w programie:
Przemek Młyńczyk: „W środku demonstracji” 2006, dokument, 9 min.
Ewa Majewska & Aleksandra Polisiewicz "Cała naprzód ku skrajnej prawicy”, 2005, realizacja wideo, 40 min.
PGR ART. Robotnicy Sztuki (Sylwester Gałuszka& Robert Jurkowski& Eclectro Decay & aleph ): „ IV Rzesza” 2005, live act. 15 min.
Prezentowane obrazy i performatywny występ Robotników Sztuki zainspirowane zostały przez świat polityki. Dotyczą wizji zagrożeń wypływających z nieodłącznych skojarzeń i konotacji historycznych aktualnej sytuacji społeczno – politycznej ale również są prezentacją określonych postaw refleksyjnych. Dokumentalny film „ W środku demonstracji” zrealizowany przez Przemka Młyńczyka w Warszawie podczas Wiecu Równości jest rejestracją społecznych zmagań z egzekwowaniem prawa do demonstrowania poglądów i postaw mniejszościowych w sferze publicznej. Bohaterami filmu są nacjonalizujący przeciwnicy demonstrujących.
Rzeczywistość zarejestrowaną, choć kierunkowo zmanipulowaną prezentują autorki Aleksandra Polisiewicz i Ewa Majewska w wideo pod tytułem ‘Cała naprzód ku skrajnej prawicy’. Praca zainspirowana została wydarzeniami politycznymi w Polsce oraz sentencją Karola Marksa: jeśli historia się powtarza, to za pierwszym razem jako tragedia, a za drugim zaś jako farsa. Artystki postanowiły sprawdzić tę tezę i zbadać zasadność porównywania Republiki Weimarskiej oraz współczesnej Polski. Zestawianie dwóch różnych momentów historycznych zawsze może być pożyteczne – mówi jeden z rozmówców artystek. Rozmówców, pochodzących z różnych środowisk i grup społecznych, z pominięciem grup skrajnie prawicowych, będącymi mieszkańcami Weimaru i Warszawy. Praca została po raz pierwszy zaprezentowana w ramach Interdyscyplinarnego Festiwalu Artystycznego Uwaga! Polen Kommen! w Weimarze i Lipsku jesienią ubiegłego roku.
Dopełnieniem pokazów będzie inspirowana estetyką teleinformacyjną, bazującą na materiale found footage „ IV Rzesza” Robotników Sztuki_PGR ART. Forma performance’u muzycznego z wizualizacjami stanowi wyrazisty głos w dyskusji o współczesnych niepokojach i manipulacji przekazu medialnego. Wystąpienie – określone przez artystów jako live-act, zbudowane jest z obrazów kampanii prezydenckiej i obrazów medialnych powyborczych. Poszerzony o aktualia projekt wzbogacony niepokojącym dźwiękiem gdańskich twórców improwizujących nabiera nieco profetycznego charakteru.
Noty o autorach:
Przemek Młyńczyk – reżyser, autor kilkunastu filmów dokumentalnych, krótkometrażowych, oraz pełnometrażowej fabuły „Osiemnaście”. Inicjator i dyrektor artystyczny jednego z najstarszych europejskich festiwali reklamy i niekomercyjnych filmów krótkometrażowych Euroshorts.
Ewa Majewska - ur. 1978 w Gdyni. Doktorantka IFiS UW, zajmuje się filozofia społeczną. Pracowała w pozarządowych organizacjach kobiecych (Ośka, LaStrada – staż), prowadziła seminarium o feminizmie i marksizmie w ramach Gender Studies przy ISNS UW. Publikuje teksty i przekłady teksty i przekłady w : Zadra, Bez Dogmatu, Lewą Nogą, Przegląd filozoficzno – literacki, Obieg, Czas Kultury. Współautorka obu edycji projektu Stocznia – spojrzenie z zewnątrz/ konfrontacje (Gdańsk 2003, 2004). W teamie Syreny TV (wraz z Aleksandrą Polisiewicz) dokumentuje ważne elementy życia społecznego. Dokument Cała naprzód ku skrajnej prawicy był pokazywany w ramach festiwalu Uwaga! Polen Kommen w Weimarze (10-11.2005). Mieszka w Warszawie.
