17.05.2008
Łaźnia bierze udział w czwartej już edycji tej akcji, w czasie której placówki wystawiennicze udostępniają swoje podwoje zwiedzającym do godziny 1.00 w nocy.
NOC MUZEÓW:
Od godz. 12.00 do 24.00 Alicja Karska i Aleksandra Went zaprezentują autorskie filmy:
1. Kino Dream, 2007, 4.54 min.
2. Obieg zamknięty, 2006, 9.33 min.
3. Inspekty, 2006, 2.17 min.
4. Peter i Jana, 2006, 1.11 min.
5. Pamiątka, 2007, 4.33 min.
6. Kołysanka, 2006, 4.54 min.
7. Stągiewna 45, 2004, 4.14 min.
8. Projektowanie i organizacja przestrzeni, 2002, 9.22 min.
Alicja Karska
9. Drzewa, 2002,
Aleksandra Went
Urodzona w 1976 roku w Gdańsku. 1997-2003 studia w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, ukończone z wyróżnieniem na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Sławoja Ostrowskiego.
Specjalizacja: Projektowanie i Organizacja Przestrzeni - prof. Zdzisław Pidek.
Alicja Karska
Urodzona w 1978 roku w Malborku. Od 1998 studia w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Rzeźby.
Dyplom w pracowni prof. Zdzisława Pidka w 2003 roku.
Od godz. 12.00 do 24.00 zrealizowany zostanie projekt edukacyjny zatytułowany „Pamiętamy…”
W ramach akcji odbędą się warsztaty artystyczne, których uczestnikami będą zarówno dzieci jak i osoby dorosłe. Warsztaty prowadzone będą "pod okiem" trzech osób: Mikołaja Roberta Jurkowskiego, Sylwestra Gałuszki oraz Małgorzaty Czyżewskiej.
Zajęcia związane będą ściśle z trwającą w tym samym czasie w naszej instytucji wystawą. Uczestnicy w ramach projektu wcielą się w prezenterów radiowych oraz telewizyjnych i przekazywać będą skonstruowane przez siebie wiadomości.
Warsztaty „Pamiętamy…” w swoim zamyśle, to z jednej strony próba zbadania w jaki sposób dzieci postrzegają medialny spektakl dla dorosłych, a z drugiej będzie to sposób na konstruowanie własnej, być może lepszej rzeczywistości, będącej wyrazem dziecięcych marzeń i dążeń.
Projekt ma na celu mimowolne, spontaniczne spojrzenie dorosłych na świat dziecka oraz uzmysłowienie i przypomnienie sobie o obecności "dziecka" w każdym z nas.
Nemezis (Polska)- koncert godz. 18:00
Klasyk polskiej sceny elektronicznej. Grupa powstała w 1996 roku jako projekt Łukasza Pawlaka; od tego czasu muzyka Nemezis przeszła ewolucję od ciężkiej stylistyki industrialnej do wyciszonego, nastrojowego ambientu. Entuzjastycznie przyjęty przez krytyków album „Whispers From Behind The Window” (Vivo, 2001) cieszył się sporym zainteresowaniem słuchaczy i odniósł duży sukces na scenie muzyki elektronicznej. Najnowszy materiał „Inbetween” (Vivo, 2007) nagrany w nowym składzie (Pawlak, Kucz, Bociński) został zaprezentowany podczas festiwali w Cieszynie i Gorlicach w lipcu 2007. Recenzent GW pisał: „Muzyka bazuje na ambientowych przestrzeniach, przez co całość unosi się lekko i zwiewnie. Nie są to jednak minimalistyczne suity, w których trzeba doszukiwać się melodii i rytmów. To płyta z piosenkami: eterycznymi, sennymi, rozmarzonymi. Są krótkie i dużo się w nich dzieje. Tworzą album delikatny i ciepły. Piękny.”
Zespół współpracuje z multimedialną grupą Suka Off, która przygotowuje wizualną oprawę dźwięków Nemezis.
Strony internetowe:
http://www.nemezis.org.pl
http://www.myspace.com/nemezispl
19:30 ELEKTRYCZNE POMARAŃCZE - Ukraińska sztuka wideo.
