajobrazu oraz dynamikę zmian zastosowania promieniotwórczości od medycyny, archeologii, geologii, przemysłu zbrojeniowego po badania naukowe. Zjawisko radioaktywności wymusza zmiany (mutacje) w naszym postrzeganiu przestrzeni i czasu, kwestionując relacje z przestrzenią, miejscem i pamięcią.
Praktyka Elise Alloin opiera się na długofalowej współpracy z interdyscyplinarnymi zespołami badaczy oraz ośrodkami naukowymi. Swoje projekty realizowała między innymi w zdemontowanym reaktorze jądrowym w Strasburgu, laboratorium ANDRA w podziemnym składzie odpadów radioaktywnych we Francji, a także w zrekultywowanej kopalni rudy uranu w niemieckiej Saksonii (przedsiębiorstwo Wismut i Uniwersytet Techniczny w Dreźnie), funkcjonującej dziś jako miejsce rekreacji i odpoczynku. W swojej pracy Alloin używa różnych środków wyrazu takich jak rzeźba, fotografia, wideo czy performans. Tworzy instalacje angażujące odbiorcę.