Aleksandra Polisiewicz - artystka młodego pokolenia, absolwentka Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Brała udział w wystawach: Irreligia w Brukseli w Atelier 340-Muzeum (6. 10. 2001 - 17.01. 2002), Integracja w galerii Program w Warszawie (czerwiec - lipiec 2003) oraz w wystawie Sztuka a Inżynieria Odwrotna podczas Dni Polskich w Sztokholmie (styczeń-marzec 2004), Dzień Matki w Krakowie (2004), Jakoś to będzie w Warszawie (2005) i wielu innych. W teamie Syreny TV (wraz z Ewą Majewską) dokumentuje ważne elementy życia społecznego. Dokument Cała naprzód ku skrajnej prawicy był pokazywany w ramach festiwalu Uwaga! Polen Kommen w Weimarze (10-11.2005) . Mieszka i tworzy w Warszawie.
Mikołaj Robert Jurkowski - artysta-malarz-performer, nauczyciel mianowany. Założyciel grupy artystycznej Centralny Urząd Kontroli Technicznej CUKT oraz Wolnej Pracowni PGR_ART z siedzibą w Koloni Artystów Gdańsk Stocznia. Inicjator powstania Instytutu Twórczych Działań ITEDE oraz Koloni Artystów Gdańsk Stocznia. Autor projektów edukacyjnych: "Młodzi Młodego Miasta", warsztatów dla dzieci pt. "Dotyk Sztuki" Związany z działaniami TOTARTU i Fundacją Wyspa Progress, pomysłodawca Warsztatów artystycznych realizowanych w CSW Łaźnia pt. "Kraina Kreatywności" oraz "Wędrowcy".
Sylwester Gałuszka - założyciel Instytutu Twórczych Działań ITEDE oraz animator wydarzeń artystycznych w Koloni Artystów Gdańsk Stocznia. Założyciel Wolnej Pracowni PGR_ART z siedzibą w Koloni Artystów Gdańsk Stocznia. Autor projektu cyklicznych prezentacji "Extreme art", współtwórca warsztatów artystycznych pt. "Kraina Kreatywności" i "Wędrowcy". Realizuje prace wideo w technice fund footage.
aleph – gdański młody twórca muzyki noise, pełnej dudnień różnicowych, przekazów podprogowych. Aleph konstruuje własne instrumenty, pozwalające na improwizację nie tylko dźwiękową. Wydaje płyty za pośrednictwem polskiego label simlog (www.simlog.tk), ale i norweskiego tibprod (www.tibprod.com), francuskiego taalem (www.taalem.free.fr) i belgijskiego mystery sea (www.mysterysea.net). Jego realizacji można posłuchać poprzez internetowe radia m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech, Chorwacji. Koncertuje w sopockim sfinksie, wolnej pracowni pgr_art na terenie kolonii artystów w stoczni gdańskiej, oraz w klubie orbital w Gdańsku Wrzeszczu, zazwyczaj w duecie z core'owym djem ARh+ pod nazwa freistadtjugend (noise, industrial). Od niedawna współpracuje z gdańskim artystą Robertem Sochackim.
Eclectro Decay (Radek Kobus) – student V roku malarstwa Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, od 12 lat dj grający cały przedział muzyki tzw. Niezależnej. Ostatnio skupiony na electro, 80's, new wave, dub digital-scape . Zajmuje się produkcją własnych nagrań. Od 3 lat jest rezydentem Kolonii Artystów na terenach Stoczni Gdańskiej, gdzie ma swoje studio nagraniowe i pracownię. Rejestruje dźwięki produkowane przez te postindustrialne przestrzenie, zgrywa na sampler, moduluje i składa z tych materiałów prezentacje dźwiękowe nie związane z clubbingiem.
WSTĘP WOLNY
Kuratorka: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka