Zapraszamy na Ars Electronica 2020 „In Kepler’s Gardens”, gdzie będziemy gościli w Ogrodzie CSW ŁAŹNIA z trzema naszymi projektami.
W ostatnim okresie, prawie żadna inna wizja świata nie była tak często obecna, jak ta, że po aktualnym kryzysie stanie się on miejscem zupełnie innym – wyobrażenie prorocze, często podawane jako promyk nadziei, ale częściej jako zagrożenie. Czy to prawda? A jeśli tak, jakie będą to zmiany? Z tymi właśnie pytaniami zmierzy się tegoroczna edycja Ars Electronica.
„Ogrody Keplera” stanowią metaforę struktury organizacyjnej festiwalu w globalnym lockdownie – festiwalu, który zamanifestuje swoją obecność w wielu miejscach na świecie. Na tę okoliczność zaproszono 120 organizacji partnerskich do współtworzenia festiwalu online. Znalazły się wśród nich min.: Institut Ramon Llull (Barcelona), BOZAR (Bruksela), Japan Media Arts Festival (Tokio), MIT Media Lab (Boston), National University of Tres de Febrero (Buenos Aires), HeK Haus der elektronischen Künste (Bazylea), Onassis Stegi (Ateny), UCLA (Los Angeles), University of Auckland (Auckland) oraz Waag (Amsterdam). Polskę reprezentować będzie CSW LAŹNIA z projektami Chrisa Saltera i Erika Adigarda, Oswaldo Maciá oraz Filipa Ignatowicza.
Chris Salter + Erik Adigard "Sensory Orders”
Wystawa „Sensory Orders” kuratorowana i zaprojektowana przez Chrisa Saltera i Erika Adigarda bada różne „porządki” naszej zmysłowości, z którymi mamy do czynienia w obecnych warunkach skrajnej niepewności i prekarności. Tytuł „Sensory Orders” nawiązuje do opublikowanej w 1952 r. książki ekonomisty Friedricha von Hayeka „The Sensory Order” (polski tytuł: „Nadużycie rozumu”), w której Hayek zaproponował teorię umysłu odpowiadającą na zdolność organizmów do rozpoznawania i klasyfikowania różnych bodźców fizycznych i reagowania na nie. Co się dzieje z tą umiejętnością teraz, gdy nasze własne zmysły podlegają dystansowaniu, przekształceniu i rekonfiguracji?
W wystawie weźmie udział 25 artystów, badaczy, projektantów, architektów i uczonych z 15 krajów – UE, Japonii, Chin, Ameryki Łacińskiej, Kanady, Australii i innych – badając związek i wpływ jaki mają na siebie symboliczny porządek języka i kultury, technologiczny porządek maszyn, ludzkich ciał i bytów naturalnych – wirusów, roślin, zwierząt, jak i fizyczno-chemiczna materia samej ziemi. Jakie jest nasze miejsce w tym porządku jako człowieka, gdzie inne porządki wchodzą w miejsce naszych własnych i mają ogromny wpływ na nasze życie? Fizyczna odsłona wystawy „Sensory Orders” będzie miała miejsce w CSW ŁAŹNIA od 6 listopada 2020 do 10 stycznia 2021.
Oswaldo Maciá
Badania na temat zmysłów prowadzi także inny artysta prezentowany w ramach „Ogrodu” CSW ŁAŹNIA - Oswaldo Maciá. Artysta tworzy prezentowane na całym świecie rzeźbiarskie instalacje olfaktoryczno-akustyczne. Jego prace znajdują się w międzynarodowych kolekcjach muzealnych, w tym w Tate Britain i Daros Latinamerica. Jak stwierdza w swoim manifeście, Maciá stara się stymulować pytania i podważać otrzymane odpowiedzi. W 2015 roku artysta został wybrany przez międzynarodowe jury do realizacji pracy dla miasta Bogota. „Scenario in Construction” to pierwsza rzeźba dźwiękowa w przestrzeni publicznej na półkuli południowej.
Filip Ignatowicz #artUNBOXING
Dodatkowo, w „Ogrodzie” CSW ŁAŹNIA, zaprezentowane zostaną trzy odcinki projektu #artUNBOXING Filipa Ignatowicza. Cykl powstał z inspiracji internetowym gatunkiem wideo tzw. „unboxing”. Założeniem takich filmów jest rozpakowywanie produktów, zazwyczaj popularnych i drogich, a następnie recenzowanie ich wyglądu oraz działania. Zamiast przedmiotów typowych dla tego gatunku, artysta otwiera zakupione dzieła sztuki, przedmioty sygnowane przez artystów, bądź gadżety z wystaw. Dokonuje jednocześnie ich performatywnego przejęcia.
Działanie to jest konsekwentnie realizowanym przez artystę projektem, polegającym na badaniu granic pomiędzy sztuką a produktem, konsumpcją a kulturą. Przejmując elementy charakterystyczne dla komercyjnych, internetowych przestrzeni, dokonuje przejęcia również po to, by wideo stało się pretekstem do rozmowy na temat kondycji sztuki w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego, jednocześnie zachęcając młodych ludzi do odbioru sztuki współczesnej.
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, jako jeden z partnerów, będzie dodatkowo obecne w „Ogrodzie” dedykowanym projektowi „Studiotopia. Spotkanie sztuki i nauki w czasach Antropocenu”, który ma na celu zachęcenie naukowców do wymiany pomysłów, wiedzy i metodologii z międzynarodowymi artystami wizualnymi podczas wizyt naukowców w pracowniach artystów. Projekt jest wspólnym przedsięwzięcie ośmiu europejskich instytucji kultury: Center for Fine Arts (BOZAR) oraz GLUON w Brukselii, Ars Electronica w Linz, Cluj Cultural Centre w Kluż, ŁAŹNIA Centrum Sztuki Współczesnej w Gdańsku, Onassis Cultural Centre w Atenach, Vrije Universiteit Amsterdam iLaboral w Gijon.
W ramach projektu zaplanowanego na lata 2019 - 2022 odbędzie się szereg działań tworzonych we współpracy uczestniczących w projekcie partnerskich instytucji. Będą to: rezydencje, wystawy, pop-up labs, warsztaty i rozmowy. Celem tego projektu jest zwiększenie świadomości oraz wspieranie kreatywnych i krytycznych refleksji na temat wyzwań środowiskowych, przed którymi stoi obecnie nasze społeczeństwo.
STUDIOTOPIA jest współfinansowana z programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa.