27 – 29 CZERWCA 2013
FESTIWAL SOUND AROUND
Projekt SOUND AROUND to seria pobytów rezydencyjnych i trzy festiwale muzyki eksperymentalnej w Kaliningradzie, Kłajpedzie i Gdańsku. Pierwszy z nich - w Gdańsku będzie miał miejsce w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia Dolne Miasto, w dniach 27-29 czerwca.
Celem projektu jest wielostronna wymiana doświadczeń, praktyk i technologii głównie pomiędzy artystami dźwięku z Polski, Litwy, Rosji. Odkrywanie krajobrazów dźwiękowych trzech miast: Gdańska-Kaliningradu-Kłajpedy stanie się podstawą stworzenia kart dźwiękowych, instalacji multimedialnych i koncertów muzyki ambient. W ramach projektu zorganizowane zostaną wymienne wizyty dla celów zebrania materiału i organizacji warsztatów, wykładów i koncertów demo. Zamykający finalny festiwal składać się będzie z koncertów, wystaw i części teoretycznych. Specjalnym rozszerzeniem będzie zaproszenie dodatkowych artystów z Danii i Estonii. Planowana jest dokumentacja projektu w formie płyty CD.
Festiwal realizowany w ramach projektu Close Stranger. “Bliski nieznajomy: promocja wzajemnego zrozumienia pomiędzy mieszkańcami Gdańska, Kaliningradu i Kłajpedy poprzez umożliwienie wymiany w dziedzinie współczesnej sztuki i kultury”
Koncerty Lokaal Raadio i Vinyl Terror and Horror odbywają się w ramach cyklu In Progress.
27 czerwca 2013
godz. 17:30 Spotkanie promujące numer 21 magazynu o muzyce współczesnej „Glissando”. Tematem przewodnim nowego numeru jest performatyka.
Teren, na który wstępujemy, posługując się językiem komponowanego dźwięku, często przesłaniają uproszczenia pozycjonujące przekaz artysty w kontekście pewnej abstrakcyjnej przestrzeni. Dlaczego jednak dany utwór określany jest jako bardziej muzyczny niż performerski (bądź na odwrót)? Dlaczego nie potraktować dyrygenta jako aktora? Wykonawców jako nadawców określonego komunikatu? Koncertu jako performansu, agitacji, potencjalnej rewolucji, lub jeszcze gorzej – nic nieznaczącego wygłupu? Czy w dzisiejszej muzyce – owładniętej teatrem – jest jeszcze miejsce na rytuał? Czy muzyka różni się czymś od aktów mowy? Czy umożliwia jakiś inny rodzaj komunikacji? Kto tak naprawdę przez nią mówi, a kto słucha? Jak dużo może powiedzieć gest muzyczny – czy jest równorzędny z gestem pokazywanym na deskach teatru?
Podczas spotkania zaprezentowana zostanie monografia „Widma i Czasy. Muzyka Gerarda Griseya” autorstwa Jana Topolskiego,wydana nakładem Krytyki Politycznej.
Prowadzenie: Anna Pęcherzewska-Hadrych
W części drugiej spotkania przedstawiony zostanie publiczności najnowszy numer magazynu oraz przybliżone zagadnienia, którym poświęcone będą kolejne numery „Glissanda”.
Prowadzenie: Jan Topolski, Jakub Knera, Damian Binkowski i goście
godz. 19:00 Prezentacja artystów (rezydentów) projektu Close Stranger
28 czerwca 2013, godz. 19:00 – koncerty:
Verbalizer/Danil Akimov/Valdemaras Manomaitis (PL/RU/LT)
Krzysztof Wroński/Sergey Ivanov/Yiorgis Sakellariou (PL/RU/LT)
Lokaal Raadio (ES)
29 czerwca 2013, godz. 19:00 – koncerty:
Dat Rayon/Andrey Kolomytzev/Gytis Skudžinskas (PL/RU/LT)
Vinyl Terror and Horror (DK)
Michał Liberak – Verbalizer – urodzony w 1971 roku w Katowicach. Mieszka w Gdańsku od 1985. Debiutancki album: Verbalizer „V” – Salut Records 3/2005. Verbalizer tworzy drony i bity do wewnętrznych podróży i dzikich orgii. Fan ekstremalnych odmian muzyki elektronicznej.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Danil Akimov to artysta dźwięku, kurator, DJ. Pracuje w interdyscyplinarnym polu sztuki współczesnej skupiając się na instalacjach audiowizualnych i performansach. Jeden z założycieli grupy sztuki dźwięku Membrana/Membranoids działającej od 1997 roku.
Stosuje różnorodne technologie i metody interakcji w celu tworzenia struktur dźwięku (zepsuty sprzęt hi-fi, stare analogowe syntezatory, oprogramowanie, nagrania terenowe, niezidentyfikowane urządzenia dźwiękowe). Od 2000 roku jest stałym członkiem społeczności pół-dyrygentów w Kaliningradzie, a także sporadycznie pojawia się w następujących projektach muzycznych – Kratong, Pocket band, Polyvox orqestra, Mud-o-tronic. Od 2004 roku kurator BB NCCA http://ncca.ru/ Jako kurator zrealizował wiele cyklów projektów międzynarodowych (SoundArtLab, Acoustic Diagnostic, Kaliningrad SoundArtCamp itd.) skupiających się na sztuce dźwięku i muzyce eksperymentalnej. Obecnie dla celów swoich wolno-tronicznych improwizacji używa głównie samodzielnie wykonanych urządzeń elektro-muzycznych.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Valdemaras Manomaitis jest artystą interdyscyplinarnym. Pracuje z szeroko pojętymi mediami dźwięku, badając gatunki występów na żywo, instalacji audiowizualnej, oraz rozwijając swoje zainteresowania technikami analogowymi i cyfrowymi. Mieszka i pracuje w Kłajpedzie na Litwie.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Krzysztof Wroński – trójmiejski muzyk, znany z takich formacji jak Kiev Office, Marla Cinger czy 1926, gdzie odpowiada za perkusję i instrumenty elektroniczne. Razem z Joanną Kucharską tworzą również projekt Trans-syberia, którego dźwięki snują się gdzieś na granicy gitarowego noise i dusznych, elektronicznych dronów, wypełniających szczelnie całą przestrzeń.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Sergey Ivanov – Kratong – urodzony w 1975 roku w Rosji. Muzyk, inżynier dźwięku. Założyciel takich projektów muzycznych jak Romowe Rikoito i Kratong. Jako muzyk brał udział w wielu festiwalach, w tym Wave Gothic Treffen (Niemcy), Wroclaw Industrial (Polska), Menuo Juodaragis (Litwa), itd. Jako inżynier dźwięku pracował z projektami: Romowe Rikoito, Kratong, Neutral, IP Neva, Sunset Wings, Bigoudi oraz innymi międzynarodowymi oraz lokalnymi projektami muzycznymi. Obszar jego zainteresowań uwzględnia wszystko, co leży pomiędzy dark folkiem a eksperymentalną elektroniką. Badania muzyka skupiają się na transmutacji naturalnych dźwięków (nagrania terenowe) i współczesnej muzyki industrialnej w nowe formy alchemiczne i jednostki destylacji. Jego muzyczne credo brzmi: muzyk jest alchemikiem, który ingeruje w różne formy ludzkiej egzystencji.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Yiorgis Sakellariou (aka Mecha/Orga) jest artystą dźwięku i kompozytorem pracującym na polu muzyki elektroakustycznej i fonografii. W 2003 roku rozpoczął projekt „Mecha/Orga”, narzędzie badań dźwiękowych. Od tego czasu jest aktywny na arenie międzynarodowej nagrywając albumy solowe, komponując muzykę do filmów krótkometrażowych i przedstawień teatralnych, prowadząc warsztaty i prezentując swoją muzykę na całym świecie. Jego działanie polega na cyfrowej manipulacji nagrań środowiska. Jego paleta dźwięków obejmuje wszystko; od wibrujących szyn kolejowych po dźwięki lodówek, i od głośnych wodospadów po brzęczenie owadów. Występuje wyłącznie w ciemności, oferując całkowicie angażujące i głęboko wciągające doświadczenie dźwiękowe. Członek Ateńskiego Centrum Badań nad Muzyką Współczesną (założonego przez I. Xenakisa) i Stowarzyszenia Greckich Kompozytorów Muzyki Elektroakustycznej. Od 2004 roku jest kuratorem wydawnictw Echomusic. Od kilku lat mieszka i pracuje w Kłajpedzie na Litwie.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Występ Lokaal Raadio stanowić będzie koncert radiowy wykonany przez Raula Kellera i Hello Upana, korzystających zarówno z wcześniej nagranego materiału, jak i improwizowanych dźwięków. »LokaalRaadio« jest radiem dla publiczności niszowej i koncertem radiowym, w którym Keller i Upan brali udział wraz z Katrin Essenson od 2008 roku. Keller zastosuje część materiału użytego w czasie swojej wystawy indywidualnej »KLANG!« mającej miejsce w Talinie w dniach 24.02 – 07.03.2012, która stanowiła dźwiękowy environment i »studio wirtualne«. Użyte instrumenty to mikser typu no-input, gitara smyczkowa, monofoniczne syntezatory lo-fi, mechaniczny kołowy generator fal sinusoidalnych, efekty i tekst. Występ transmitowany będzie za pomocą niskonapięciowego nadajnika monofonicznego.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Dat Rayon
Droga prowadząca donikąd, porzucone stacje benzynowe, zdewastowany, zostawiony na poboczu samochód, warsztat mechaniczny, małe, zapomniane miasto. Świat widziany z wnętrza jadącego pojazdu – krajobrazy z pamięci i w formie wyblakłych klisz z amerykańskich filmów. Dat Rayon tworzy muzykę dla tego nieistniejącego filmu drogi łącząc niepokojące przestrzenie ambientowe z muzyką minimal i dub. Kto jest autorem tych kompozycji? Wiemy tylko, że pojawił się w 2012 roku i że jego inspirację stanowi amerykańskie wzornictwo samochodowe lat 60.i 70. Skąd pochodzi? Dokąd jedziesz? Czy dowiesz się, jeśli z nim wyjdziesz?
