Warsztaty poświęcone będą budowaniu instrumentów muzycznych i audiowizualnych na podstawie systemów śledzenia ruchu bazujących na kamerach (w tym stereoskopowych, takich jak Kinect). Program warsztatów obejmie wprowadzenie do technik śledzenia ruchu wykorzystujących kamery i informacje związane z praktycznym ich zastosowaniem (w tym dotyczące wyboru kamery, pracy z podczerwienią, problemami związanymi z wykorzystaniem tego rodzaju systemów na scenie, itp.). Kolejnym etapem będą samodzielne eksperymenty z interfejsami gesturalnymi wykorzystującymi systemy motion tracking i budowanie software'owych instrumentów. Ostatnią, trzecią fazą pracy będzie próba wykorzystania tak powstałych narzędzi we wspólnym wystąpieniu - performans wykorzystującym interaktywnie kontrolowane projekcje i audiowizualne instrumenty. Głównymi narzędziami wykorzystywanymi podczas warsztatów będzie autorskie oprogramowanie Pawła Janickiego oraz MaxMSP.
Paweł Janicki (ur. 1974) jest twórcą interaktywnych systemów audiowizualnych, instalacji i performansów, pracującym z estetyką microsound i kompozycją algorytmiczną. Związany z Centrum Sztuki WRO jako kurator i kierując działem innowacji. Jego internetowy performans muzyczny Ping Melody został w 2004 roku wyróżniony główną nagrodą netarts.org przez tokijski Machida City Museum of Graphic Art w Tokio, oraz nominowany przez Viper International Film, Video and New Media Festival w Bazylei. Paweł Janicki był współzałożycielem i długoletnim członkiem kolektywu Gameboyzz Orchestra Project eksplorującego estetykę lo-fi, który swoje audiowizualne kompozycje kreowane za pomocą konsol do gier komputerowych prezentował m.in. na Biennale Sztuki Mediów WRO, festiwalach Transmediale (Berlin), Ars Electronica (Linz) czy w Centre Georges Pompidou. Jest też współtwórcą wystawy Interaktywny Plac Zabaw.
Strona www artysty Pawła Janickiego [Uwaga! Link otwiera się w nowej karcie.]
Uwaga! Ilość miejsc ograniczona.
Uczestniczy proszeni są o przyniesienie własnych laptopów (ze wbudowanymi kamerkami lub podpiętymi przez USB)
Warsztaty tworzenia eksperymentalnych instrumentów muzycznych
09.11.2013 12.00-18.00
10.11.2013 12.00-18.00
Koncert: 10.11.2013 godz. 19.00
Prowadzenie: Johannes Bergmark
Johannes Bergmark poprowadzi warsztaty z tworzenia eksperymentalnych instrumentów muzycznych. Zaprezentuje „Niezwykłe akustyczne instrumenty muzyczne” i opowie o byciu twórcą takowych przedmiotów. Uczestnicy nauczą się tworzenia mikrofonu kontaktowego oraz zbudują własne instrumenty w oparciu o przyniesione przedmioty. W przeciwieństwie do obecnych trendów artysta tworzy instrumenty akustyczne, nie zaś elektroniczne.
Johannes Bergmark – twórca m.in. surrealistycznego muzycznego teatru obiektowego, opartego na ewolucyjnych meta-instrumentach i/lub wzmocnionej scenie zwanej Platformą. Muzyk improwizujący, twórca eksperymentalnych instrumentów muzycznych, kompozytor elektroakustyczny, tekstowy i dźwiękowy. Tworzył w ramach butor, teatru jester i sztuki performansu, które rozwinął na kształt audiowizualnego teatru obiektów, którego koncerty stworzone są z surrealistycznej gry lalek, zabawek, narzędzi kuchennych, materiałów oraz dziwnych i kiczowatych elementów dekoracyjnych i śmieci, znalezionych na ulicach i pchlich targach. Obiekty wnoszą swoją historię i konotacje, a także często mikroskopijny potencjał dźwiękowy na małej scenie, zrobionej z drzwiczek od szafki kuchennej, z ukrytym pod sceną mikrofonem kontaktowym, zawieszone nad stołem z klamrą jak trampolina w utopię biednego człowieka, gdzie śmieci tańcują na własnych warunkach. Johannes Bergmark jest muzykiem freelancerem w trasie, od czasu gdy ukończył edukację w 1996 z dyplomem budowniczego pianin, brał udział w ponad 600 projektach. Mieszka w Sztokholmie, gdzie działa w grupie Fylkingen, Elektronmusikstudion, Surrealistgruppen and Vetenskap och Folkbildning.
Strona www artysty Johannesa Bergmarka [Uwaga! Link otwiera się w nowej karcie]
Warsztaty „Partytury codzienności”
23.11.2013 – 12.00-18.00
24.11.2013 – 12.00-18.00
Koncert: 24.11.2013 godz. 19.00
Prowadzenie: Michał Górczyński
"Partytury codzienności" czyli jak muzyka współczesna pomaga w życiu codziennym. Każdy otrzymuje flet prosty i sprawdza różnice pomiędzy działaniem codziennym i zapisem muzycznym. Ćwiczenia na prostych gestach i przedmiotach odkrywają sens widzenia przestrzeni jako nieskończenie złożonego otoczenia, w którym musimy się odnaleźć z naszymi emocjami i problemami.
Michał Górczyński jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Szopena. Od 1998 roku zajmuje się pisaniem muzyki na różne składy instrumentalne („Zróżnicowanie” dwa fagoty i klarnet, „Rondo à la krakowiak” na wrzeszczącego pianistę i klarnet basowy, „Malowanie” na dwa klarnety, fagot, kontrabas i śpiew, „Suita w stylu żydowskim” na klarnet, skrzypce i kontrabas oraz cykle utworów inspirowane językami świata na skrzypce, klarnet i wiolonczelę) oraz muzyki do teatru (około 25 spektakli dla teatrów dramatycznych i lalkowych). Czynnie zajmuje się improwizacją i interpretacją muzyki współczesnej. Występował jako solista z takimi zespołami jak: de Ereprijs, Kwartet Śląski, Orkiestra „Aukso”, Filharmonia Podlaska. Uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzyki Współczesnej w Darmstadt gdzie prezentował swoje autorskie techniki wykonawcze na klarnecie basowym. Jest twórcą instalacji, tekstów teoretycznych na temat autorskich teorii, audycji radiowych oraz filmów undergroundowych. Od 2002 roku współtworzy zespół „Kwartludium” specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Od 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego inspirując się beatboxem i współpracując z jednym z najlepszych polskich beatboxerów „Tik Takiem” Patrykiem Matelą. Twórca pojęcia „edukacja komponowana”. Stypendysta Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu tworzenia alternatywnych podręczników edukacyjnych.
Fot. Katarzyna Chmura-Ceigiełkowska