18.06.2010, godz. 19:00
Ken Matsubara jest związany z tokijską Ma 2 Gallery. Swe wystawy prezentował nie tylko w Japonii, ale także w Paryżu (1987) Nowym Jorku (1988), Woodstock. Zajmuje się „fotografią inscenizowaną” i ulotnymi i niematerialnymi instalacjami. Jego prace w Polsce pokazywane były tylko raz na Biennale Fotografii w Poznaniu w 2009 roku.
Podczas wykładu artysta przedstawi jak wyglądał rozwój jego twórczości od lat 70. do chwili obecnej na tle współczesnej sceny artystycznej Japonii. Artysta postara się także określić jej specyficzne motywy oraz estetykę, która jest wynikiem japońskiej tradycji estetycznej połączonej z wpływami kultury europejskiej (symbolizm, surrealizm) – w tym polskiej – oraz psychoanalizą Gastona Bachelarda (Poetyka marzenia).
Ken Matsubara - urodzony w 1949 w Tokio. W 1973 roku ukończył Musashino Art University w Tokio. W latach 1983-87 mieszkał w Nowym Jorku. Tworzy w zakresie fotografii, instalacji. W latach 80. stworzył oryginalną koncepcję „fotografii inscenizowanej” (fotografia barwna), w której akcentował niematerialność, ulotność i niejednoznaczność przedstawianych form (Polaroid Spectra, 1987). Podkreślone były odniesienia do surrealizmu i obiektu z minimal-artowskimi akcentami. Na ekspozycji Recent works (1993, Art Site) wzmocnił działanie konstruowanych obiektów o formach geometrycznych lub tradycyjnie symbolicznych (drabina, schody) poprzez zestawienie ich z ekspresyjnie malowanymi tłami. Zaakcentował iluzjonizm układów perspektywicznych oraz złoty kolor „niebiańskich” obiektów, co przedstawił już na wcześniejszym pokazie Vertical and Horizontal (PS Gallery, Tokio, 1990). W 2005 w Ma 2 Gallery w Tokio odbyła się wystawa Sleepwalker inspirowana psychoanalityczną interpretacją Gastona Bachelarda (Poetyka marzenia). Wystawa podejmowała problem dziecięcych marzeń sennych i wciąż obecnych wspomnień II wojny światowej (Strange Cloud). Była to wystawa na pograniczu świata i widzenia surrealistycznego z jego dalekowschodnim odczuwaniem w pięknie zakomponowanych, niezwykle sugestywnych wizjach. Prace w zbiorach International Polaroid Collection, Cambridge, Massachusetts, Museum of Fine Arts, Houston, Museum of Contemporary Art, Tokio, Goldman Sachs Corporation, Nowy Jork.
Wykład w ramach wystawy „Archetyp Fotografii. Joachim Froese, Ken Matsubara, Grzegorz Przyborek”.