Tegoroczny Ars Electronica Garden Gdansk LAZNIA CCA zatytułowany „Changes and Challenges” podzielony został na dwie części. W pierwszej, pod opieką kuratorską Agnieszki Kulazińskiej i Aleksandry Księżopolskiej, zaprezentowane zostaną działania trojga polskich artystów, które odpowiadają na przewodni temat Festiwalu „A New Digital Deal”. Zaproszeni artyści sięgają po różne narzędzia, różne środki artystycznego wyrazu, aby postawić pytania związane m.in. ze sposobami tworzenia i odbioru cyfrowej obecności/cielesność, ludzkimi i nie-ludzkimi relacjami, środowiskowymi skutkami baz danych.
Karolina Żyniewicz w swoim performatywnym warsztacie „Ethnography of flattened embodiment” wspólnie z uczestnikami podejmie się analizy postrzegania wirtualnej cielesności w dobie dominacji cyfrowych spotkań. Jak zmieniają one postrzeganie naszych ciał? „*Roślino~Zwierzęta ~ Symbiotyczność Tworzenia*” Elvina Flamingo uczyni nas częścią społecznych ruchów Symsagittifera roscoffensis, unikalnego organizmu morskiego, rośliny i zwierzęcia jednocześnie. Praca dotyka problemu relacji tych dwóch symbiotycznych organizmów oraz ich interakcji z nami (ludźmi). Justyna Górowska w interaktywnej pracy VR „Archiwum Błękitnej Humanistyki” zgłębi temat przechowywania danych w niciach zsyntetyzowanego DNA.
Artyści biorący udział w projekcie analizują różne aspekty współczesności, tworzą wielowątkową, wielogłosową narrację, która odsłania fragmenty naszego rozdrobnionego, cyfrowego życia.
Prezentacja prac polskich artystów będzie kolejną odsłoną „Studiotopia POP UP LAB”, projektu realizowanego jako część „Studiotopia. Sztuka spotyka naukę w czasach Antropocenu” dofinasowanego w ramach Programu Kreatywna Europa Unii Europejskiej.
Druga część Ars Electronica Garden Gdansk LAZNIA CCA poświęcona zostanie realizowanemu już od 10 lat przez CSW ŁAŹNIA programowi Art+Science Meeting. Zaprezentowany zostanie film przypominający dotychczasowe wydarzenia, odbędzie się dyskusja o zmianach, jakie zaszły w nurcie art and science. Publiczność zaproszona zostanie również do udziału w dyskusji wokół wystawy Olgi Kisselevej „Drzewa pamięci: Korzenie i rozłogi” poświęconej tragedii w Babim Jarze, prezentowanej w CSW ŁAŹNIA 2. Uczestnicy przyjrzą się współczesnym praktykom upamiętniania tragicznych wydarzeń oraz sposobom pracy z traumatyczną przeszłością poprzez sztukę i technologię.
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, jako jeden z partnerów, będzie dodatkowo obecne w „Ogrodzie” dedykowanym projektowi „Studiotopia. Spotkanie sztuki i nauki w czasach Antropocenu”, który ma na celu zachęcenie naukowców do wymiany pomysłów, wiedzy i metodologii z międzynarodowymi artystami wizualnymi podczas wizyt naukowców w pracowniach artystów.
STUDIOTOPIA jest współfinansowana z programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa.
Program Ars Electronica Garden Gdansk LAZNIA CCA:
Justyna Górowska
Archiwum Błękitnej Humanistyki
Interaktywny projekt VR
8-12 września 2021
[Informacje techniczne: Ładowanie strony zależy od szybkości łącza internetowego, wersji przeglądarki (preferowane zaktualizowane wersje Mozilla Firefox i Chrome) oraz od urządzenia, na którym jest wyświetlana. Może ono potrwać od 15 sekund do kilku minut. Po przestrzeni należy poruszać się za pomocą strzałek na klawiaturze i myszki, która steruje ruchami głowy. Aby poruszać się szybciej należy użyć strzałki i przycisku Shift.]
DNA jest w stanie przechowywać dane cyfrowe lepiej niż krzem w naszych komputerach, zmieścić miliony terabajtów w kilkugramowej zawiesinie płynu i tym samy zminimalizować koszt ekologiczny światowej sieci cyfrowych baz danych. Wystarczy dekodowanie binarnego kodu do zsyntetyzowanych nici DNA.
