16.00-19.00
PUNKT INFOMACYJNY ART+SCIENCE MEETING: KOMPONUJ Z ROBOTEM!
Miejsce: CSW Łaźnia / Mała sala wystawowa
Prezentacja interaktywnego robota o imieniu Dirty Harmonica wykonanego w 2013 roku w CSW Łaźnia przez uczestników warsztatów Man|Machine pod kierunkiem austriackiego artysty multimedialnego Chrisa Veigla. Dorośli i dzieci będą mogli spróbować swoich sił w komponowaniu muzyki przy wsparciu robota oraz specjalnie przeszkolonego instruktora, który jednocześnie będzie mógł udzielić informacji na temat warsztatów Man|Machine i festiwalu Dźwiękowiska.
Tegoroczna edycja projektu uzyskała Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
18.00-20.00
DOLNE MIASTO MÓWI – Zwiedzanie Dolnego Miasta z przewodniczką
Miejsce: Dolne Miasto / Zbiórka na podwórku CSW Łaźnia, ul. Jaskółcza 1
Głównym celem realizowanych w ramach Galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska wędrówek miejskich "Dolne Miasto Mówi" jest zapoznanie osób tam mieszkających z historią dzielnicy, a pośrednio także zainteresowanie tym miejscem osób z zewnątrz. Dolne Miasto jest jedną z nielicznych faktycznie zachowanych dzielnic Gdańska, a jednak, pomimo ciekawej historii, uznawana jest za dzielnicę „trudną", okrytą złą sławą. Poprzez serię wycieczek z przewodnikiem, podczas których nie tylko zostanie zaprezentowana jej historyczna przeszłość, ale także jej urokliwe zakamarki, postaramy się zmienić wizerunek dzielnicy, zainteresować, zwrócić na nią uwagę.
W Noc Muzeów odbędzie się pierwsza z serii wędrówek – akcje będą odbywać się raz w miesiącu, od maja do września 2014 roku. Program wędrówek opracuje Karolina Pochwatka, historyczka sztuki i animatorka kultury, która Dolne Miasto zna od podszewki. Do współprowadzenia zaprosi profesjonalnych trójmiejskich przewodników, lokalnych artystów oraz mieszkańców dzielnicy.
18.00-23.00
ART+SCIENCE MEETING: Oprowadzanie po wystawie MIĘSO, METAL I KOD: ROZCHWIANE CHIMERY – STELARC
Miejsce: CSW Łaźnia
Zapraszamy na oprowadzanie po wystawie Stelarca „Mięso, Metal i Kod: Rozchwiane Chimery", na której zaprezentowane zostaną najważniejsze dzieła robotyczne australijskiego artysty, w tym prace „Exoskeleton", „Prosthetic Head", „Walking Head Robot" i „Extended Arm". Każda z prac stanowi efekt różnorodnych dociekań artysty. „Exoskeleton" (szkielet zewnętrzny) pozwala artyście stać się cyborgiem - połączeniem ciała i maszyny - w tym wypadku - ciężkiej, sześcionożnej maszyny. „Prosthetic Head" to animowana sztuczna głowa, która przemawia do osoby, która się do niej zwraca. „Walking Head Robot" jest - jak wskazuje na to nazwa - robotem z przytwierdzoną doń wirtualną głową. „Extended Arm" - jedna z najważniejszych realizacji Stelarca - to cyborgiczna, pięciopalczasta ręka, która daje dodatkowe możliwości jej użytkownikowi.
Oprowadzanie odbędzie się w trzech turach: o godz. 18.00, 19.30 (oprowadzanie kuratorskie) oraz 22.00. Wystawa czynna do godz. 01.00.
Tegoroczna edycja projektu uzyskała Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
18.30-19.30
IN PROGRESS: Koncert AQUAVOICE
Miejsce: CSW Łaźnia / Sala Parakino
Aquavoice, czyli Tadeusz Łuczejko - plastyk, jak sam siebie określa muzykant, soundesigner, realizator dźwięku. W roku 1999 wraz z Piotrem Woltyńskim założył duet AQUAVOICE. W roku 2001, działając już jako solista pod starym szyldem AQUAVOICE zostaje laureatem złotej dziesiątki plebiscytu słuchaczy radiowej "Trójki" na najlepsze nagranie muzyki elektronicznej. Na swoim koncie ma koncerty obok takich artystów jak: Tomasz Stańko, Józef Skrzek, Marek Chołoniewski, Robin Guthrie (Cocteau Twins), Banco de Gaia, "Higher Inteligence Agency", Manuel Goetsching, Marek Biliński czy Wojtek Konikiewicz. Tadeusz Łuczejko nagrał siedem płyt autorskich. W roku 2007 został wpisany jako artysta do międzynarodowej encyklopedii "Who is Who".
19.00-21.00
ZAWIESZENIE/SUSPENTION: wystawa multimedialna
Miejsce: CSW Łaźnia / Mała sala wystawowa
Transmisja wernisażu wystawy, na której zostaną zaprezentowane prace dziewięciu młodych polskich artystów z różnych części Polski.
19:00 – 23:00
Miejsce: Studio LKW Gallery, ul. Kamienna Grobla
Z okazji Nocy Muzeów IN OUT FESTIVAL przygotował przegląd prac artystów z całego świata z ostatnich trzech edycji Festiwalu. W wybranych pracach to dźwięk odgrywa ważny, jeśli nie najważniejszy ich element. Będzie można zobaczyć wideoklipy, w tym również takie, w których to sam twórca wideo wykonuje i jest autorem tekstu czy muzyki, oraz wizualizacyjne majsersztyki do muzyki, czy też prace, w których to dźwięk był impulsem do powstania wideo.
