Matilde Piazzi
wymiana rezydencyjna Gdańsk – Modena
Inkubator
10.10 – 30.10.2022
CSW ŁAŹNIA 2
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA
Fondazione Modena Arti Visive
we współpracy z: Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku
W tym roku odbywa się trzecia edycja projektu wymian rezydencji artystycznych Gdańsk – Modena, będącego efektem współpracy między CSW ŁAŹNIA, Fondazione Modena Arti Visive oraz Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, w ramach programu „Inkubator” CSW ŁAŹNIA. Studenci i studentki, absolwenci i absolwentki kierunków związanych z nowymi mediami mają okazję odbycia rezydencji artystycznej, uczestniczenia w zajęciach i korzystania z zaplecza oferowanego przez uczelnie artystyczne z Modeny i Gdańska. W dotychczasowych edycjach wymiany udział wzięli: Justyna Aksinowicz, Chiara Di Loreto, Izabela Rakowska, Tommaso Valli, natomiast tegoroczną rezydencję artystyczną w Modenie odbyła Julia Jachowicz.
Miło nam poinformować, że w wyniku tegorocznego naboru kierowanego do studentów i studentek oraz niedawnych absolwentów i absolwentek kierunku intermedia ASP w Gdańsku, jury w Gdańsku oraz w Modenie wybrało Matilde Piazzi do odbycia rezydencji artystycznej w Gdańsku. Pobyt artystki odbędzie się w październiku tego roku.
Pragniemy podziękować dr Annie Leśniak za współorganizację rezydencji artystycznej.
Matilde Piazzi o swoim projekcie w ramach rezydencji artystycznej:
Jestem fotografką, absolwentką kierunku historia sztuki. W swojej pracy zawsze skupiam się na poszukiwaniach filozoficznych i politycznych, często czerpiąc inspirację ze sztuki współczesnej, aby stworzyć nowe, własne opowieści. W centrum mojego zainteresowania stawiam powody, które historycznie skłaniały społeczeństwa ku obrzydliwościom. Moja najnowsza praca pt. „Splendor”, opiera się na dwóch dziełach z flamandzkiego renesansu – „Upadku człowieka” (1510) Albrechta Durera i „Ambasadorach” (1533) Hansa Holbeina Młodszego – i poruszała temat wielkiego masowego wyginięcia z którym będziemy musieli się zmierzyć: jedną z zastosowanych w pracy technik jest dagerotyp, bez wykorzystania materiałów toksycznych. Chciałabym kontynuować pracę w tej technice i temacie. Gdańsk to europejskie miasto, które symbolizuje początek XX wieku – rozumianego jako wiek wielkich wojen – oraz nordyckiego renesansu. W Muzeum Narodowym w Gdańsku pokazywana jest praca, która silnie łączy nasze dwa kraje: tryptyk Hansa Memlinga „Sąd Ostateczny”. To wspaniałe dzieło, w którym piękno i groza znajdują idealną równowagę między nagimi ciałami, postaciami świętych w lśniącej zbroi i gotycką architekturą. Ta praca stanowić będzie dla mnie punkt wyjścia do tworzenia współczesnego „Sądu Ostatecznego”, przy użyciu technik mieszanych: fotografii cyfrowej, instalacji, dagerotypu.
Matilde Piazzi urodziła się w Bolonii w 1985 roku. W 2009 roku ukończyła historię sztuki współczesnej na DAMS w Bolonii. W 2012 roku uczęszczała do Central Saint Martins College of Arts and Design w Londynie. W 2013 roku jej książka fotograficzna „Rinascimento” została wybrana do UNSEEN Photo Fair w Amsterdamie. W 2014 kontynuowała naukę i pracę w Istituto Europeo di Design w Mediolanie. W 2015 roku była jedną z finalistek Nagrody Francesco Fabbri w obszarze Sztuki Współczesnej. W 2016 roku została wybrana do udziału w Foto Factory Modena – pokazie organizowanym przez Sky Arte i Fondazione Fotografia Modena. Została również zaproszona przez Fondazione San Fedele (Mediolan) do wzięcia udziału w rezydencji artystycznej w 2016 roku oraz wyprodukowała magazyn artystyczny „Les Ritals”, który zdobył nagrodę Rigamonti w maju 2016 r. i był również jednym z laureatów Nagrody San Fedele. „Les Ritals” został zaprezentowany podczas Si Fest OFF w Savignano sul Rubicone. Od listopada 2017 do stycznia 2018, album „Rinascimento” był wystawiany w CUBO Unipol spazio arte w Bolonii, pod kuratelą Eleonory Frattarolo. W latach 2016-2019 Matilde Piazzi pracowała jako kuratorka i galerzystka w Piedàterre Studio Gallery w Bolonii. Obecnie pracuje jako niezależna fotografka i uczęszcza na studia magisterskie na kierunku Contemporary Image w Fondazione Modena Arti Visive (Modena). Specjalizuje się w scenografii i fotografii architektonicznej, a od 2019 roku pracuje również dla zespołów muzycznych i kina.
Rezydencja odbywa się w ramach projektu „Inkubator” CSW ŁAŹNIA, który ma on na celu prezentację i promocję młodej sztuki. Pokazuje to, co w niej najciekawsze, ujawnia tym samym nowy język sztuki. Jego celem jest ukazanie, zarówno odbiorcom, jak i kuratorom, olbrzymiego potencjału młodego pokolenia. Program jest otwarty na dyskusję, zakłada organizowanie prezentacji indywidualnych i grupowych, będących dobrym momentem do wymiany doświadczeń. Pragniemy, by „Inkubator” stał się platformą konfrontacji młodej sceny artystycznej i przyczynkiem do badań nad rodzącymi się w niej trendami.