Wyobraźmy sobie cyfrowe Archiwum Błękitnej Humanistyki* docelowo zachowane w postaci płynu, gdzie cyfrowe jest jedynie transferem do swojej oryginalnej postaci. Zrealizowana praca w wirtualnej rzeczywistości online będzie inauguracją archiwum błękitnej humanistyki. Interaktywna wirtualna rzeczywistość wykreowana w pracy artystki przybierze formę hybrydowego środowiska, kropli płynu i biologicznej bazy danych, w którym materiał biologiczny unosi się pośród pasm kodującego DNA.
Muzyka stworzona przez Kat Zavade na potrzeby instalacji zbudowana została w oparciu o badania nad sonifikacją DNA. Dźwięk wydawany przez Meduzy Aurelia pojawiające się w w wirtualnej rzeczywistości powstały w oparciu o fragment ich kodu genetycznego, gdzie każdemu aminokwasowi przypisane różne nuty (A —> D# C —> F#, T —> F, G —> C).
*Archiwum Błękitnej Humanistyki jest zainicjowane przez Justynę Górowską oraz Ewelinę Jarosz, ma na celu gromadzenie i kreatywne wykorzystywanie różnych form podwodnej dokumentalistyki polskich środowisk wodnych (zdjęcia, skany 3D, nagrania wideo, found footage, wizualizacje AR, VR, MR). Materiały mają posłużyć badaczkom i badaczom różnych dyscyplin nauki, edukatorkom i edukatorom, artystkom i artystom.
Elvin Flamingo
Roślino~Zwierzęta ~ Symbiotyczność Tworzenia
Praca artysty prezentowana będzie w CSW ŁAŹNIA 1 w terminie 10-12 września 2021 w godzinach 14.00-20.00
9 września 2021 relacja na żywo 18.00 do 20.00
Dodatkowo dyskusja z udziałem artysty i Dr Xaviera Bailly’ego, szefa zespołu zajmującego się organizmami modelowymi w Station Biologique de Roscoff - CNRS na Uniwersytecie Sorbońskim we Francji.
Praca Elvina Flamingo zaprasza nas do świata biologii, a dokładniej do poznania symbiotycznej relacji roślino-zwierząt Symsagittifera roscoffensis. W środowisku naturalnym organizmy te najczęściej zachowują się jak ruchy społeczne, grupując się w koliste formy kształtem przypominające „ślimaki”. Na potrzeby projektu artysta stworzył dwa inkubatory o stałej temperaturze 14°C, które są w stanie pomieścić 27 osobnych siedlisk, 27 kolonii organizmów opisanych powyżej. Inkubatory przygotowano z zamiarem stworzenia w każdym z nich wyjątkowych „scen”, które pomogłyby w obserwacji i studiowaniu ruchu społecznego tworzonego przez organizmy niebędące ludźmi oraz wpływ, jaki ludzie wywierają na te żyjątka. Zbiorniki stworzono tak, by organizmy miały najlepszą możliwą opiekę i warunki zbliżone do tych, w jakich żyją w naturze, łącznie z rytmem przypływów i odpływów oceanu. Projekt artysty to przede wszystkim przedsięwzięcie artystyczno-badawcze, nie ograniczające się jedynie do hodowli zwierzęto-roślin. To wnikliwa, holistyczna praca powstała na styku biologii, socjologii, psychologii, technologii i sztuki. Kształt inkubatorów zainspirowany został teorią „nie-miejsc” Marca Augé (w tym przypadku stacją Hamburg Hauptbahnhof) oraz filmami „Dogville” i „Manderlay” z niedokończonej trylogii Larsa von Triera.
Praca „Roślino~Zwierzęta” jest częścią długoletniego projektu artysty zatytułowanego „Symbiotyczność tworzenia”. „Symbiotyczność” to wyraz pochodzący od zjawiska symbiozy występującej w naturze. Polega ono na ścisłej koegzystencji dwóch organizmów, z której przynajmniej jeden czerpie korzyści
Karolina Żyniewicz
Zoom on matter. Ethnography of flattened embodiment
Warsztat performatywny online w języku angielskim
11 września 2021: 16.00-18.00
Zapisy TUTAJ.
Koszt: 9 € bilet ważny na wszystkie wydarzenia online Festiwalu lub bezpłatny tylko na warsztat, rejestracja przed warsztatami pod adresem artandscience@laznia.pl
Warsztaty odbywają się na Zoomie. Uczestnicy warsztatów proszeni są o przygotowanie krótkiego materiału wideo przy użyciu komunikatorów internetowych przed warsztatami, istnieje również możliwość stworzenia improwizowanego wideo podczas warsztatów. Wideo powinno być odpowiedzią na tematykę warsztatów i może przyjąć dowolną formę, np. performansu wideo, tekstu czytanego przez uczestnika, pokazu slajdów itp. Wideo powinno mieć maksymalny czas trwania 3 minut i zostać przesłane na adres artandscience@laznia.pl. Link do spotkania na Zoomie zostanie przesłany dwie godziny przed warsztatami
Lata pandemii, czyli 2020/2021 możemy nazwać erą spłaszczonych ciał. Przywykliśmy do doświadczania siebie nawzajem w prostokątnych ramkach okien rozmaitych platform komunikacyjnych. Gdzie jest ciało? Czy nadal jest ważne?
