ARTCAST to podcast o sztuce współczesnej, gdzie głos mają przede wszystkim artyści! Zapraszani twórcy przepytywani będą na różne tematy od bieżącej sytuacji społecznej, kondycji kultury współczesnej, czy sens sztuki, ujawnią swoje opinie, poglądy lub wizje. Każdy odcinek to inne zagadnienie i inny twórca. Zawsze zastanawiałeś się: co artysta miał na myśli? Zapraszamy do odsłuchania!
ARTCAST — można polemizować, można komentować!
Podcasty znajdziecie na naszym Soundcloudzie: Soundcloud.com/csw_laznia
ARTCAST 2020 odcinki 1-6 znajdziecie tutaj: ARTCAST 2020
Odcinek #17
Jerzy Wierzbicki: Przestrzenie Refugialne
Rozmowę Prowadzą: Ania Szynwelska i Tymoteusz Skiba
PREMIERA 6 sierpnia o 9.30 na antenie Radia Kapitał.
Transkrypcja odcinka #17 do pobrania TUTAJ.
W kolejnym odcinku „Artcastu” Ania Szynwelska i Tymoteusz Skiba będą rozmawiać z fotografem Jerzym Wierzbickim. Artysta opowie o swojej fascynacji Omanem i inspiracji książką „Siedem filarów mądrości” T. E. Lawrence’a, o przemierzaniu pustyni i odkrywaniu piękna i fascynujących tematów w nieoczywistych miejscach, o poszukiwaniu swoich „przestrzeni refugialnych”, a także o łączeniu fotografii z profesją archeologa Bliskiego Wschodu. Nie zabraknie też opowieści o podróży do Czarnobyla w 30 rocznicę eksplozji reaktora i dokumentacji fotograficznej tych rejonów z licznikiem Geigera w ręku. Artysta podzieli się również swoimi refleksjami na temat wojny w Ukrainie i opowie o wyprawie z pomocą humanitarną, w której brał udział. Poruszymy też temat pandemii i wykorzystania okresu lockdownu na realizację wiecznie odkładanych na później planów artystycznych i wydawniczych. Nie zabraknie nawet przekomarzania z kuratorką i rozmowy o niełatwych kompromisach podczas realizacji wystaw. Spotkanie zakończymy kącikiem porad dla początkujących fotografów.
Jerzy Wierzbicki (1975) jest absolwentem Uniwersytetu Adama Mickiewicza i Łódzkiej Szkoły Filmowej, autorem albumu fotograficznego Gdańsk Suburbia. Kilkukrotnie nagradzany na polskich i zagranicznych festiwalach fotografii prasowej i artystycznej. Jego prace były publikowane m.in. w „Newsweek Polska”, „Kwartalnik Fotografia”, „Pozytyw”, „National Geographic Traveler”, „BBC News”, „B&W Magazine”, „Y Magazine”, „Times of Oman”, „Al Shabib”a. Od 2015 roku współpracuje z brytyjskim portalem poświęconym Bliskiemu Wschodowi MIddleEastEye.net. Fotografie w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, a także w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, USA, Republice Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii i Sułtanacie Omanu.
Odcinek #16
Bolesław Chromry: Estetyka Błędu
Rozmowę prowadzą: Ania Szynwelska i Kinga Jarocka
Transkrypcja odcinka #16 do pobrania TUTAJ
Gościem majowego Artcastu będzie Bolesław Chromry – rysownik, malarz i ilustrator, określany również mianem pierwszego poety współczesnej Polski. Twórca uwielbiany przez dziesiątki tysięcy internautów, autor wielu publikacji, które pomagają stawić czoła egzystencji w naszym kraju. Niewolnik czarnowidztwa, który jednak optymistycznie zakłada, że lepsze czasy jeszcze przed nami.
Artysta opowie o stosunku do coachów, rysowników satyrycznych, o szufladkowaniu i nieustannych porównaniach.
