3.11.2006, godz.18:00
Black Hole Factory
Projekt Oder (Border) przedstawiony w formie występu audio-wizualnego - kina tworzonego na żywo.
Audio-wizualny performance BLACK HOLE FACTORY (Elke Utermöhlen, Martin Slawig) oraz ZENIALA (Łukasz Szałankiewicz)
Projekt dotyczący granic, zarówno tych geograficznych i politycznych, jak i tych znajdujących się w umysłach. Dotyka tematu rozwijającej się Europy i wpływu tego procesu na postrzeganie ludzi i miejsc. Projekt Oder przygląda się europejskiej granicy utworzonej przez rzekę.
"Co mają do powiedzenia ludzie mieszkający po obu stronach rzeki o niej samej?
Instalacja w sposób symboliczny przedstawia rejony rzeki za pomocą dźwięku oraz obrazu zarejestrowanego na polsko-niemieckiej granicy. Miniatury i zbliżenia mieszają się i nakładają, tworząc nieustannie zmieniające się koncepcje przestrzeni i rzeczywistości. Black Hole Factory (Niemcy), założona w1997 roku przez Elke Utermöhlen i Martina Slawig, tworzy muzyką, video, interaktywne przestrzenie i performance. Grupa pracuje na skrzyżowaniu artystycznych ekspresji, czy dźwięki natury przetwarzane za pomocą syntezatorów dźwięku ze sztuką video oraz teatrem tańca i ruchu, tworząc w ten sposób gigantyczne przedstawienia i monumentalne instalacje wizualne. Ich zainteresowanie skupia się nie tylko na stylistycznej innowacji, lecz również idei reprezentacji rzeczywistości, powiązań pomiędzy jednostką a społeczeństwem, relacji pomiędzy tym, co tradycyjne i tym, co jest wynikiem technologii. Zatem w ich realizacjach mogą współistnieć spokojne, senne brzmienia, industrialne odgłosy, uderzenia i klaskanie, śpiewy archaiczne. Podstawł ich sztuki jest interaktywną dźwięku i obrazu, człowieka i obiektu, artysty/przestrzeni wykreowanej i widza. Uciekają się do stworzenia przestrzeni, gdzie każdy ruch narusza zastaną równowagę i powoduje różnorodne reakcje całej struktury; wpływa na projekcję tworzonych na żywo obrazów, co implikuje jednoczesną ingerencję w towarzyszące jej dźwięki, i odwrotnie. Powstają pętle, rytmy, skomplikowane sekwencje dźwięków, zakłócenia, spokój, cisza... Grupa przede wszystkim dąży do tego, by zaistniał dialog pomiędzy czlowiekiem a obiektem, a tym samym, by widz wyszedł poza swoje przyzwyczajenia percepcyjne.
Black Hole jest w stałym kontakcie z siecią artystów, naukowców i techników, którzy uczestniczą w powstawaniu poszczególnych projektów. Współpracuje z zespołami teatralnymi i baletowymi, komponując dla nich muzykę i tworząc interaktywne scenografie dla przedstawień. Swoje działania i prace prezentowali na wielu międzynarodowych festiwalach, kongresach naukowych, wystawach, targach oraz w klubach, a nawet muzeach jako stałą ekspozycję. Długie trasy performerskie odbyli po Ameryce Południowej i łacińskiej, Azji i Europie. W Polsce brali udziałw Europejskim Festiwalu Sztuki Performance 2004 w Lublinie, Festiwalu Muzyka z Mózgu 2002 w klubie Mózg w Bydgoszczy .
Elke Utermvhlen- aktorka, performerka, związana z LOT-Theater (Braunschweig) oraz LA OTRA ORILLA Theater (Lima/ Braunschweig). Fundamentalny wpływ na jej twórczość miał intensywny kontakt z kulturą iberoamerykańską oraz azjatycką. Jej praca to kombinacja śpiewu, eksperymentów z tekstem/słowem, surowych .Występowaja m.in w Peru, Brazylii, USA, na Kubie, w Europie.
Martin Slawig -- perkusjonista, artysta audiowizualny, czerpiący swe doświadczenie z Zachodniej Afryki, Kuby oraz the International School of Percussionw w Munich. W pracy wykorzystuje tradycyjnie wykonane instrumenty, poddając je w trakcie prezentacji obróbce komputerowej . Dołącza do tego wizualne instalacje. Koncertował w Niemczech, Polsce, Belgii, Szwecji, Hiszpanii, Austrii, Czechach, Macedonii, USA, Brazylii, Kubie. Współpracował m.in. z Edward Filipp, Havana, John Santos, Hamid Baroudi, Stephen Buchanan, Marc Sloan, Brenda Hutchinson, C.O.Caspar.
Martin Kroll - fotograf, sztuki audowizualne. Pracuje w Berlinie. Głównym obszarem jego zainteresowań jest fotografia dokumentalna oraz przedstawienia ludzi. Współpraca z Elke Utermöhlen i Martin Slawig umożliwia mu wyjście poza technikęi metody pracy wykorzystywane w fotografii komercyjnej. Rejestruje obrazy, by poddaąc je obróbce, często na bieżąco, tworzyć z nich nowe opowieści.
Lukasz Szalankiewicz (alias ZENIAL) sound designer, kurator współczesnej muzyki elektronicznej oraz członek Polskiej Federacji Muzyki Elekro-akustycznej. Uczestniczył w wielu festiwalach międzynarodowych (m.in. w Austrii, Rosji, Bułgarii, Niemczech, Holandii, Czechach, Słowacji, Francji, Ukrainie i Chinach)
Występował w Polsce podczas Festiwalu Sztuki Audio, Festiwalu Unsound, w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki (Kraków), Galerii Kordegarda (Warszawa), Centrum Sztuki Współczesnej (Laboratorium, Warszawa), Galerii Sztuki Współczesnej Arsenał ( Białystok) , Galerii Sztuki Współczesnej (Wrocław) i w wielu innych miejscach.
> www.zenial.audiotong.net
Kurator:Joanna Charchan