W ramach Festiwalu In Out, trwającego od 2005 roku, organizowany jest konkurs na prace wideo, animacje, eksperymenty, dokumenty i fabularne etiudy filmowe. Każda edycja kładzie nacisk na inne problemy artystyczne i społeczne. Celem wydarzenia jest stworzenie platformy dyskusji pomiędzy artystami wizualnymi a filmowymi.
20.00-22.00
ART+SCIENCE MEETING: Panel dyskusyjny z udziałem STELARCA i KENA FEINGOLDA
Miejsce: CSW Łaźnia / Sala Parakino
Zapraszamy na spotkanie towarzyszące tegorocznej odsłonie wystawienniczej projektu Art+Science Meeting. Trzy wystawy realizowane w ramach cyklu („Histeryczne maszyny” w Łaźni 2, Mięso, "Metal i Kod: Rozchwiane Chimery" w CSW Łaźnia oraz "Figury mowy: Skradzione głosy" w GGM2) ukazują rozmaite ujęcia sztuki robotycznej. Na spotkaniu obecni będą dwaj artyści: Stelarc i Ken Feingold oraz kurator wystaw i dyrektor artystyczny programu Art+Science Meeting, Ryszard W. Kluszczyński.
Zarówno Stelarc, jak i Ken Feingold są uznawani za jednych z najwybitniejszych przedstawicieli sztuki robotycznej. Każdy z nich wykorzystuje jednak roboty oraz technikę cyborgiczną w innym celu. O ile Stelarca interesują przede wszystkim zagadnienia związane z ograniczeniami, jakie stawia ludzkie ciało, o tyle Feingold bada kwestie tożsamości i sztucznej inteligencji. Stelarc wykorzystuje technikę robotyczną, by poszerzać fizyczne możliwości ciała, Feingold zaś - by symulować hipotetyczne sytuacje, w których maszynie przypisuje się cechy jaźni. Spotkanie będzie okazją do poznania tych dwóch niezwykłych artystów. Spodziewamy się fascynującej dyskusji, gdyż obydwaj są charyzmatycznymi mówcami obdarzonymi nie tylko wybitną wiedzą i talentem, ale także zaraźliwym poczuciem humoru.
Prowadzenie: Ryszard W. Kluszczyński oraz Grzegorz Klaman
Tegoroczna edycja projektu uzyskała Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
21.00-22.00
DOLNE MIASTO NA ŻYWO: Koncert COLDAIR
Miejsce: Podwórko CSW Łaźnia, ul. Jaskółcza 1
Za nazwą Coldair kryje się Tobiasz Biliński, uznawany obecnie za jednego z najbardziej obiecujących artystów niezależnych w Polsce. Projekt ten ma charakter solowy - Biliński jest autorem muzyki oraz tekstów, aranżuje i produkuje większość utworów. Przeważnie realizuje nagrania na własną rękę, będąc wiernym filozofii DIY. Występuje w różnych konfiguracjach; od solowego setu opartego na komputerowych loopach, rozmarzonej gitarze i delikatnym wokalu, do siedmioosobowej, epickiej mini-orkiestry z udziałem sekcji dętej i wielu innych instrumentów. Warto dodać, że Coldair został zaproszony do udziału w festiwalu Primavera w Barcelonie – zagra tam krótko po koncercie w CSW Łaźnia.
Dolne Miasto na Żywo to seria wydarzeń muzycznych w przestrzeni Dolnego Miasta realizowanych w ramach Galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska, w nietypowych lokalizacjach, na podwórkach, poza murami galerii. Zapraszamy artystów sceny alternatywnej, awangardowej, których występy wzbudzają zainteresowanie zarówno lokalnych mieszkańców, jak i gości z innych części miasta oraz osób odwiedzających Gdańsk.
22.30-00.15
KINOPORT na Dolnym Mieście: Pokaz filmu “eXistenZ”, reż. D. Cronenberg
Miejsce: CSW Łaźnia / Sala Parakino
Film Davida Cronenberga z 1999 roku uznaje się za produkt cywilizacji komputerowej. Ukazuje on przełom w sposobie postrzegania świata, gdzie zatarciu ulega przede wszystkim granica między biologią i technologią. Tytułowe eXistenZ to gra komputerowa, w której uczestniczą gracze podłączeni do 'drivera' - głowicy o wyglądzie żywego organu, podłączonej bezpośrednio do systemu nerwowego poprzez 'bioport'. Aktywator eXistenZ to właściwie zwierze, wychowane z zapłodnionych jaj płazów nafaszerowanych syntetycznym DNA. Bohaterowie testujący grę znajdują się w odczuwanych realnie, lecz fikcyjnych sytuacjach i scenariuszach, a zrozumienie, o co w tym wszystkim chodzi, jest tym bardziej utrudnione, że również wewnątrz gry podłączają się do następnych. Im bardziej wciąga ich gra, tym większe mają kłopoty z odróżnieniem fikcji od rzeczywistości i własnych motywów od odgrywanych ról. Bioport - pulsujący, cielisty organ - staje się źródłem wirtualnych halucynacji pełnych przemocy i gwałtu. Gracz jest źródłem mocy, a jego system nerwowy włącza się w strukturę gry.