Więcej informacji w zakładce PROJEKTY.
Program projektu:
Luty — czerwiec
Projekt badawczy w Czechach
01.03-04.04.2022
DEMONSTRACJA DLA WSZYSTKICH ZMYSŁÓW
Refleksja nad klimatem społecznym w czeskiej fotografii konceptualnej.
Wystawa w galerii Kupe w Opawie
Bunt był podstawowym motywem wypowiedzi artystycznej w latach 60. i dziś jest powszechnie określany mianem Action Art. Protestując przeciwko komercjalizacji sztuki, artyści opuszczali galerie i przeprowadzali różne akcje na ulicach, w lokalach zastępczych i na wsi. Po takich przelotnych akcjach pozostała najczęściej tylko dokumentacja fotograficzna. Muzeum Sztuki w Ołomuńcu jest właścicielem ważnej kolekcji sztuki performance w Republice Czeskiej. Wystawa prezentuje wybrane prace z tej kolekcji. Ekspozycja jest częścią projektu Most w czasie. Współczesny obraz przeszłości.
Wrzesień-październik 2022
Projekt badawczy na Słowacji
08.09-29.10.2022
Permanentne Alternatywy
Wystawa w Galerii Sztuki Ernesta Zmetáka w Nowych Zamkach
Słowacka część projektu badawczego będzie koncentrować się na aktualnym spojrzeniu na poszczególne etapy rozwoju sztuki neoawangardowej, z naciskiem na kluczowe wydarzenia, postacie, miejscowości, główne i marginalne tematy. W ramach projektu przebadane zostaną związki pomiędzy sztuką czesko-słowacką, słowacko-węgierską oraz ich recepcja w środowisku słowackim. W badaniu poszukiwane będą związki, które nie zostały jeszcze zbadane. Celem analiz będzie poszukiwanie nowych, otwartych odczytań historii sztuki neoawangardowej w krajach wyszehradzkich. Projekt jest próba spojrzenia na analizowane zagadnienie w szerszym transnarodowym kontekście. Efekty poszukiwań zaprezentowane zostaną jesienią 2022 na wystawie o roboczym tytule „Permanentne alternatywy”.
Październik 2022
Geografia sztuki Europy Środkowej: punkty orientacyjne, sieci, źródła.
Konferencja w Gdańsku
Podczas konferencji w Gdańsku zostaną zaprezentowane i przedyskutowane wyniki badań. Zaproszeni zostaną prelegenci z wszystkich krajów wyszehradzkich. Będzie to ostatnie spotkanie grupy badawczej i upublicznienie wyników projektów badawczych w poszczególnych krajach. Konferencja ta ma na celu podsumowanie badań przeprowadzonych w ramach projektu. Konferencja ma charakter roboczy. W trakcie jej trwania będą opracowywane końcowe rezultaty projektu oraz końcowa publikacja, której celem jest stworzenie zarysu podręcznika na temat sztuki neoawangardowej w Europie Środkowej dla uczelni wyższych.
Zakończony projekt badawczy na Węgrzech
14.01-18.02.2022
Znaki przestrzenne
Artyści: Imre Bak, Krystian Burda, Ferenc Ficzek, Károly Hopp-Halász, Károly Kismányoky, Sándor Pinczehelyi, Kálmán Szijártó.
Wystawa w acb Attachment w Budapeszcie
Wystawa badawcza „Znaki przestrzenne” jest pierwszym etapem projektu badawczego pt. „Most ponad czasem. Współczesne obrazy przeszłości” wspieranego przez Fundusz Wyszehradzki. Kuratorzy ekspozycji poprzez stworzony specjalnie na potrzeby prezentacji wywiad wideo, stara się zniuansować związek między węgierskim ruchem sympozjalnym (który rozpoczął się w 1968 roku i osiągnął swój rozkwit w latach 70.) a działaniami artystycznymi, które miały miejsce w Fabryce Emalia Bonyhád. Ekspozycja zwraca uwagę na historyczne połączenia działań w Fabryce Bonyhád (dotyczące nie tylko emalii) z awangardowymi platformami epoki, tym samym zarysowując przecięcie tych dwóch dziedzin. Prezentowane prace zostały wybrane spośród dzieł nadesłanych przez członków dawnego Warsztatu w Peczu w odpowiedzi na zaproszenie ogłoszone w 1971 r przez historyka sztuki László Beke, do nadsyłania projektów na temat „Dzieło sztuki = dokumentacja idei„ Uzupełnieniem wystawy „Znaki przestrzenne” jest pokaz eksperymentalnego filmu studenckiego nakręconego w 1961 roku na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie przez niedawno odkrytego twórcę środkowoeuropejskiego modernizmu: projektanta i artystę wizualnego Krystiana Burdę (1935-2015). Film stanowił część pracy dyplomowej Burdy, której tematem był projekt pomnika Chopina. Artysta zastosował w nim nietypowe dla tego okresu rozwiązania w zakresie formy i polityki pamięci. W zamyśle Burdy monument miał stanąć wzdłuż drogi prowadzącej do domu w którym urodził się polski kompozytor. Twórczość polskiego artysty się na wiele sposobów łączy się z formułowanymi przez węgierskich artystów ideami przestrzeni publicznej, interwencjami krajobrazowymi, sztuką procesualną, neokonstruktywizmem, a także pracami zarówno zrealizowanymi, jak i niezrealizowanymi, w przestrzeni określonej przez społeczne i estetyczne intencje socjalistycznego przemysłu.
Podziękowania dla Imre Bakowi, Sándorowi Pinczehelyiowi, László Századosowi, Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Galerii Sztuki Współczesnej BWA Katowice, Małgorzacie Kaźmierczak, Iwonie Demko, Karinie Dzieweczyńskiej (Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg) oraz Bernadecie Stano za pomoc.
Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji poprzez Granty Wyszehradzkie z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego [Uwaga! Link otwiera się w nowej karcie.]. Misją funduszu jest promowanie idei zrównoważonej współpracy regionalnej w Europie Środkowej.