Jeżeli przyśniło ci się, że o czymś wiesz, nie wiesz o tym.*
Przedmiotem obserwacji są wyrzucone na brzeg morza organizmy, w szczególności ryby. W ramach rezydencji będę kontynuowała poszukiwania wokół zjawiska śnięcia, które określamy jako stan fizjologiczny, kiedy ryba jeszcze żyje, ale nie może powrócić do aktywnego życia biologicznego. Jest zawieszona pomiędzy życiem a śmiercią, natomiast powrót do stanu sprzed jest niemożliwy. O człowieku śniętym myślimy jako o osobie obojętnej na wszystko. W kontekście projektu pojęcie rozumiem jako „uśpienie” ludzkiej czujności oraz powszechną obojętność wobec zmian zachodzących w środowisku. Pomimo eksperckich informacji dotyczących kryzysu klimatycznego, zachowujemy się, jakbyśmy nie wiedzieli.
Dotychczasowe poszukiwania w temacie solastalgii** sprowokowały mnie do zadania sobie pytań dotyczących procesu żegnania i żałoby po utraconych zasobach naturalnych Ziemi, za którymi nikt nie płacze i nie wyprawia w ich pamięci ceremonii żałobnych. Dlatego w obszarze moich zainteresowań znalazły się również sposoby żegnania utraconego, a inspiracji poszukuję wśród polskich tradycji pogrzebowych.
*cytat z eseju „Lakandonowie”, Eliot Weinberger: „Z rzeczy pierwszych”.
Przeł. Mikołaj Denderski. Wydawnictwo Karakter, Kraków 2020
** solastalgia - smutek i niepokój odczuwany w związku z drastycznymi
zmianami zachodzącymi w środowisku naturalnym
Pamela Leończyk – reżyserka, performerka, autorka instalacji artystycznych. Studiuje na ostatnim roku reżyserii teatralnej na warszawskiej Akademii Teatralnej. Absolwentka Wiedzy o Teatrze oraz Performatyki Przedstawień na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Stypendystka Laboratorium Nowego Teatru organizowanego przez Teatr Nowy Proxima w Krakowie. Laureatka programu „New Stage” organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza oraz międzynarodowego konkursu na realizację instalacji artystycznej ANIMATUS. Jej prace teatralne były pokazywane podczas festiwalu FIST w Belgradzie. Jej spektakl „ciało proces” został nagrodzony Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych OFTeN, a dyplom „Nocni Pływacy” dostał główną nagrodę podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów i Kultury Awangardowej „Pestka”. Uczestniczyła w projektach międzynarodowych organizowanych przez Platform European Theater Academy. Stypendystka stypendium artystycznego Miasta Krakowa na rok 2020 oraz Stypendium artystycznego m.st. Warszawy na rok 2021. Współpracowała z Teatro-i w Mediolanie, Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem W. Horzycy w Toruniu, Teatrem Nowym Proxima w Krakowie, Teatrem Ochoty, Teatrem Ludowym w Krakowie, Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, Teatrem Groteska, z Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku, z Bałtycką Galerią Sztuki Współczesnej w Słupsku.