W czerwcu miała miejsce kolejna wizyta studyjna Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek w CSW ŁAŹNIA, realizowana wspólnie z zaproszonym do współpracy Mateuszem Olszewskim (Zaumne). W centrum aktualnych zainteresowań artystów jest eksploracja relacji człowiek – przyroda oraz bliskie obcowanie z naturą. Rezydenci dopasowali swoją wizytę w Gdańsku do sezonu wegetacyjnego roślin nagrywając dźwięki i obrazy. Staną się one częścią instalacji prezentowanej w CSW ŁAŹNIA 1 od 25 listopada 2022 r., stanowiącą subtelną interpretację procesów życiowych roślin. Aranżacja wystawy będzie zapraszać widzów do zmysłowego i fizycznego „zatopienia się” w dźwiękach i obrazach prezentowanych w galerii.
Współpraca CSW ŁAŹNIA z Krystyną Jędrzejewską-Szmek rozpoczęła się w 2020 roku – kiedy w ramach współpracy instytucji z W788 w Kozielcu, została wybrana w otwartym naborze na rezydencję artystyczną nad Wisłą. Rezydencja poświęcona była wówczas zmysłom i stanowiła część interdyscyplinarnego projektu pod kuratelą Niny Czegledy, którego podsumowująca wystawa będzie miała miejsce w połowie września 2022 roku w obu budynkach CSW ŁAŹNIA.
Wspomnienia Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek z rezydencji w W788:
„Poznawałam Kozielec chodząc szlakami wyznaczonymi przez rośliny. Przy drodze prowadzącej przez wieś rosną przydrożne chwasty – babka lekarska, sałata kompasowa, rzepik i łopian. Na polach dojrzewają pękate kłosy pszenicy, a pomiędzy nimi suche makówki. Na dole przy rozlewiskach i starorzeczach brodzi się w łanach skrzypów i żywokostów. W wilgotnym jarze jest inaczej – roślinność jest gęsta jak w lesie tropikalnym. Interesowały mnie dźwięki, które towarzyszą praktykom z roślinami. Dlatego szukałam włochatych liści, które głaskane – przyjemnie szeleszczą. Owoców, które ściśnięte – wydają z siebie soczyste pyknięcie. Łodyg, których łamanie chrupie i skrzypi. W ten sposób tworzyłam Kozielecki zielnik, ale taki, który zamiast zasuszonych liści i pędów, składa się z dźwięków. Inspirując się „Zielnikiem Czarodziejskim” napisanym przeszło sto lat temu przez etnobotanika Józefa Rostafińskiego, uplotłam z bylicy pospolitej wielki apotropeiczny warkocz, który zawisł w studiu dla rezydentów. Bylica jest dziś rośliną bez znaczenia, niechcianym chwastem, który należy skosić. Kiedyś było inaczej – była to bardzo ważna roślina magiczna. Miała ona wiele właściwości, które odnosiły się do dobrostanu domostwa i bezpieczeństwa mieszkańców. Szukanie bylicy w okolicy, jej zbieranie i plecenie było dla mnie rodzajem rytuału. Do końca pobytu towarzyszył mi zapach jej schnących liści.”
Krystyna Jędrzejewska-Szmek – artystka wizualna i biolożka. Absolwentka Fotografii na ASP w Poznaniu, Wydziału Sztuki Mediów na ASP w Warszawie oraz Biologii na Uniwersytecie Warszawskim, przez wiele lat pracowała w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
Osią jej zainteresowań są wzajemne powiązania i napięcia pomiędzy człowiekiem a "światem więcej-niż-ludzkim", który tworzą byty takie jak drzewa, ropuchy, mchy czy grzyby. Konsekwentnie pogłębia działalność artystyczną oscylującą na pograniczu sztuki i nauki.
Członkini Grupy ZAKOLE, która skupia się na poszukiwaniu sposobów opowiadania i doświadczania terenów takich jak bagna oraz przybliżania perspektywy zamieszkujących je istot. Współautorka nagradzanego artbooka „Tropicale”, który dotyka kwestii powiązania botaniki z kolonializmem. Operuje nie tylko w sferze wizualnej, ale też jako autorka tekstów i animatorka różnego rodzaju działań społecznych i warsztatów.
Mateusz Olszewski (Zaumne) - poznański artysta dźwiękowy. Badacz kultury internetu i ludzkich nastrojów. Eksploruje uczuciową stronę muzyki elektronicznej. W swoich kompozycjach używa pieczołowicie przetworzonych sampli wokalnych i łaskoczących dźwięków wywołujących zjawisko ASMR. Związany z wytwórniami Perfect Aesthetics, czaszka.rec i Mondoj. W zeszłym roku nakładem ostatniej z nich wydał mini album „Élévation”, na którym szeptane wersy z „Kwiatów Zła” Baudelaire’a splatają się z minimalistycznymi melodiami i nagraniami terenowymi. Aktualnie pracuje nad jego kontynuacją. Współpracował z takimi instytucjami jak Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, czy Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.