ELEKTRYCZNE POMARAŃCZE - Ukraińska sztuka wideo. Zbiór został przygotowany we współpracy z najważniejszymi festiwalami i rozproszonymi kolekcjonerami ukraińskiej sztuki wideo, które nigdy nie tworzyły zwartej i spójnej sceny. Dotychczas w Polsce i na świecie znana była jedynie część ukraińskiej sceny utożsamianej z Kijowem. Pokazowi towarzyszył będzie tekst historyczny napisany przez Yarinę Butkovską.
Wybór prezentowanych prac, których musiał nastąpić ze względu na czas projekcji oraz układ prac wykonany został przez Michała Brzezińskiego, który nadał zbiorowi wartość metadyskursu.
kuratorzy Yarina Butkovska, Michał Brzeziński
22:00 Performance Karoliny Stępniowskiej.
Karolina Stępniowska ukończyła UMK w Toruniu, Wydział Sztuk Pięknych w roku 2006. Zajmuje się malarstwem, instalacją ale przede wszystkim performance (od roku 2003). Jej akcje można było oglądać na międzynarodowych festiwalach sztuki performance w Polsce i za granicą. Nazywana Nadzieją Polskiego Performance w swojej sztuce odnosi się głównie do cielesności, seksu, tematów tabu, często w nieco humorystyczny sposób.
Należała do Grupy Artystycznej Dziewczęta Przeszanowne.
22.30 “Dirty Bomb“
W warsztatach w dniach 05 - 09.05.2008 wezmą udział studenci ASP z pracowni Projektowania i Organizacji Przestrzeni, poprowadzi je Mirosław Bałka, a opiekę nad projektem objął Robert Kaja i M. Targoński. Warsztaty odbędą się we współpracy z CSW Łaźnia na terenie Dolnego Miasta w Gdańsku i będą polegały na interwencji w tkankę miasta (przestrzeń publiczną) poprzez akcje i obiekty.
Dokumentacja filmowa projektu zostanie zaprezentowana w CSW Łaźnia podczas Nocy Muzeów 17 maja 2008 r..
Mikrobów używano, jako broni długo przed tym, zanim człowiek dowiedział się o ich istnieniu.
Starożytni Rzymianie zatruwali wrogom studnie wrzucając do nich rozkładające się zwłoki zwierząt, a w XIV wieku Tatarzy podczas oblężenia miasta Kaffa na Półwyspie Krymskim przerzucali ciała zmarłych na dżumę żołnierzy przez mury obronne fortecy.
W dzisiejszych czasach biologicznymi patogenami mogą posłużyć sie małe grupy terrorystyczne, dla których celem ataku są niewielkie obiekty lub pojedyncze osoby.
Broń biologiczna ma wiele zalet:
1-jest dość łatwo dostępna. Mikroby wywołujące groźne schorzenia lub powodujące śmierć ( np. ciężką grypę, dżumę, żółtą febrę czy gorączkę krwotoczną) można zdobyć w bankach genetycznych znajdujących sie przy dużych ośrodkach naukowych.
2 – by rozmnożyć bakterie na masową skalę wystarczy wiedza zdobyta na podstawowym kursie i niewielkie przenośne laboratorium.
3- Transport broni biologicznej nie nastręcza trudności. Przetrwalniki wąglika wyglądają jak kakao w proszku .
W podręcznikach przysposobienia obronnego można przeczytać, że oznakami użycia broni biologicznej są głuche wybuchy bomb .Głuche, bo spadające z nieba pociski nie zawierają ładunku wybuchowego, ale pojemnik z zarazą.
Na atak biologiczny jesteśmy zupełnie nieprzygotowani.
Nieoceniona bronią w walce z epidemiami jest higiena i zdrowy rozsadek.
“Dirty Bomb“ może wskazywać sytuacje zagrożeń i niebezpieczeństw czyhających na człowieka w XXI wieku. Pedofilia, otyłość, narkomania, chuligaństwo, pornografia, szybkość życia, brak tolerancji, odrzucenie Innego to tylko niektóre tematy warte rozważenia.
Mam nadzieję, że „Dirty Bomb“ pomoże przetrzeć oczy obywateli i pomoże wkroczyć na ścieżkę lepszego, godnego życia.
Mirosław Bałka
Tekst powyższy posiłkowany tekstem Elżbiety Olender i Tomasza Rożka pt. “ Narzędzia bioterroru “ / Gazeta Wyborcza ( 3 III 05 )
23:00 Filmy wideo gdańskich artystów o Gdańsku.
W trakcie Nocy Muzeów planujemy otworzyć Bar „Absinthe”.