W 2018 roku odbyła się druga edycja Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Malarskiego im. Wojciecha Fangora, organizowanego przez wydział Malarstwa ASP w Gdańsku. Ideą było wyłonienie najciekawszych młodych artystów oraz promowanie ich twórczości. Udział w nim wzięli absolwenci oraz studenci malarstwa II-V roku studiów, z uczelni z całej Polski. Oprócz Nagrody Głównej – fundowanej przez Fundację im. W. Fangora i Nagrody Specjalnej (fundowanej przez Wydział Malarstwa ASP w Gdańsku), finaliści konkursu zostali nagrodzeni możliwością indywidualnej prezentacji prac w polskich miejscach wystawienniczych: BWA w Olsztynie, Krupa Gallery we Wrocławiu oraz Kolonii Artystów w Gdańsku. CSW ŁAŹNIA, wchodzące w skład jury konkursowego, przyznało dodatkową nagrodę w postaci rezydencji artystycznej dla Julii Tymańskiej (ASP Gdańsk) oraz Krzysztofa Mętela (ASP Poznań), która ma się odbyć w lipcu tego roku.
Krzysztof Mętel
Urodzony w 1993 roku. Absolwent Publicznego Liceum Plastycznego w Opolu. Pracę dyplomową Zmierzch Drugiego świata. Półperyferie i utrwalony stan przejściowy przygotował w pracowni dr hab. Dominika Lejmana na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Obecnie związany z uczelnią macierzystą, gdzie pracuje i kontynuuje edukację na Międzywydziałowych Środowiskowych Studiach Doktoranckich.
Podczas studiów wziął udział w Ogólnopolskiej Płaszczyźnie Współpracy Akademickiej Rewitalizacja – wtórność w dobie nadprodukcji, zorganizowanej przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, a także uczestniczył w wymianie studenckiej z Shanghai Normal University (pracownia malarstwa He Zhenhao, Wydział Malarstwa Olejnego).
Pierwszą wystawę indywidualną pt. Anestetyki, przygotował w wynajętym gabinecie lekarskim, w przychodni NZOZ „Plac kolegiacki” w Poznaniu. Wątki opieki medycznej kontynuował na wystawie No budget show – ubytek upadek utrata, przygotowanej przez Roberta Kuśmirowskiego w opuszczonym zakładzie psychiatrycznym w Owińskach, gdzie nawiązywał do tragicznego pożaru szpitala psychiatrycznego w Górnej Grupie.
W 2018 roku, projektem Postmodernistyczna nostalgia jako azyl dla tych, którzy desperacko poszukują dawnych wartości, popadając tym samym w anachronizm i sentymentalizm rozumiane jako oferta powierzchownego i estetycznego rozwiązania istotnych problemów, wygrał konkurs na projekt i realizację wystawy indywidualnej, ogłoszony przez Galerię Sztuki Współczesnej w Opolu. W tym samym roku, w Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Wojciecha Fangora, został nagrodzony rezydencją artystyczną w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, a także zdobył Grand Prix konkursu finałowego międzynarodowej rezydencji dla malarzy Pienkow Art Residency.
Julia Tymańska
Studentka III roku Malarstwa w ASP w Gdańsku, obecnie w pracowni prof. Henryka Cześnika. Bardziej niz podejściem merytorycznym interesuje się procesem i samą ewolucją obrazu. W tym przypadku malarstwo jest poszukiwaniem efektu końcowego. Gdybym wiedziała jak ma wyglądać obraz nie było by sensu go malować. W 2018 roku Tymańska prezentowała obrazy na wystawach indywidualnych "Prezentacje młodych" w klubie Sfinks700 oraz w wystawie pt. "Rzeczy, które robię, a nie powinnam." w Gdańskim Archipelagu Kultury "Plama". Prace można było także zobaczyć w przestrzeni publicznej z okazji 10lecia Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, w plenerowym speklatlu "Sopocka bagietka" oraz na wystawie pokonkursowej w ogólnopolskim konkursie malarskim im. Wojciecha Fangora, na której została laureatką nagrody specjalnej.
Rezydencje odbywają się w ramach programu Inkubator [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.] AIR, będącego częścią programu „Inkubator” CSW ŁAŹNIA, który ma on na celu prezentację i promocję młodej sztuki. Pokazuje to, co w niej najciekawsze, ujawnia tym samym nowy język sztuki. Jego celem jest ukazanie, zarówno odbiorcom, jak i kuratorom, olbrzymiego potencjału młodego pokolenia. Program jest otwarty na dyskusję, zakłada organizowanie prezentacji indywidualnych i grupowych, będących dobrym momentem do wymiany doświadczeń. Pragniemy, by „Inkubator” stał się platformą konfrontacji młodej sceny artystycznej i przyczynkiem do badań nad rodzącymi się w niej trendami.
Fotografia: Bareun a.k.a. Woo