Kurator: Jadwiga Charzyńska
Koordynacja: Anna Szynwelska
Instalacja „
Undercover” autorstwa
Esther Stocker (Austria) jest kolejnym permanentnym dziełem sztuki wpisanym w przestrzeń dzielnicy Dolne Miasto w Gdańsku. Projekt został zrealizowany w ramach Międzynarodowego Konkursu Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska.
Autorka próbuje pokazać artystyczny wariant wejścia do podziemnego pasażu, zdekonstruować zwykłość i podejść do konstrukcji raz jeszcze, dając jej szansę na zaistnienie osobowe. W zasadzie odsłania wejście poprzez opakowanie formy w siatkę współrzędnych, sfragmentaryzowanych struktur i czarno-białych wzorów. Definiuje ją przez inność i każe się zatrzymać i zastanowić nad bezmyślnym przechodzeniem obok form, z jakimi funkcjonuje się każdego dnia. Praca usytuowana w przestrzeni przejścia podziemnego na skrzyżowaniu ul. Łąkowej i Podwale Przedmiejskie stanowi architektoniczne uzupełnienie do efemerycznej pracy
Dominika Lejmana „
Staging Anonymous”, również nagrodzonej w II edycji konkursu GZMG.
Uroczystość inauguracyjna będzie połączona z koncertem z cyklu KONCERTY MUZYKI NOWEJ pt. ,,
Teatr instrumentalny'', przygotowanym przez Johna Kenny (profesora
Guildhall School of Music and Drama w Londynie oraz
Royal Scottisch Academy of Music and Drama w Glasgow ) w ramach warsztatów przeprowadzonych ze studentami Akademii Muzycznej.
Projekt wspierany przez Austriackie Forum Kultury
Współpraca: Akademia Muzyczna w Gdańsku
PROGRAM WYDARZENIA:
18:00 uroczyste otwarcie instalacji „
Undercover” autorstwa Esther Stocker w przestrzeni przejścia podziemnego na skrzyżowaniu ul. Łąkowej i Podwale Przedmiejskie przy Akademii Muzycznej
18:30 promocja publikacji poświęconej sztuce w przestrzeni publicznej i poczęstunek wernisażowy w
foyer sali koncertowej Akademii Muzycznej, ul. Łąkowa 1
19:00 performance muzyczny z cyklu KONCERTY MUZYKI NOWEJ pt. ,,
Teatr instrumentalny'', przygotowany przez prof. Johna Kenny w ramach warsztatów przeprowadzonych ze studentami Akademii Muzycznej, sala koncertowa Akademii Muzycznej, ul. Łąkowa 1
Esther Stocker „
Undercover”
Autorka próbuje pokazać artystyczny wariant wejścia do podziemnego pasażu, zdekonstruować zwykłość i podejść do konstrukcji raz jeszcze, dając jej szansę na zaistnienie osobowe. W zasadzie odsłania wejście poprzez opakowanie formy w siatkę współrzędnych, sfragmentaryzowanych struktur i czarno-białych wzorów. Definiuje ją przez inność i każe się zdziwić, zatrzymać, pomyśleć nad bezmyślnym przechodzeniem obok form, z jakimi funkcjonuje się każdego dnia.
Artystkę interesuje również to, co dzieje się w sferze fragmentaryzowania: widzi w tym procesie drogę do połączenia elementów artystycznych z przemysłowymi, pokazuje możliwości formy, którą w innych okolicznościach postrzegalibyśmy jako zwykłą i nieporadną, pokazuje, jak na pospolitą topografię można popatrzeć świeżym okiem. Paradoksalnie podnosi roboczą formę ubierając ją w odświętny strój i pozostawiając ją taką także w dzień powszedni, nie zważając na słońce i deszcz, nie martwiąc się, że ulegnie zniszczeniu lub też że święto spowszednieje. Artystka zainicjowała dla potrzeb Dolnego Miasta mozolny proces powlekania pierwiastkami estetycznymi materiału pospolitego, proces świeckiej sakralizacji codzienności przez użyczenie formom użytkowym trwałych walorów artystycznych.
Esther Stocker (1974), urodzona we włoskim Schlanders, mieszka i pracuje w Wiedniu.
Jej najnowsze projekty (2008):
What I don’t know about space, MUSEUM 52, Londyn;
Abstract Thought Is A Warm Puppy, CCNOA –
Center for Contemporary Non-Objective Art, Bruksela,
Galerie Krobath Wimmer, Wiedeń;
geometrisch betrachtet, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Wiedeń;
the truth of basics, resetting the history of living between four walls, Lift off 2008, Onomatopee, Eindhoven;
didi sattmann.
künstler/freunde, Künstlerhaus w Wiedniu;
YO, MO’ MODERNISM...1, CCNOA –
Center for Contemporary Non-Objective Art, Bruksela;
ViennArt
Entscheidungen. Wien und das symbolische Kapital, MUSA –
Museum auf Abruf, Wiedeń;
My Eyes keep me in trouble, SCA –
Sydney College of the Arts, Sydney;
Genau und anders, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Wiedeń;
ART SHEFFIELD 08:
Yes, No, Other Options, Millenium Galleries, Sheffield.
Malarstwo, murale i instalacje
Esther Stocker, utrzymane w bieli, czerni i szarości, oparte na strukturze siatki, ukazują powiązania, sieci i zakłócenia natury formalnej i semantycznej. Ich podstawowym, metaforycznym motywem jest wzór siatki, za każdym razem przejawiający się w inny sposób.
Wskazując na geometryczne formy podstawowe, owe zakłócenia, zmiany i nakładki tworzą dynamiczne zniekształcenia, dając wyraz krytycznemu stosunkowi wobec sztywnych wierzeń w obrębie systemów czy prawd. W odniesieniu do tradycji konstruktywizmu, filmu oraz technologii cyfrowego obrazu, Stocker dekonstruuje jednowymiarową koncepcję systemów, przestrzeni oraz malarstwa i wskazuje na rolę, którą muszą odgrywać widzowie i okoliczności, w których spoglądają oni na dzieło sztuki.
Kiedy przyglądamy się jej obrazom przestrzennym i przypominającym obrazy instalacjom, widzimy, że powierzchnia i przestrzeń, prostota i złożoność, pietyzm szczegółu i otwarte spojrzenie na sprawy nie są tu przeciwieństwami, lecz raczej powiązanymi, wzajemnie definiującymi się zjawiskami.
Rainer Fuchs
WWW.ESTHERSTOCKER.NET [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.]
John Kenny, ur. 1957, brytyjski puzonista, aktor, wszechstronny wykonawca muzyki współczesnej,
jazzowej i dawnej.
Studiował w
Royal Academy of Music w Londynie, pracował jako muzyk i aktor w
Bubble Theatre w 1981 roku.Jako puzonista debiutował w
Rurcell Room w 1982 r.
Rok później został laureatem Miedzynarodowego Konkursu Wykonawców Muzyki Współczesnej ,,
Gaudemaus'' w Rotterdamie. W 1984 roku założył
TNT Music Theater, który we współpracy z dramaturgiem Paul'em Stebbings'em prezentował spektale w Wielkiej Brytanii, Skandynawii, Niemczech, Rosji i Japonii.
Od 1993 roku gra także na starym celtyckim rogu o nazwie carnyx, odnalzionym w wykopaliskach sprzed 2000 lat. Obecnie jest profesorem
Guildhall School of Music and Drama w Londynie oraz
Royal Scottisch Academy of Music and Drama w Glasgow.