Porozmawiamy o wystawie “Katechizm dla wszystkich klas”, która po premierze w Gdańskiej Galerii Miejskiej, zostanie pokazana w BWA w Zielonej Górze. Skupimy się na problemie pedofilii w kościele i na tym, jak Chromry odniósł się do niej, w ramach tej wystawy.
Wypytamy też o współpracę z Magdaleną Sawicką, z którą tworzy perfekcyjny duet artystyczny. Dowiemy się czy obejrzenie tysiąca odcinków serialu „Samo życie” może mieć działanie terapeutyczne. Poruszymy też temat zbieractwa, zakupów na bazarach i wiosennych porządków. Artysta odniesie się do odwiecznego sporu co lepsze – Kraków czy Gdańsk (i dlaczego Gdańsk?).
Na zakończenie nie zabraknie dobrych rad dla słuchaczy, m.in. że zdrowiej zająć się robieniem pasty jajecznej i zbieraniem petów spod bloku, niż śledzeniem wiadomości.
Odcinek #15
Ewa Chudecka: Ku lepszej przestrzeni. Nowe strategie projektowe w miastach.
Rozmowę prowadzą: Ania Szynwelska i Kinga Jarocka
Transkrypcja odcinka #15 do pobrania TUTAJ
Rozpoczynamy kolejną edycję wywiadów z serii Artcast! Pierwszą gościnią w 2022 roku będzie Ewa Chudecka, od niedawna kierowniczka Gdyńskiego Centrum Designu. Dowiemy się, jakie są plany i wizje rozwoju tej instytucji, a także flagowego projektu, popularnego festiwalu Gdynia Design Days.
Omówimy zmiany, nowe pomysły i inne wyzwania, jakie stoją przed ekipą Centrum Designu, m.in. uczestnictwo w międzynarodowym projekcie “New European Bauhaus”. Porozmawiamy też o wystawie zorganizowanej z okazji 10-lecia Centrum Designu, pt. Niech żyje design!”. Gościni podzieli się także wiedzą dotyczącą nowoczesnych wizji i działań z zakresu projektowania przestrzeni, które mogą odmienić oblicza współczesnych miast. Poznamy przykłady rozwiązań wdrożonych w Gdyni i jak one zostały odebrane przez mieszkańców.
Dowiemy się również jakie nowe działania na polu projektowania przestrzeni publicznych podejmują najbardziej progresywne miasta na świecie? A także usłyszymy m.in. o roli projektowania inkluzywnego i o celach jakie zostały podjęte w tej dziedzinie.
Ewa Chudecka
Z wykształcenia historyczka sztuki i projektantka wnętrz. W 2019 roku ukończyła studia podyplomowe z Zarządzania Innowacjami na SWPS, w ramach których rozwijała swoje kompetencje z zakresu Design Management. To właśnie różnorodne wykształcenie dało jej kompetencje do holistycznego patrzenia na projekty, które realizuje w PPNT Gdynia | Centrum Designu. Współpracuje z projektantami, biznesem i organizacjami, z którymi realizuje projekty m.in. na temat zrównoważonego projektowania oraz projektowania inkluzywnego. Działa w takich organizacjach jak World Design Weeks, BEDA (The Bureau of European Design Associations), New European Bauhaus, EIDD Design for All Europe. Od sierpnia 2021 roku pełni funkcję kierowniczki PPNT Gdynia | Centrum Designu oraz festiwalu Gdynia Design Days.
Odcinek #14
Filip Ignatowicz: O konsumowaniu sztuki
Rozmowę poprowadzą: Ania Szynwelska i Kinga Jarocka
Transkrypcja odcinka #14 do pobrania TUTAJ
W tym odcinku Artcastu oddamy głos Filipowi Ignatowiczowi – artyście wszechstronnemu, kipiącemu energią i nowymi pomysłami, a do tego kochającemu długie rozmowy o sztuce. Skupimy się na jego najświeższych projektach realizowanych we współpracy z CSW Łaźnia, w dziwnych czasach naznaczonych pandemią. Najpierw porozmawiamy o instalacji site-specific i performansie Transit Polex. Human Transport System, w których artysta odniósł się do kryzysu humanitarnego na polskiej granicy. Następnie przejdziemy do długofalowego projektu artUNBOXING. Filip opowie o idei rozpakowywania dzieł sztuki , o appropriation art, o tym jak został youtuberem, o postrzeganiu internetu jako przestrzeni publicznej i, w efekcie, stworzeniu pionierskiej wystawy sztuki posługującej się językiem internetu. Nie zabraknie żartów, „memuszków”, anegdot i ciekawych historii, m.in. o Robercie Rauschenbergu wymazującym rysunek de Kooninga, czy o rozpakowywaniu przez Filipa Łuku Triumfalnego Christo i o bolesnym dziaraniu.
Filip Ignatowicz
Artysta wizualny, malarz, reżyser, dydaktyk. Urodził się w 1990 r. w Gdańsku, gdzie ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych. Jego praca dyplomowa „Produkcja, komercjalizacja i hype – czyli o konsumowaniu sztuki”, którą obronił w 2014 roku w pracowniach profesorów: H. Cześnika, W. Czerwonki i R. Florczaka, została nagrodzona przez MKiDN podczas wystawy Najlepsze Dyplomy ASP w Polsce. Laureat prestiżowej Nagrody dla Młodych Twórców Kultury Prezydenta Miasta Gdańska (2020). Ignatowicz jest także absolwentem reżyserii w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Jego krótkometrażowy debiut reżyserski „Nowy Bronx” – fabularny film o młodzieży z gdańskiej dzielnicy Nowy Port, stworzony pod opieką prof. Roberta Glińskiego – pokazywany był na ponad 40 międzynarodowych festiwalach filmowych na całym świecie i zdobył 7 nagród filmowych.
Od 2017 roku Filip pracuje, jako wykładowca na Wydziale Malarstwa gdańskiej ASP. W 2018 roku obronił pracę doktorską zatytułowaną „Festyn sztuki. Konsument versus kultura – czyli o fake’u, lovebranding’u i autoutowarowieniu”. W swoich ostatnich pracach najczęściej przygląda się kondycji człowieka funkcjonującego w rzeczywistości konsumpcyjnej. Jego twórczość – choć wynika z malarstwa – jest multidyscyplinarna. Realizuje prace wideo, obiekty, instalacje, performanse, a także akcje w przestrzeniach publicznych. Zajmuje się również filmem, fotografią, projektami artystyczno-badawczymi, wideo-scenografią oraz działaniami internetowymi. Jest autorem stale rozwijanych projektów FIGNACY&co oraz artUNBOXING.
instagram.com/fignacy
Odcinek #13
Marek „Rogulus” Rogulski: Trylemat formy, trychotomia bytu i siatka metastruktury
Rozmowę poprowadzą: Ania Szynwelska i Kinga Jarocka
Transkrypcja odcinka #13 do pobrania TUTAJ
W tym odcinku Artcastu porozmawiamy z Markiem “Rogulusem” Rogulskim o języku sztuki, o świecie fantazmatów, “naukowatości”, o Instytucie Cybernetyki Sztuki, Wielkim Zderzaczu Art Hadronów.
Wspomnimy wystawę realizowaną w CSW Łaźnia, a zarazem pracę doktorską Marka pt. “Dochodzenie”, a dokładnie “Ślady pamięciowe w dochodzeniu do koncepcji artystycznej dzieła sztuki poprzez pracę z modelem kulturowym, jak i zaprosimy na aktualne wystawy Marka Rogulskiego (jak np. “ZASTAWKI i LIMI_POTROFY o fabrykacji meralogicznej” w Gdańskiej Galerii Miejskiej). Każda realizacja Rogulusa to element procesu jego badań nad fenomenami sztuki współczesnej. Artysta używając własnego języka sztuki przeprowadzi nas przez niezwykłe zjawiska kulturowe, a jest to podróż w którą warto się wybrać.
