26.06.2008, godz. 18:00
W czwartek 26 czerwca o godz. 18.00 zapraszamy na dyskusję panelową na temat wystawy i publikacji zatytułowanej Opowiedziane inaczej.
W dyskusji wezmą udział: autorka tekstów w katalogu – Marta Leśniakowska, krytyczki i historyczki sztuki – Ewa Mikina i Ewa Toniak, kuratorka projektu – Bożena Czubak i Jarosław Kozłowski - artysta biorący udział w wystawie
OPOWIEDZIANE INACZEJ…
Tomasz Ciecierski, Jarosław Kozłowski, Zofia Kulik, Aleksandra Polisiewicz, Zbigniew Libera i Darek Foks
Opowiedziane inaczej... to projekt wyłonienia ze współczesnych praktyk artystycznych wątków polemicznych wobec obrazu dwudziestowiecznej historii sztuki, który znamy z instytucjonalnych dyskursów i przestrzeni. Nie chodzi tu o radykalna kontestację ani ideologiczne antagonizmy, ale o bardziej powściągliwe i przewrotne zarazem strategie weryfikowania kanonów wspartych instytucjonalnym autorytetem.
Prezentowani artyści wydobywają z cienia to, co nie mieściło się w instytucjonalnych normach, rozwijało na marginesach, a w każdym razie poza przyswojonym i przyswajającym nurtem głównych wydarzeń. Ich narracje często przedkładają indywidualną pamięć i doświadczenie ponad kodyfikacyjne zapisy zinstytucjonalizowanej historii sztuki. Proponują inną lekturę współczesności i jej tradycji. Mnożą wątpliwości wobec powszechnie obowiązujących hierarchii i podziałów. Przedstawiają inne wersje historii, inaczej opowiadają o swoich relacjach z przeszłością i swoim usytuowaniu we współczesności, czytają siebie inaczej niż są zazwyczaj czytani.
Inną narracje na temat sztuki w jej neoawangardowym wydaniu konstruuje Zofia Kulik w Archiwum KwieKulik, którego używa do korygowania oficjalnego obrazu historii sztuki. Mianując się świadkiem historii w autoportretowym przedstawieniu Ambasadorowie przeszłości, sięga do własnych doświadczeń i pamięci.
Fragment po raz pierwszy prezentowanego publicznie zbioru zdjęć i pocztówek Tomasza Ciecierskiego oscyluje wokół tematu sztuki i artystów. Jego kolekcja pokazuje przenikanie się różnych sposobów postrzegania sztuki i jej historii, od akademickich dyskursów do popularnych narracji „sprzedawanych” w muzealnych butikach.
Autorzy książki Co robi łączniczka, Zbigniew Libera i Darek Foks w swoich tekstach i fotografiach odwołują się do pamięci innej, niż ta wyuczona, zinstytucjonalizowana i przywłaszczona na polityczny użytek.
Dwuznaczności w postrzeganiu historii nabierają wizualnych kształtów w pracy Aleksandry Polisiewicz, która sięgając do archiwów podejmuje się wirtualnej rekonstrukcji historii niedokonanej i w dużej mierze nierozpoznanej.
Z kanonem sztuki konceptualnej wydaje się polemizować czołowy twórca tej sztuki, Jarosław Kozłowski. W prezentowanej na wystawie pracy Recycled News uchyla kwestie wyboru pomiędzy polityką a autonomią dzieła, by właśnie w kontekście polityki sytuować problem autonomii sztuki.
Kurator: Bożena Czubak