25.05.2007, godz.18:00
HATI to projekt muzyczny bazujący na brzmieniu instrumentów akustycznych tradycyjnych lub zbudowanych własnoręcznie– oraz niekiedy urządzeń elektronicznych. HATI łączy w sobie zainteresowania współczesną muzyką improwizowaną i akustyczną oraz rytualną i medytacyjną. Grupa powstała w 2001 r. w Toruniu, kiedy to dwaj artyści dźwięku Rafał Iwański i Dariusz Wojtaś zdecydowali się na realizację nowej drogi poszukiwań, opierając się na wieloletnich doświadczeniach z psychodeliczną muzyką rockową i elektroniczną.
Muzycy HATI zagrali dotychczas ponad 80 koncertów oraz pojawili się na kilku festiwalach (m.in. Wrocław Industrial Festival, Audio Art Festival w Krakowie, Festiwal Muzyka w Krajobrazie w Inowłodzu). Wydali kilka płyt, które zostały bardzo dobrze przyjęte w prasie muzycznej i wśród słuchaczy, zarówno w Polsce jak i poza granicami kraju. Od 2005 r. współpracują z amerykańskim perkusjonistą Z’EVem – jednym z założycieli ruchu kulturowego „industrial” w latach 70. XX w. – grając z nim koncerty (dotychczas dwie wspólne trasy) i realizując wspólne wydawnictwa; koncertowo z pionierem polskiego punk rocka, orientalistą i poetą Maciejem Magurą Góralskim (ex-Kryzys, Bakszysz). Natomiast studyjnie kolaborują z Andrzejem Lalinem Kasprzykiem (Tam Tam Project), z którym przygotowują nową wspólną płytę. Grupa występuje obecnie w składzie: Rafał Sabon Kołacki, Dariusz Wojtaś, Rafał Iwański.
www.hati.info www.myspace.com/hatitah
www.serpent.pl/etno/bands/hati.html www.myspace.com/hativslalin
DYSKOGRAFIA:
Albumy, epki i single:
- Works for Scrap Metal, 2007, Eter (premiera: 25.05.2007)
- Recycled Magick Drones, 2007, Drone Records, Niemcy, 7” winyl. (premiera: czerwiec 2007)
- Recycled Magick Emissions, 2006, Malachit, MiniCD.
- Zero Coma Zero, 2005, Nefryt.
- Music for Metal Idiophones, 2003, Eter.
- Genius Loci, 2003, Eter.
Kolaboracje:
- HATI vs. Z’EV #1, 2006, Ars Benevola Mater, Włochy.
Projekty uboczne:
- Recycled Magick Soundsystem: live, 2006, Eter.
- Mantra-I: Prehistory of HATI: Vol. 1, (1997) 2006, Eter.
100% Recycled Sound Installation
Głównym elementem projektu 100% Recycled Sound Installation jest interaktywna instalacja dźwiękowa, na którą składają się instrumenty perkusyjne – idiofony metalowe – odpowiednio przystosowane z materiałów odpadowych znalezionych m.in. na złomowiskach czy śmietnikach. Instalacja ta służyć ma cyklicznym prezentacjom, zorganizowanym w postaci seansów dźwiękowych (koncertów) oraz swobodnemu, kreatywnemu oglądaniu przez zwiedzających – połączonemu z możliwością dotykania i wydobywania dźwięków oraz, ewentualnie, wspólnej improwizacji. Integralnym składnikiem projektu jest także płyta grupy HATI Works for Scrap Metalkm, która swoją oficjalną premierę bedzie miała 25 maja w CSW Łaźnia.
Wychodzimy z założenia, że użycie odpowiednich bodźców akustyczno-wizualnych oraz motorycznych – w tym przypadku uzyskanych przy pomocy na pozór bezużytecznych i przypadkowych odpadów cywilizacji industrialnej – w sferze muzyki i sztuki jest doświadczeniem mogącym pobudzać wrażliwość estetyczną i wyobraźnię artystyczną człowieka. Planowane seanse dźwiękowe maja na celu wywołanie stanów świadomości wiodących do katharsis, odmiennych od tego, co proponuje wszechobecna muzyczna rozrywka.
„Instrumenty” zaadaptowane do projektu są stosunkowo łatwe do wykorzystania muzycznego i nie wznoszą barier o charakterze kompetencyjnym, związanych z adekwatnym wykształceniem muzycznym czy specjalnymi umiejętnościami. Jako takie są więc dostępne dla każdego, proponując wizje „plemiennej” muzyki inkluzywnej
Oto cele, jakie nam przyświecają:
•Propagowanie wykorzystania niekonwencjonalnych (nieinstrumentalnych) źródeł dźwięku w muzyce (kontynuacja pracy takich kompozytorów, jak John Cage, Harry Partch czy Karlheinz Stockhausen, a z drugiej strony idei i praktyki ruchu kulturowego industrial, zaistniałego w latach 70. XX w., którego czołowym przedstawicielem, do dziś prężnie działającym, jest np. Z’EV.
•Poszerzanie dostępnej nam skali brzmień – jako wypełnienie luki zaistniałej z braku nowych instrumentalnych źródeł dźwięku w muzyce.
•Rozpowszechnianie idei recyklingu – przy użyciu perkusyjnych instrumentów muzycznych z odzysku oraz spontanicznego używania rozmaitych przedmiotów w celach muzycznych.
•Zwrócenie uwagi na istotę problemu, jakim jest wszechobecna, nieustanna i postępująca degradacja środowiska naturalnego.
Uwaga: Najnowsza płyta HATI, Works for Scrap Metal, wyd. Eter, 2007, CD, która swą premierę będzie miała 25 maja 2007. Wydawnictwo towarzyszy instalacjom z odpadów metalowych wystawianych w galeriach i specjalnym koncertom promującym tę płytę, a cały projekt nosi nazwę 100% Recycled Sound Installation. Podczas sesji do płyty Works for Scrap Metal wykorzystano wyłącznie instrumenty akustyczne znalezione na złomowiskach i przystosowane przez muzyków do celów muzycznych, materiał nagrano metodą "live in studio". Limitowany nakład 500 sztuk.
KONCERTY I INSTALACJE W RAMACH PROJEKTU 100% Recycled Sound Installation:
Gdańsk, CSW Łaźnia: 25.05.2007, koncert + otwarcie instalacji (do 31.05.2007)
Poznań, IF Inner Spaces: 02.06.2007, koncert + otwarcie instalacji (do 08.06.2007)
Międzybórz, kościół św. Krzyża: 9.06.2007, koncert w ramach festiwalu Temple of Silence
Toruń, Centrum Kultury Zamek Krzyżacki: 15.06.2007, koncert + otwarcie instalacji (do 21.06.2007)
Toruń, Rynek Staromiejski: 30.06.2007, koncert w ramach XIV Urodzin Piwnicy Pod Aniołem
KONTAKT: pafal@poczta.fm,
kom. 603600074 (Rafał Iwański).