Marek „Rogulus” Rogulski, urodzony w 1967 roku w Gdańsku. W 1983 zrealizował pierwsze udokumentowane działania w przestrzeni publicznej. W 1986 współzałożył grupę muzyczną Terra Nostra. W latach 1988-1990 członek grupy artystycznej Pampers Maxi, a od 1990 do 1993 grupy Ziemia Mindel Würm. Współtworzył też grupę Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, Ośrodek Badań Przestrzeni Wewnętrznej oraz liczne formacje muzyczne. W latach 1990-1992 był wiceprzewodniczącym Stowarzyszenia Klub Inicjatyw Społecznych (KIS). W latach 1991-1992 współprowadził Galerię C14 w siedzibie KIS-u przy ul. Św. Barbary 3. Współpracował wówczas z Formacją Totart i Galerią Wyspa. Od 1992 roku prowadzi fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, w oparciu o którą powoływał różne miejsca sztuki i galerie (m.in. galerie Auto da Fe, Spichrz 7, Spiż 7, Instytut Cybernetyki Sztuki (ICS), MuesseuM). W latach 1992-1994 był wiceprezesem fundacji Otwarte Atelier w dawnej łaźni miejskiej. Od 2017 roku prowadzi ICS i MuesseuM w Gdańsku-Osowej. Wypracował szereg pojęć, które stosuje w odniesieniu do problematyki sztuki współczesnej, między innymi Poza Postmodernizm, Steerage, Nowy Totalizm, Epihumanistyka. Zakres jego zainteresowań artystycznych obejmuje sztukę performance, muzykę improwizowaną, projekty badawczo-artystyczne, działalność kuratorską, teoretyczną i wydawniczą. Aktualnie pracuje jako adiunkt w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Odcinek #12
Kosmos i historia projektowania graficznego - Ada Zielińska i Patryk Hardziej
Rozmowę poprowadzą: Ania Szynwelska i Kinga Jarocka
Transkrypcja odcinka #12 do pobrania TUTAJ
Po raz dwunasty spotykamy się w artcastowym studiu, aby przeprowadzić rozmowę z wyjątkowymi postaciami. Tym razem naszymi gośćmi będą projektanci graficzni i ilustratorzy – Ada Zielińska i Patryk Hardziej. Wspólnie prowadzą Hardziej Studio, zajmują się projektowaniem m.in. okładek płyt, identyfikacji wizualnej wydarzeń kulturalnych (jak np. festiwali Gdynia Design Days, Octopus Film Festival czy SpaceFest), znaków graficznych, książek, wystaw. Prowadzą też badania dotyczące historii grafiki użytkowej, chętnie dzielą się swoją wiedzą ze światem, edukują, odkrywają i skrzętnie archiwizują.
Podczas audycji zapytamy jak udaje im się zgodnie pracować w duecie, jednocześnie zachowując swój styl i charakter. Porozmawiamy o ich bieżących projektach, o wyprawie na Wyspy Wielkanocne, zwierzętach w kosmosie, o badaniu historii polskich znaków graficznych, o remontach, a także o ilustratorkach i projektantkach pracujących dla wydawnictwa ISKRY.
Dowiemy się, że jednak warto realizować postanowienia noworoczne, szukać tego, co ponadczasowe i inspirować się kosmosem.
ADA ZIELIŃSKA I PATRYK HARDZIEJ
Multidyscyplinarni projektanci graficzni i ilustratorzy. Założyciele Hardziej Studio.