Bardzo interesuje mnie to, co dzieje się z ciałami podczas wirtualnej wszechobecności i nieobecności fizycznej. Chcę poznać ciała, które znajdują się „po drugiej stronie ekranu”.
Zoom pozwala używać filtrów lub sztucznego tła. Dzięki tym sztuczkom można tworzyć złudzenie ciał. Pokazują to, jacy chcielibyśmy być, a nie jacy jesteśmy, co przekształca pojęcie prawdy. Jak pokazać prawdę o naszych ciałach, nie pokazując ich rzeczywistych wersji? Co oznacza cielesna prawdziwość w relacjach na odległość? To pytania, które wydają się wspaniałymi tematami artystycznych poszukiwań eksperymentalnych.
Musimy wspólnie przeprowadzić badania nad ucieleśnieniem. Każde ciało zainteresowane udziałem w eksperymencie proszone jest o re-prezentację siebie w formie, która nadaje się do udostępnienia na platformie zoom.
Każde ciało-uczestnik otrzyma 3 minuty na re-prezentację siebie w kadrze transmisji zoom. Następnie wszystkie ciała będą rozmawiać o swoich doświadczeniach.
Jeśli twoje ciało jest zainteresowane uczestnictwem, pomóż mu w re-prezentacji. Spróbuj odpowiedzieć sobie na takie pytania jak:
Czy mogę komunikować się za pomocą ciała poprzez takie platformy jak Zoom?
Czego brakuje mojemu ciału w komunikacji zdalnej?
Czy chcę, by moja cielesność była częścią komunikacji zdalnej?
Mapping the Memory by Means of Art
interdyscyplinarna dyskusja o językach pozwalających przepracować tragiczną przeszłość w sztuce towarzysząca wystawie „Drzewa Pamięci: Korzenie i Rozłogi” prezentowanej w CSW ŁAŹNIA 2, kuratorki wystawy: Oksana Dovgopolova i Kateryna Semenyuk
10 września 2021: 18.00-18.45
Uczestnicy:
Moderatorka: Kateryna Filyuk, kuratorka i krytyczka sztuki, obecnie Kuratorka Główna kijowskiej IZOLYATSII.
Wydarzenie organizowane jest w ramach projektu Past / Future / Art, we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia i Instytutem Ukraińskim.
W drugiej połowie XX w., po okrucieństwie drugiej wojny światowej ludzkość stanęła przed koniecznością objęcia umysłem tego, co niepojęte. Pytanie jak żyć, znając ten koszmar, a jednak pozostać ludźmi stało, się odrębnym problemem samym w sobie.
Ostatnie dekady pokazały moc sztuki, pozwalającą ujawnić obszary przepracowywania przeszłości, które zwykle pozostają zamknięte w konwencjonalne optyce akademickiej lub politycznej. Sztuka przynosi wizualne przełomy w podejściu do kwestii traumy.
Każdy, kto podejmuje refleksję nad tym, jak przepracować tragiczną przeszłość, szczególnie, jeśli nie był jej bezpośrednim świadkiem, musi zmierzyć się z pytaniem: czy moim celem jest odtworzenie koszmaru minionej rzeczywistości czy wypracowanie stwierdzenia pośredniego? Stawiamy czoła kwestii ograniczeń przedstawienia, której towarzyszy konieczność zachowania godności ofiar i osób biorących udział w dociekaniach artystycznych. Do pracy z przeszłością artyści stosują asymetryczne, a czasem nawet szokujące narzędzia. Efektem jest nagła eksplozja.
Ukraińskie kuratorki, Oksana Dovgopolova i Kateryna Semenyuk, proponują rozmowę pomiędzy przedstawicielami różnych krajów – Polski i Ukrainy, miejsc, w których po koszmarach XX wieku pozostały rzucające się w oczy ślady – oraz rozmaitych dyscyplin. Wspólna perspektywa wypracowana przez polskich i ukraińskich ekspertów poprzez pryzmat języków sztuki umożliwi zaproponowanie wspólnych, a jednocześnie wyjątkowych, sposobów pracy z trudną przeszłością.
Dyskusja stanowi cześć programu publicznego „Drzewa Pamięci: Korzenie i Rozłogi”. Projekt promuje spojrzenie z perspektywy art and science na metodę, która pomoże nam znaleźć odpowiedni język i poznać to, co niewyjaśnione.
Dyskusja poświęcona dekadzie programu art and science w CSW ŁAŹNIA
9 września 2021: 17.00-17.45
Uczestnicy: Ryszard W. Kluszczyński, Christa Sommerer, Chris Salter, Nina Czegledy, Jadwiga Charzyńska. Moderatorka: Aleksandra Hirszfeld
CSW Łaźnia rozpoczęło program Art+Science Meeting w 2010 r. To projekt artystyczno-badawczy, który obejmuje wystawy, konferencje, debaty, performansy oraz inne organizowane w jego ramach wydarzenia. Każdą z wystaw zaplanowano jako ważne, autonomiczne doświadczenie, a także studium przypadku polegające na badaniach poświęconych interakcjom sztuki, nauki i technologii.
Od 2011r. w 19 wystawach z cyklu Art+Science Meeting wzięło udział 70 artystów, w tym: Frank Malina, Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss, Victoria Vesna, Oron Catts & Ionat Zurr, Christa Sommerer & Laurent Mignonneau, Guy Ben-Ary, Ken Feingold, Stelarc, Bill Vorn, Patrick Tresset, Masaki Fujihata, Jill Scott oraz Gina Czarnecki. Wystawom towarzyszyło 17 publikacji.
Celem dyskusji jest refleksja nad pozycją programu CSW ŁAŹNIA w kontekście instytucjonalnych aktywności na polach sztuki i nauki. Gośćmi są artyści i kuratorzy, którzy na przestrzeni lat byli zaangażowani w program Art+Science Meeting: Ryszard W. Kluszczyński, Christa Sommerer, Chris Salter, Nina Czegledy oraz Jadwiga Charzyńska. Moderacja: Aleksandra Hirszfeld.
Biografie osób zaangażowanych w Ars Electronica Garden Gdansk LAZNIA CCA:
Karolina Żyniewicz (PL) jest artystką działającą na arenie międzynarodowej (dyplom magistra na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, 2009 r.) oraz badaczką (studentka „Natura-Kultura” Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich na Wydziale „Artes Libertales” Uniwersytetu Warszawskiego). Tworzy projekty artystyczne z dziedziny bio-artu, jednak interesuje ją również spekulacyjna sztuka konceptualna. Swoją graniczną aktywność postrzega jako tworzenie wiedzy sytuacyjnej. Żyniewicz skupia się głównie na szeroko rozumianym życiu (w znaczeniu biologicznym jak i kulturowym). Jest członkinią grupy The Eco and Bioart Lab and Biofriction/Staying in Touch.
Dr Elvin Flamingo (PL) to artysta i wykładowca na Wydziale Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
W swoich projektach łączy sztukę, biologię i technologię. „Symbiotyczność tworzenia” to zdecydowanie najważniejszy projekt Elvina Flamingo. Prace nad nim rozpoczęły się w 2012 r. i mają potrwać do 2034 r. Projekt składa się z trzech części poświęconych tematom zniszczenia i odtwarzania. Najbardziej znanym elementem tej pracy jest „Rekonstrukcja nie-ludzkiej kultury”.
Elvin Flamingo jest też założycielem i kuratorem Międzyuczelnianego Koła Naukowego Biomedia.
Dr Xavier Bailly (FR), szef zespołu zajmującego się organizmami modelowymi w Station Biologique de Roscoff - CNRS na Uniwersytecie Sorbońskim we Francji.
Justyna Górowska (PL) artystka z dziedziny intermediów, która tworzy i współtworzy projekty interdyscyplinarne łączące elementy sztuki, nauki, technologii i działań społecznych. Jej prace wykorzystują doświadczenia performatywne i interaktywne, by zwracać uwagę na upadek społeczeństwa i katastrofę środowiskową.
Urodzona w 1988 r. artystka mieszka w Skawie w Beskidzie Zachodnim. Tytuł magistra sztuki otrzymała w Pracowni Sztuki Performance na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Stopień doktora uzyskała kończąc Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od 2014 r. współpracuje z warszawską galerią lokal_30. Jej projekty prezentowano m.in. w Berlinie (Freies Museum, 2009), Québecu (Le Lieu Gallery, 2014), Dżakarcie (Galeria Narodowa Indonezji, 2016), Warszawie (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2017) oraz Nowym Jorku (Art in General, 2017).
Dyskusja “Mapping the Memory by Means of Art”
Krzysztof Wodiczko (PL), artysta i profesor Residence of Art, Design and the Public Domain w harwardzkiej Graduate School of Design.
