Wernisaż: 11.08.2022 r., godz. 19.00
Podczas wernisażu odbędzie się koncert Krzysztofa Topolskiego oraz zostanie udostępniona online kompozycja muzyczna, do słuchania na stronie internetowej: arszyn.bandcamp.com
Krzysztof Topolski o ULTRASONO:
Ludzkie ucho odbiera fale akustyczne w zakresie między 20 – 20.000 Hz. W czasie realizacji projektu badałem sferę dźwięków powyżej zakresu słyszenia człowieka, czyli ultradźwięki. Stanowią one bardzo ważny, niedostępny ludzkiej percepcji, składnik krajobrazu akustycznego. Posługują się nimi niektóre gatunki zwierząt, również na terenach zurbanizowanych. Interesowało mnie to, jak ultradźwięki objawiają się w przyrodzie oraz w tkance współczesnego miasta. Chciałem zbadać przyrodniczy i technologiczny aspekt zjawisk akustycznych spoza zakresu ludzkiego słyszenia oraz ich muzyczny potencjał.
Okazało się, że najbardziej spektakularne, ciekawe, a zarazem dostępne są w tak pojętej sferze akustycznej są nietoperze, często bytujące w obszarach miejskich. Nietoperze to jedyne aktywnie latające ssaki. Do perfekcji opanowały umiejętność echolokacji, czyli rozpoznawania otoczenia i poruszania się w przestrzeni za pomocą echa i ultradźwięków. Nagrania terenowe ultradźwiękowej aktywności nietoperzy realizowane były głównie na terenie Gdańska, m.in. w parku im. Ronalda Reagana. Detektor ultradźwięków stosowany do obserwowania i rejestracji aktywności nietoperzy wielokrotnie zwalnia i obniża częstotliwość sygnałów akustycznych, aby mógł je odebrać ludzki zmysł słuchu. Posiada on również funkcję rozpoznawania gatunków i podaje (z pewną granicą błędu), nazwę gatunku w czasie realnym. Detektor generuje również spektrogramy, czyli wizualne przedstawienie fali akustycznej.
W ramach realizacji projektu zaprezentowana zostanie instalacja kinetyczno-wizualno-dźwiękowa. Publiczność będzie mogła doświadczyć zwolnionych nagrań nietoperzy w formie taktylnej, dzięki zamienieniu dźwięków we wrażenia dotykowe. Wydajny transduktor umożliwi odczuwanie zmian dynamiki dźwięku w formie wibracji. Instalacji towarzyszyć będą spektrogramy – wizualne przedstawienia dźwięku.
Podczas otwarcia wystawy odbędzie się koncert muzyki improwizowanej w bezpośredniej interakcji z instalacją oraz udostępniona będzie kompozycja elektroakustyczna zawierająca nagrania nietoperzy, opublikowana online.
Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego.
Wydarzenie towarzyszące w ramach projektu ULTRASONO:
Warsztaty terenowe, prowadzone przez biolożkę Martynę Jankowską-Jarek z grupy „Pomorskie Nietoperze”.
18.08.2022 r., godz. 19.30
CSW ŁAŹNIA 1, Parakino oraz teren dzielnicy Dolne Miasto
Zapisy: rezydencje@laznia.pl
Krzysztof Topolski - artysta dźwiękowy, perkusista, Autor projektów z dziedziny muzyki i sztuki dźwięku. Zajmuje się fieldrecordingiem, akustyczną ekologią i krajobrazem akustycznym. Tworzy instalacje dźwiękowe. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera. Realizuje projekty poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Gra w zespole Dead Vistula oraz występuje solo. Ostatnio opublikował albumy “Bop” oraz “Oddech”
Był kuratorem projektu edukacji dźwiękowej Ucho w Wodzie czyli działania dźwiękowe na Wyspie Sobieszewskiej, pomysłodawcą i kuratorem festiwalu sztuki dźwięku Soundplay oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Jako artysta i edukator współpracował z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce, koncertował oraz realizował projekty w wielu krajach Europy oraz w USA. Zrealizował instalację dźwiękową Falowanie w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień oraz uczestniczył w cyklu wystaw dźwiękowych Polish Soundscape. Brał udział w wystawie Ogrody w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Zrealizował m.in. pojekty: Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie, Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/Perspektywy - reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolinii. Wraz z Mariuszem Warasem stworzyłem instalację Fabryka w CSW Znaki Czasu w Toruniu, a także prezentował utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku. Stworzył projekty nagrań terenowych Arszyn-Emigrant, oraz W terenie-Suwalszczyzna. Zrealizował m.in. projekt transmisji dźwięków morza “Fale/Waves” oraz brał udział w projekcie Radio Total.
Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Gdańska oraz Marszałka Województwa Pomorskiego. Ponadto otrzymał stypendium rezydencyjne Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze oraz Fundacji Arts Link w Nowym Jorku - rezydencja w Ohio State University School of Music w USA. Przebywał i pracował w ośrodku muzyki elektroakustycznej EMS w Sztokholmie. Uczestniczył w rezydencji w Skalar Center for Sound Art and Experimental Music w Seyðisfjörður, Islandia oraz W788 w Kozielcu. Brał udział w wielu festiwalach m.in: Rawa Blues w Katowicach, Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku, Narracje w Gdańsku. CoCArt w Toruniu, Unsound w Krakowie , Line_in : Line_out oraz Wien Modern w Wiedniu, Stimul oraz Echofluxx w Pradze, Sound Around w Kaliningradzie, Jazz and Experimental Music from Poland w Londynie i Istambule, Lublin Jazz Festiwal, Dni Muzyki Nowej oraz NeoArte w Gdańsku, The Artists, Lado w Mieście oraz Relacje w Warszawie, Fab-in w Łodzi Wigrosfera w Suwałkach.