Dzień Wolnej Sztuki odbywa się raz w roku, jednocześnie we wszystkich biorących w akcji instytucjach i trwa tylko godzinę. Tego dnia muzea zapraszają uczestników wydarzenia do oglądania pięciu dzieł sztuki. Będą przy nich obecne osoby, których zadaniem będzie zmotywować gości do głębszego zastanowienia się nad oglądanymi dziełami. Nie będą jednak wygłaszać wykładu, ich celem jest sprowokowanie dyskusji wśród uczestników.
W CSW ŁAŹNIA 1 przy ul. Jaskółczej 1 Wojciech Zamiara, kurator IN OUT Festiwal 2019, opowie o pięciu najciekawszych filmach krótkometrażowych dotyczących tematyki performansu prezentowanych na sali wystawienniczej. Po oprowadzaniu zapraszamy na rozmowy przy kawie.
W tym roku podczas Dnia Wolnej Sztuki będzie można obejrzeć:
Natalie-Anne Downs, “Limbo”, 9’55’’
Francisco Gonzalez-Rosas, “Dating for export”, 7’44’’
Antonina Konopelska, “Libertango”, 5’35’’
Bogdan Obradovic, “Abusing my virtual body”, 9’58’’
Igor Shin Moromisato, “The headless Gatherer”, 14’30’’
W CSW ŁAŹNIA 2 przy ul. Strajku Dokerów 5 zapraszamy na wystawę “Archiwum vol. 1 Kontekst lokalny”, na której prezentowane są prace artystyczne realizowane w przestrzeni publicznej. Kuratorka wystawy Aleksandra Księżopolska opowie o 5 działaniach artystycznych uwiecznionych na zdjęciach.
W tym roku podczas Dnia Wolnej Sztuki można obejrzeć:
Sigbjorn Bratlie, “Røbotå”, 2013
Ruth Le Gear, “Ślad”, 2014-2015
Kamila Szejnoch, “Falowiec Colour System”, 2013
Projekt Gdy sąsiad jest nieznajomym?, 2014
Monika Waraxa, Kuba Budzyński, Bartek Bartosiński, “Zróbmy to razem”, 2013,
Sigbjorn Bratlie, “Røbotå”, wideo, 24’10”, 2013
Nieco więcej o eksponatach:
Sigbjorn Bratlie, “Røbotå”, wideo, 24’10”, 2013
Røbotå to fikcyjna opowieść o „Najpółnocniejszym Polaku” w Norwegii, a dokładnie o jego pracy na Spitsbergenie Zachodnim. Zatrudniony jako ochroniarz w Galerii Svalbard, broni odwiedzających ją gości przed niedźwiedziami polarnymi. Film jest wynikiem intensywnej, ośmiomiesięcznej nauki języka polskiego przez Sigbjorna Bratliego, rezydenta CSW Łaźnia w 2013 roku.
Ruth Le Gear, “Ślad”, instalacja, wideo, 12’06”, dokumentacja fotograficzna, 3 fotografie, wymiary 30cm x 20cm, obiekty, 2014-2015
Ruth Le Gear fascynuje biologiczna pamięć wody, na przestrzeni 2014 i 2015 roku przeprowadziła szereg eksperymentów artystycznych odnoszących się do jej „fizycznej” pamięci. Dzielnica Nowy Port stała się dla niej źródłem inspiracji, woda jest tu codziennym elementem otoczenia, kształtuje tożsamość jej mieszkańców. Esencję, którą stworzyła w Nowym Porcie opisuje:
„.. pomaga nam wywołać poczucie, że jesteśmy w domu w dowolnym miejscu na Ziemi. Pomaga adaptacji."
Kamila Szejnoch, “Falowiec Colour System”, dokumentacja, 6 fotografii, wymiary 30cm x 20cm , 40cm x 60cm, 2013
Zrealizowany w 2013 roku projekt "Falowiec Colour System" poruszał temat kolorów architektury, a jego punktem wyjścia był Falowiec - blok, którego układ przypomina falę - w dzielnicy Nowy Port w Gdańsku. Obok znajduje się blaszane miasteczko garaży, których fronty Kamila Szejnoch postanowiła zastąpić układem barwnym zaczerpniętym z sąsiadującego Falowca. Praca artystki analizowała upodobania kolorystyczne mieszkańców rewitalizowanych osiedli. Czy problem pstrokato odmalowanych bloków stanowi problem w powszechnej świadomości społecznej?
Projekt “Gdy sąsiad jest nieznajomym?”, dokumentacja, 15 fotografii, wymiary 30cm x 20cm, 40cm x 60cm, 2014
Projekt „Gdy sąsiad jest nieznajomym?” składał się z serii artystycznych interwencji, ukazujących różne postawy wobec odbiorców artystów pracujących w przestrzeni publicznej – od ludyczności do krytycznych postaw. Ich wspólnym mianownikiem będzie swoiście rozumiana „niewidzialność”, prace dyskretnie wtopiły się w otaczający krajobraz.
Monika Waraxa, Kuba Budzyński, Bartek Bartosiński, “Zróbmy to razem”, dokumentacja, 9 fotografii, wymiary 24cm x 17cm, 2013
Projekt Zróbmy to razem był próbę otwarcia dyskusji o sztuce współczesnej i przedefiniowaniu kluczowych zagadnień z nią związanych. Cel ten realizowany był poprzez zaproszenie „odbiorców sztuki“ do dokończenia zdań tj.: artysta to..., nowoczesny odbiorca może... i tym samym re-definicji kluczowych pojęć sztuki. Efekty udziału czyli opinie uczestników działania prezentowane były w galeriach sztuki, przestrzeni miejskiej oraz w internecie, stając się jednocześnie obiektem sztuki, inspirujących kolejnych odbiorców do interakcji z nim.