Ryszard W. Kluszczyński, pisarz zajmujący się sztuką mediów, kurator, profesor kulturoznawstwa i medioznastwa na Uniwersytecie Łódzkim. Jest kierownikiem Zakładu Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej i profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyrektor artystyczny programu Art + Science Meeting w CSW Łaźnia.
Oksana Dovgopolova, doktor habilitowany filozofii historii, profesor na Wydziale Filozofii Odeskiego Uniwersytetu Narodowego im. Ilji Miecznikowa, członkini Memory Studies Association, kuratorka projektu Past / Future / Art.
Moderatorka:
Kateryna Filyuk, kuratorka i krytyczka sztuki, obecnie Kuratorka Główna kijowskiej IZOLYATSII.
Dyskusja poświęcona 10-leciu programu art. and science w CSW ŁAŹNIA
Ryszard W. Kluszczyński (PL) pisarz zajmujący się sztuką mediów, kurator, profesor kulturoznawstwa i medioznastwa na Uniwersytecie Łódzkim. Jest kierownikiem Zakładu Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej oraz profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyrektor artystyczny programu Art + Science Meeting w CSW Łaźnia.
Jadwiga Charzyńska (PL)– Dyrekor CSW ŁAŹNIA od 2004 r. Tytuł magistra sztuki otrzymała na Wydziale Malarstwa i Grafiki Państwowej Szkoły Sztuk Plastycznych (PWSSP) w Gdańsku w 1994 r. Wcześniej pracowała w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Jej najważniejsze długoterminowe inicjatywy programowe w ŁAŹNI to: Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska oraz Art+Science Meeting.
Chris Salter (US/CA) artysta, profesor designu i sztuk bazujących na systemach obliczeniowych na Concordia University w Montrealu i jeden z dyrektorów sieci Hexagram. Jego performansy, instalacje, badania oraz publikacje prezentowano na festiwalach, wystawach oraz konferencjach w ponad 15 krajach. Jest autorem „Entangled: Technology and the Transformation of Performance” (MIT Press 2010) oraz „Alien Agency: Experimental Encounters with Art in the Making” (MIT Press, 2015). Jego nowa książka „Sensing Machines” o relacji pomiędzy czuciem ludzi i maszyn zostanie wydana przez MIT Press w 2022 r.
Christa Sommerer (AT) to uznana na całym świecie artystka z dziedziny sztuki mediów, badaczka oraz prekursorka sztuki interaktywnej. Początkowo studiowała botanikę i antropologię. Następnie ukończyła rzeźbę we Wiedniu. Później zgłębiała sztukę mediów wspólnie z jej pionierami, Peterem Weibelem i Roy’em Ascottem. W swojej praktyce artystycznej zajmuje się kwestiami związanymi z ekologią i biologią. Od 30 lat współpracuje z zajmującym się sztuką mediów artystą oraz profesorem Laurentem Mignonneau. W 2004 r. wspólnie założyli na Uniwersytecie Sztuki i Designu w Linzu w Austrii wydział Kultury Interfejsów.
Nina Czegledy (CA) - niezależna artystka, kuratorka, badaczka i edukatorka mieszkająca w Kanadzie. Bierze udział w międzynarodowych projektach łączących sztukę, naukę i technologię. Obecnie zaangażowana jest w pracę nad „A Light Footprint in the Cosmos 2022”, do którego zaprosiła ją sieć Substantial Motion Research Network (2022). Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia zaprosiło Ninę, by została kuratorką wydarzenia „Sensoria, the art and science of our senses” (2022). Czegledy była również kuratorką 50-tej wystawy CyberArts ARS Electronica 2018 sieci Leonardo. Wiele jej tekstów ukazało się w książkach i magazynach, takich jak Journal of Virtual Creativity. Współprowadzi również wydarzenia Leonardo LASER w Montrealu i Toronto. Wspólnie z Roger F. Malina, Joel Slayton and Vania Negrete stworzyła inicjatywę Post Pandemic Provocateurs (PPP).
Aleksandra Hirszfeld (PL)- filozofka, artystka, infoaktywistka. W swoich projektach głównie skupia się na analizowaniu i budowaniu świadomości społecznej. Pomysłodawczyni inicjatywy „Entuzjastki” i reżyserka serii dokumentalnej pod tym samym tytułem emitowanej w CANAL+. Jest autorką książki „Co rządzi obrazem? Powtórzenie w sztukach audiowizualnych” (Universitas, 2015). Studiowała fotografię na Wydziale Operatorskim Szkoły Filmowej w Łodzi, jest dr filozofii Uniwersytetu Warszawskiego.