Współpracowali między innymi z instytucjami takimi jak: Amnesty International, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Historii Komputerów w Kalifornii oraz markami: BMW, British Airways, Netflix, Levi's i inni. Studio zajmuje się także działalnością researcherską i badaniem historii grafiki użytkowej. Patryk Hardziej jest również autorem książki „CPN. Znak, identyfikacja, historia” i kuratorem wystaw „Karol Śliwka. Polskie Projekty Polscy Projektanci” oraz „Druga Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych”.
instagram.com/patrykhardziej
instagram.com/zielinska.ada/
Odcinek #11
Palma nad Bałtykiem – Natalia Koralewska i Jakub Knera
Rozmowę poprowadzą: Ania Szynwelska i Kinga Jarocka
Gośćmi nowego odcinka z serii Artcast będą twórcy Fundacji Palma.
Za rogiem czają się historie o których słyszeli tylko nieliczni, historie fascynujące, czasem nieprawdopodobne. Natalia i Jakub odkrywają je, katalogują, udostępniają. Ich praca wydaje się być mozolna, detektywistyczna, jednak zapał i energia jakie posiadają twórcy Palmy, udzielają się wszystkim tym, którzy stykają się z ich pracą. To co lokalne może być pasją, przygodą, wyzwaniem i z powodzeniem prezentować poza lokalnym kontekstem.
Jak powstawała jedna z ważniejszych dzielnic Gdańska? Jaką historię mają poszczególne budynki, pochodzące z różnych epok? Kim są współcześni mieszkańcy Wrzeszcza? Co jest wyjątkowego właśnie w tym miejscu Gdańska? Jak aktywizować lokalne społeczności i jak umiejętnie wpisywać wydarzenia artystyczne w przestrzeń dzielnicy?
Na te i wiele innych pytań odpowiedzą Natalia Koralewska i Jakub Knera w nowym podcaście Artcast! Zapraszamy do słuchania już od 28 sierpnia!
Fundacja Palma: tworzymy projekty i narracje, w oparciu o konkretne miejsca i ich tożsamość. Kreujemy doznania artystyczne i estetyczne oraz zapraszamy odbiorców do ich współodczuwania. Koncentrujemy się na działaniach kulturalnych o charakterze artystycznym, historycznym i edukacyjnym, łącząc potencjał sektora prywatnego i publicznego.
Inspirujemy się tym, co lokalne – morzem, naturą, historią Gdańska i regionu – i tym, co zapomniane. Ważna jest dla nas tożsamość miejsca i kontekst zdarzeń. Jednocześnie Palma, będąc nad Bałtykiem, jest czymś egzotycznym i niespotykanym – dlatego chcemy inicjować sytuacje, odkrywać różne obszary działań i poszukiwać nowych środków wyrazu.
https://fpalma.pl/
Natalia Koralewska – współzałożycielka Fundacji Palma, w ramach której realizuje projekty społeczno-kulturalne związane z budowaniem lokalnej tożsamości: Instytut Langfuhr, Noc Wrzeszcza, Zatoka – autorskie pamiątki. Kuratorka i animatorka kultury. Absolwentka filozofii i Gedanistyki na Uniwersytecie Gdańskim oraz Krytyki Artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Producentka wydarzeń i organizatorka. Łączy współpracę podmiotami z sektora prywatnego i publicznego.
Jakub Knera – dziennikarz, kurator, producent wydarzeń kulturalnych w Fundacji Palma. Prowadzi stronę noweidzieodmorza.com, współpracuje z Tygodnikiem Polityka, Magazynem Szum i Radiowym Centrum Kultury Ludowej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Gdańska.