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Andrey Kolomytzey
W 1986 roku Andrey Kolomytzev rozpoczął eksperymenty z okazjonalnie używanymi syntezatorami i urządzeniami rytmicznymi. Dołączył do grającego muzykę punk/reggae zespołu KOT (skrót od rosyjskiej nazwy „Komitet Ochrony Gorąca”) jako kayboardzista, z którym grał przez półtora roku. Następnie założył projekt solowy, z różnych powodów nazwany StirliTZ. W 1991 roku zaczął pracować dla lokalnej telewizji jako specjalista od technologii mediów cyfrowych. Zajmował się edytowaniem 3d i nielinearnym edytowaniem wideo, komponował i nagrywał ścieżki dźwiękowe do wielu programów dokumentalnych, prowadził różne programy telewizyjne na temat muzyki i związanych z nią tematów. Wydał kilka płyt dla wydawnictw z Moskwy i Sankt Petersburga, a także zagranicą. Około 2004, zmęczony nagraniami, skoncentrował się na występach na żywo.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Gytis Skudžinskas (aka GyS) jest artystą wizualnym, artystą dźwięku i mediów. Urodzony w 1975 roku na Litwie, mieszka i pracuje w Połądze/Kłajpedzie. W latach 1999-2003 studiował na Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych, na Wydziale Projektowania Wizualnego w Kłajpedzie, a w 2005 uzyskał tytuł magistra w sztukach wizualnych. Od 1999 roku brał udział w wystawach zbiorowych, a od 2001 roku nadzoruje różne projekty wizualne w Zachodniej Litwie. W 2006 roku został członkiem Litewskiego Związku Fotografii. W latach 1995-2005 brał udział w działaniach grupy artystycznej SaliKApalikau (aka Ensemble SP).
W swoich pracach posługuje się różnorakimi środkami wyrazu – fotografią, rysunkiem i instalacją. Ostatnio coraz częściej posługuje się fotografią – sposobem konstruowania obrazu, który pozwala nie tylko na stworzenie pracy artystycznej, ale także wielowarstwowej prezentacji o odcieniu autentycznej dokumentacji. Od 1995 roku Gytis Skudžinskas jest aktywny na scenie sztuki dźwięku i muzyki eksperymentalnej.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Vinyl Terror and Horror aka Greta Christensen i Camilla Sørensen pracują razem od 2001 roku modyfikując, dekonstruując i rekonstruując talerze obrotowe i płyty winylowe, tworząc w ten sposób niezwykle szczegółowe i perfekcyjnie zrealizowane kompozycje dźwiękowe, performanse i instalacje kinetyczne.
Vinyl terror & horror to wspólny projekt Camilli Sørensen (1978) i Grety Christensen (1977), absolwentek Duńskiej Królewskiej Akademii Sztuki (2007/2008). Wystawiały wspólnie na kilku wystawach, m.in. „Fishgrätenmilchstand” kuratorowanej przez Johna Bocka w Temporäre Kunsthalle w Berlinie, „Enter II" w Kunsthallen Brandts w Danii, czy „Secret Garden" w galerii gl Holtegaard, a także występowały na wielu festiwalach: "Sound around Kaliningrad" w Rosji , „Colour out of space" w Brighton, „Sound of Stockholm" i "Nordic music days" w Szwecji, a także na festiwalu Swedish Energies w Nowym Jorku, gdzie współpracowały z kompozytorem JG. Thirwellem.
Koncert
Vinyl Terror and Horror odbywa się w ramach cyklu
In Progress.
Projekt „Bliski nieznajomy” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa Litwa-Polska-Rosja 2007-2013