Eingeweide czyli z języka niemieckiego wnętrzności, trzewia. To właśnie do głębi ludzkiej egzystencji w przewrotny sposób sięga Marco Donnarumma. W środę 18 grudnia o 20.00 w Klubie Żak doświadczymy wyjątkowego performansu – rytuału połączenia „Eingeweide”.
Jakie konsekwencje może mieć stworzenie maszyny całkowicie autonomicznej i niezależnej od ludzkiej kontroli? Co się dzieje kiedy organy żyją samodzielnie poza ciałem? Być może jedyną prawdziwą umiejętnością ludzkiego ciała jest przybieranie coraz to nowych form i tożsamości.
Dwa ludzkie ciała zamieszkują spustoszony, surrealistyczny, niemal postapokaliptyczny krajobraz. Nawiązują one burzliwą relację z protezą obdarzoną sztuczną inteligencją (SI), organami istniejącymi poza ciałem, reliktami z farm serwerów komputerowych oraz szczątkami zwierząt. Organy pulsują, ociekają i pełzają po podłodze nosząc na sobie ślady kultur mikrobów, które je stworzyły. Zatopione w dźwięku… potężnym i przejmującym, który jest przetworzonym przez SI odgłosem mięśni performerów.
Ciała performerów stają się zarówno jednością, jak i wielością, momentami skupione, a momentami zagubione. Stają się przedmiotem drastycznych eksperymentów cielesnych, w których zmieniające się tożsamości ukazują się na styku człowieka, maszyny i mikroorganizmów. Fizyczność i duchowość mieszają się, są wytrącane z równowagi i poddawane wnikliwej analizie.
„Eingeweide” prosto z trzewi tworzy własny język symbolicznych znaczeń, ukazujący związek między ludźmi, technologią i innymi żywymi istotami jako surową, poetycką i pełną pokory formę intymności.
“Eingeweide” jest częścią cyklu „7 Configurations” (2014-2019), serii performansów i instalacji podejmujących tematykę konfliktów dotykających ludzkiego ciała w erze sztucznej inteligencji (SI).
Światowa premiera performansu miała miejsce 4-5 Października 2018 podczas Festiwalu Romaeuropa we Włoszech.
Wydarzenie odbywa się w ramach wystawy "Bez granic. Przetworzone ciało - poszerzony mózg - usieciowiona sprawczość", która odbywa się w ramach Art+Science Meeting.
Wystawa dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Marco Donnarumma (ur. 1984, Neapol)
Artysta współczesny tworzący instalacje i performansy, reżyser, kompozytor oraz naukowiec. Od wczesnych lat 2000 łączy w swojej twórczej działalności współczesny performans, sztukę multimedialną i muzykę komputerową, wykorzystując je do zagłębiania się w kwestie związane z ludzkim ciałem. Jest przede wszystkim znany ze swoich performansów badających ludzkie ciało przy pomocy fizjologii, inżynierii technologicznej oraz badań nad ruchem. Oniryczny i bezkompromisowy, sensualny i konfrontujący, jego język artystyczny często jest doświadczeniem rytuału, szoku i przymusu. Swoje performanse pokazuje w teatrach, salach koncertowych, na festiwalach i w muzeach. Prezentował się w 65 krajach na całym świecie. Jeden z jego najnowszych utworów „Humane Methods” został stworzony w kolaboracji z Margheritą Pevere dla Centre des Arts we Francji i na Festiwal Romaeuropa we Włoszech. Cykle performansów i instalacji zatytułowane „7 Configurations” współtworzone były na Festival for Adventurous Music and Art w Berlinie i wsparte przez Goethe-Institut oraz Berliński Uniwersytet Artystyczny. Donnarumma jest laureatem licznych nagród i wyróżnień. Jedną z ostatnich nagród jakie otrzymał jest “Digital Award” na Festiwalu Romaeuropa 2018 we Włoszech za performans “Eingeweide”. Na Biennale Bains Numériques 2018 przyznano mu dwie nagrody, a na Sound Art at the Prix Ars Electronica 2017 otrzymał drugą nagrodę za pracę “Corpus Nil”. W 2018 roku został uhonorowany tytułem Artist of the Science Year przez Ministerstwo Badań i Edukacji Federalnej Republiki Niemieckiej za pracę “Amygdala”. Otrzymał też tytuł naukowy doktora sztuk performatywnych przetwarzania danych i teorii ciała na Goldsmiths Uniwersytetu Londyńskiego. W latach 2016 - 2018 przebywał na badaniach naukowych na Berlińskim Uniwersytecie Artystycznym, które prowadził w partnerstwie z Laboroatorium Badań Neurobiotyki w Berlinie. Natomiast jego działalność pisarska została opublikowana m.in. przez MIT Press, Oxford Uniwersytet Press, Routledge, ACM i Springer.
Margherita Pevere
Artystka i badaczka mieszkająca i pracująca w Berlinie i Helsinkach. Pevere jest doktorantem (badania artystyczne) na Uniwersytecie Aalto w Helsinkach, we współpracy z Biofilia Laboratory - Baza dla sztuk biologicznych, wspieranym przez Fundację Kone (2019–2020). Jest członkiem Fińskiego Towarzystwa Bioart, Sieci Badawczej Eco- i Bioart oraz Posthumanities Hub. Bakterie, zwierzęta i rośliny są jej sprzymierzeńcami w zgłębianiu tematu złożoności ekologicznej, do którego dąży z wyrafinowaną estetyką ciała. Tworzone zarówno w studiu, jak i w laboratoriach biologicznych, instalacje i spektakle Pevere są chimerami łączącymi poetykę i kontrowersje, krytykę i pożądanie. Jej ostatne występy obejmują Experiment Zukunft, Kunsthalle Rostock (DE); Emergent Form, Fields Institute for Research in Mathematical Sciences, Toronto (CA); Czym jest życie?, Kiasma Theatre, Helsinki (FI). W 2018 roku otrzymała nagrodę Digital Art Award festiwalu Romaeuropa (wraz z Marco Donnarumma) oraz wyróżnienie w konkursie Share Prize. (źródło: www.margheritapevere.com)