Odcinek #10
Kora Kowalska: śmietnik sztuki i poszukiwacze skarbów
Rozmowę poprowadzą: Ania Szynwelska i Kinga Jarocka
Transkrypcja odcinka #10 do pobrania TUTAJ
Gościnią nowego odcinka Artcastu jest Kora Kowalska – osoba niebanalna, która słynie przede wszystkim z tego, że otacza się niezwykłymi przedmiotami, dziełami sztuki, obiektami będącymi przykładem zarówno najlepszego wzornictwa, jak i koślawymi i ułomnymi zabawkami, przede wszystkim z czasów PRL-u. Jest też miłośniczką modernistycznej estetyki w architekturze i przestrzeni publicznej i aktywnie działa, aby ratować ją od zniszczenia i zapomnienia.
Podczas naszej rozmowy, Kora zdradzi jak to jest wychowywać się pod sztalugą i w oparach terpentyny (i jakie są tego długofalowe efekty). Posłuchacie też o sporcie ekstremalnym, jakim może być budowanie kolekcji i o tym, jakie skarby można znaleźć na śmietniku lub na ogródkach działkowych, o odnajdywaniu piękna w brzydkich myszkach Miki, o szacunku do sztuki i architektury modernistycznej i o tropieniu znikających rzeźb. Porozmawiamy również o nowym projekcie GAPS (Gdańsk Artyści Przestrzeń Sztuka), dzięki któremu zinwentaryzowane zostaną obiekty artystyczne w przestrzeni publicznej i stworzona specjalna strona internetowa z mapą – co pozwoli nam wszystkim odkrywać ich historie i planować wędrówki miejskie śladami najciekawszych dzieł sztuki.
KORA TEA KOWALSKA - archeolożka i antropolożka kultury, wykładowczyni, autorka tekstów i kolekcjonerka rzeczy wyrzuconycmi, współtworząc m.in. projekty kulturalne, instalacje artystyczne, organizując warsztaty czh przez innych. Prowadzi internetowy projekt od rzeczy skład . Współpracowała z licznymi instytucjay pracując nad wystawami i kolekcjami muzealnymi. Obecnie pracuje nad książką na temat zjawiska śmieci w kulturze.
fb/odrzeczysklad/
@odrzeczysklad
Odcinek #9
Szare Wrony czyli Ania Witkowska i Alicja Karska
Rozmowę poprowadzą: Ania Szynwelska i Kinga Jarocka
Transkrypcja odcinka #9 do pobrania TUTAJ (27 KB, doc.)
Dwie znakomite artystki - Anna Witowska i Alicja Karska - będą gościniami nowego odcinka z serii Artcast. Pretekstem do spotkania będzie ich wspólny, nowy projekt o nazwie “Szare Wrony”. W jego ramach powstają fantazyjne swetry, bluzki, koszulki, w bardzo świadomym procesie upcyclingu. Jak piszą same artystki: “naprawiamy ubrania, dając im nowe życie, aby zmniejszyć emisję CO2”.
W obliczu globalnych zmian, problemów generowanych przez nadprodukcję i degradację środowiska naturalnego, artystki zwracają uwagę jak ważne są mikrozmiany, działania lokalne, decyzje które podejmujemy indywidualnie i na co dzień. Pozornie prozaiczna czynność związana z wyborem tego co dziś ubierzemy, ostatecznie ma konsekwencje w kontekście globalnego systemu i wpływa na kondycję planety.
Projekt jest również ciekawym działaniem, które znajduje się na pograniczu sztuki i produkcji. Kreacja twórcza, wrażliwość artystek przetwarzana jest w procesie projektowym na obiekty użytkowe, jednocześnie każde z nich cechuje się wysoką jakością wykonania i unikatowym charakterem.
Czy tego rodzaju inicjatywy twórcze na stałe wpiszą się w rynek? Czy pierwiastek twórczy, artystyczny przeważa w założeniu tego projektu? Co inspiruje twórczynie? Co stanowi dla nich największe wyzwanie? Na te i wiele innych pytań odpowiedzą Anna Witkowska i Alicja Karska w nowym podcaście Artcast!
Idea / filozofia Szarych Wron
W Szarych Wronach odkrywamy potencjał tkwiący w odrzuconych i niechcianych ubraniach vintage. Wełna jest cennym surowcem, naturalnym i wszechstronnym włóknem, podatnym, niestety, na uszkodzenia i zużycie. Łatwo ją jednak naprawić. Tworzymy w duchu Kintsugi (filozofii złotych blizn) - widocznych napraw poprzez ręczne przeróbki, haftowanie, dzierganie, aplikacje. Szukamy formy, bazując na istniejącej. Nadajemy ubraniom nowy indywidualny charakter. Często to długi i precyzyjny proces, który ma dla nas sens. Naszą pracą próbujemy odżegnać kryzys klimatyczny w skali mikro. Chcemy ograniczyć w ten sposób wytwarzanie odpadów i generować obieg zamknięty w przypadku wytwarzania odzieży. Z czułości dla jutra.
Szare Wrony to dwie znajome jeszcze z czasów studiów na gdańskiej ASP, Alicja i Ania, które mieszkają w dwóch miastach - Gdańsku i Warszawie.
Alicja posiada talent i niesamowite zdolności manualne. To Ona odpowiada za splot każdej nitki. Studiowała rzeźbę, więc doskonale obchodzi się z materią wełny. Współtworzy też duet artystyczny Karska/Went.
Ania jest również czynną artystką, kooperuje z Adamem Witkowskim. Pracuje głównie jako projektantka graficzna. Zdobywała swoje doświadczenie w marketingu Reserved i CCC / Quazi, będąc dyrektor artystyczną marek. Aktualnie dzieli się swoim doświadczeniem z młodymi ludźmi jako wykładowczyni Akademii Sztuki w Szczecinie (Wzornictwo) oraz rodzimej uczelni.
Obie dziewczyny noszą i kochają swetry oraz kolor szary, który nie musi być nudny i płaski.
Idea współpracy pojawiła się podczas pierwszego lockdownu w 2020. Izolacja i limitowany dostęp do natury uświadomiły im, że warto swoją twórczą energię przekierować w coś, co może zmienić podejście do używanych rzeczy i generować mniejszy ślad węglowy, bo produkcja odzieży ma spory udział w degradacji środowiska naturalnego. Uruchomiły Wrony z początkiem tego roku. Na zdjęciach pojawiają się głównie dziewczyny - przyjaciółki, córki i bliższe i dalsze koleżanki duetu.
Dziewczyny postawiły sobie za cel zatroszczyć się o świat metodą małych kroków. Drobne naprawy przekształciły w coś bardziej kreatywnego i oryginalnego. Każdy sweter to unikat!
Odcinek #8
Mariusz Waras o sztuce zaangażowanej, muralozie i off-roadzie.
Rozmowę poprowadzą: Ania Szynwelska i Kinga Jarocka.
Transkrypcja odcinka #8 do pobrania TUTAJ (27 KB, doc.)
Gościem nowego odcinka Artcastu jest artysta, którego można określić jako postać-ikonę polskiego, współczesnego streeta artu. Znakomicie rozpoznawalny w wielu miejscach na świecie, m.in. znany i lubiany w Ameryce Południowej, jest stałym bywalcem najważniejszych europejskich festiwali. Jednocześnie jest aktywnym wykładowcą akademickim i bardzo twórczym artystą zaangażowanym. Mariusz Waras to niezwykły artysta, który nie poprzestaje w poszukiwaniu coraz to nowszych form wyrazu. Związany z wieloma inicjatywami i projektami. Jego bezkompromisowe, artystyczne komentarze do wydarzeń społeczno-politycznych stawały się symbolami, pokazywanymi i powielanymi w setkach tysięcy internetowych postów.
Podczas Artcastu dowiecie się jak Mariusz Waras odnosi się do nagłych internetowych sukcesów swoich dzieł. Dlaczego stale angażuje się w pracę w twórczych kolektywach? Czy łatwo zdystansować się mu wobec skomplikowanej rzeczywistości społeczno-politycznej? Artysta opowie także, jak przebiegało wyburzenie ściany z jego słynnym muralem przedstawiającym Jarosława Kaczyńskiego, o mobilkach, klockach LEGO i najnowszej publikacji. Dowiemy się również dlaczego zaczął go interesować off-road i czemu wyrastające w mieście, coraz to nowsze murale, są problematycznym zjawiskiem.
---
Mariusz Waras - urodzony w 1978 w Gdyni, obecnie zatrudniony na stanowisku profesora Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie prowadzi Pracownię Obrazu i Street Artu na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów. Zajmuje się również projektowaniem graficznym, tworzeniem instalacji przestrzennych i malarstwem wielkoformatowym. To właśnie jako twórca murali, w szczególności wczesnego projektu „M-city’ – który stał się niejako jego stylistyczną wizytówką, Mariusz Waras rozpoznawany jest obecnie jako jeden z najważniejszych światowych twórców street-artu. Swoje prace od początku budował wokół estetyki miejskiej, wykorzystywał motywy architektoniczne, infrastruktury przemysłowej – w tym stoczniowej, środków transportu. Pośród początkowo zdehumanizowanych pejzaży i maszyn w produkcji i niszczeniu, zaczęło się pojawiać miejsce na wypowiedzi dotyczące osobistych przemyśleń, manifestów, czasem przybierających formę lapidarnego komentarza na aktualne wydarzenia. Jest również kuratorem wystaw i wydarzeń artystycznych
Odcinek #7
O ataku zombie, futbolu i twórczości w czasach pandemii opowie Maciej Salamon.
Rozmowę poprowadziły: Anna Szynwelska i Kinga Jarocka
Transkrypcja odcinka #7 do pobrania TUTAJ (33 KB, doc.)
Gościem pierwszego w tym 2021 roku odcinka jest wszechstronny artysta, super tata i fajny człowiek Maciej Salamon. Grafik, malarz, muzyk, nauczyciel akademicki, tatuażysta, człowiek wielu talentów, 1/2 naszego ulubionego zespołu Nagrobki.
Rozmowę poprowadziły nasze kuratorki i artgaduły Ania Szynwelska oraz Kinga Jarocka.
O czym rozmawiali? O działalności artystycznej w czasach pandemii, o tym jak powstała “firma portretowa” Maćka, jak powrócił do malarstwa, a także jakie ma odczucia w stosunku do kultury online i zdalnego nauczania (szczególnie na kierunkach artystycznych). Dowiemy się również jakie cechy łączą Maćka z Ronaldo, co zawdzięcza Diego Maradonie i w jakich aspektach jest to postać godna naśladowania. Porozmawiamy o długo wyczekiwanej wystawie indywidualnej “Prace domowe” w Miejscu Projektów Zachęty. Podsumujemy wspólnie dziwny rok 2020 (czyli ZOZO) i zastanowimy się jaką nadzieję przynosi rok 2021 (zwany pieszczotliwie ZOZI) - np. czy wobec ciągu niefortunnych wydarzeń w skali globalnej odeprzemy ewentualny atak polskich zombie?
Artysta odniesie się również do poszczególnych informacji zawartych w swojej oficjalnej nocie biograficznej i większość z nich zdementuje. (patrz bio poniżej)
---
Maciej Salamon (ur. 1984 r.) grafik, muzyk, ilustrator. Mieszka w Sopocie. Studiował na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, na której aktualnie prowadzi zajęcia z projektowania graficznego na wydziale Rzeźby i Intermediów. Wokalista i gitarzysta duetu Nagrobki. Twórca teledysków i animacji. Wielokrotnie nagradzany za swoją twórczość. Prowadzi Galerię Gablotka, która od dwudziestu dziewięciu wystaw prezentuje prace artystów związanych z Pomorzem. Dobry chłopak.