PERFORMANS, Magda Tuka: Burning Method – cztery wykłady o miłości warunkowej.
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA 1, Dolne Miasto
27.10.2022, godz. 18.00
Kuratorka projektu: Katarzyna Pastuszak
Wydarzenie przeznaczone jest dla widzów dorosłych.
CSW Łaźnia i Pracownia Badawcza Between.Pomiędzy (UG) zapraszają na pokaz performansu Magdy Tuki pt. Burning Method – cztery wykłady o miłości warunkowej. Performans powstał jako praca doktorska Practice as Research Magdy Tuki na Uniwersytecie Kent. Podejmuje on temat mitu i tożsamości, a jego cztery części kontemplują cztery wybrane idee Jerzego Grotowskiego, które przedstawił w książce Ku teatrowi ubogiemu.
Po pokazie odbędzie się dyskusja z udziałem artystki, dr Katarzyny Pastuszak (kuratorki projektu), dr hab. Tomasza Wiśniewskiego oraz profesora Paula Allaina z Uniwersytetu Kent w Wielkiej Brytanii, a zarazem profesora wizytującego UG. Rozmowa odbędzie się w języku angielskim i będzie tłumaczona na język polski.
Pokaz performansu Magdy Tuki realizowany jest w ramach działalności Pracowni Badawczej Between.Pomiędzy kierowanej przez Tomasza Wiśniewskiego i afiliowanej przy Zakładzie Badań nad Sztukami Scenicznymi Instytutu Anglistyki i Amerykanistyki UG. Jest on jednym z elementów zapoczątkowanej w 2022 roku formuły Festiwalu Rozproszonego Between.Pomiędzy, która stanowi próbę odpowiedzi twórców festiwalu na część wyzwań, z jakimi mierzymy się w otaczającym nas świecie. W ramach tej koncepcji wydarzenia akademickie i artystyczne odbywają się przez cały rok, w różnych miejscach, a format, jaki przybierają, może okazać się zaskakujący – również dla organizatorów.
Burning Method – cztery wykłady o miłości warunkowej
Idea i wykonanie: Magda Tuka
Dźwięk: Opaean
Doktorat: Practice as Research na Uniwersytecie Kent
Burning Method to metoda konfrontacji, eliminacji i zawierzania intuicji. Wielkie wyzwanie, jakim jest dotycząca rzemiosła aktorskiego idea aktu całkowitego (total act), wymaga od nas dziś, aby nie zatrzymywać się na poziomie przyjętych dogmatów. Musi zostać poddana intensywnej weryfikacji w kontekście współczesnym. Burning Method jest operacją na żywym organizmie wykonawczyni i zawiera w sobie cząstkę idei totalności. Stąd też można ją nazwać: Total Burning Method. Tematem Burning Method jest mit i tożsamość. Idąc za myślą Grotowskiego, raczej się z nią konfrontuję, aniżeli w pełni utożsamiam, kwestionując nieustannie wszelkie formalne wnioski. Jest to więc metoda będąca procesem samym w sobie.
Burning Method – cztery wykłady o miłości warunkowej składa się z czterech części, które kontemplują fragment czterech wybranych idei Grotowskiego zawartych w książce Ku teatrowi ubogiemu. Część zatytułowana Wykład nr 3 to improwizacja z tekstem rodzącym się w ciele, w ruchu. Ponieważ ma ona intymny charakter twórczy, słowa, które się ze mnie rodzą, są w języku polskim. Mam nadzieję, że dla widzów nieznających języka polskiego wibracje dźwięków i temat improwizacji – „narodziny jako akt twórczy” – wypełnią luki w ich interpretacji.
Podczas performansu Magda Tuka wykorzystuje:
Specjalne podziękowania dla prof. Paula Allaina i dr Angeliki Varakis-Martin.
Więcej o Magdzie Tuka: www.magdatuka.com
Więcej o Opaean: www.liveart.work/2022
Magda Tuka – artystka, performerka, badaczka, swoją karierę rozpoczęła pracując przez dziesięć lat jako aktorka w warszawskim Studium Teatralnym Piotra Borowskiego, wieloletniego współpracownika Grotowskiego. Od 2009 roku współpracuje jako performerka z zespołem teatralnym Via Negativa w Lublanie. Na tych fundamentach zaczęła inicjować własne projekty. Od 2012 roku współtworzy organizację Ja Ja Ja Ja Ne Ne (aktualnie Tuka/Wach). Prace Tuki doczekały się wielu grantów, stypendiów, rezydencji, koprodukcji i selekcji festiwalowych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Holandii, Danii, Czechach, Słowacji, Słowenii, Serbii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, USA i w Niemczech. Jest dwukrotną stypendystką MKiDN i Visegrad Foundation. Artystka pełni również funkcję Head of Make w londyńskiej szkole teatralnej Fourth Monkey (Falmouth University), a także regularnie prowadzi zajęcia autorskie, warsztaty ze studentami, m.in. w Wielkiej Brytanii, Polsce i Czechach. Doktorat zatytułowany Burning Method – from Grotowski’s Total Act Towards a Contemporary Performer zrealizowała pod kierunkiem Paula Allaina na Uniwersytecie Kent.