16.02.2006, godz. 18:00
Wolfgang Welsch „Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki”, „Estetyka japońska” cz. 2 i cz. 3
Czy estetyka w swej nowoczesnej formule filozofii sztuk pięknych doszła do stanu wyczerpania? Dlaczego estetyka wykracza poza estetykę? Ku czemu zmierza dzisiejsza estetyka? Wydaje się, że dziedzina ta dobiega kresu w swej formule 'filozofia sztuki' i przechodzi obecnie ku formule innej, jeszcze nie w pełni rozpoznanej. Przykładem poszukiwań nowej formuły estetyki są między innymi prace Welscha.
Wolfgang Welsch
Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki
Wybór tekstów współczesnego niemieckiego filozofa i estetyka, którego prace znane są w Polsce głównie w wąskim kręgu specjalistów, mimo iż ich oryginalność i inspiratorski charakter, a także status „klasycznych” pozycji współczesnej estetyki na świecie nie podlegają wątpliwości. Proponowana antologia tekstów obejmuje siedem spośród najważniejszych publikacji Welscha z ostatniego okresu (od lat dziewięćdziesiątych). Została ona tak skonstruowana, by ukazać przemiany myśli estetycznej stymulowane zmianami zachodzącymi we współczesnej sztuce i kulturze.
Wolfgang Welsch
Estetyka japońska Słowa i obrazy. Antologia (t. II)
Tom II antologii, poświęconej kulturze Kraju Kwitnącej Wiśni, został podzielony, jak wskazuje tytuł „Słowo i obraz”, na dwie częsci: w pierwszej znalazły się przekłady z oryginałów japońskiej literatury klasycznej, w tym fragmenty powieści „Genji monogatari”, w drugiej – rozważania na temat malarstwa i kaligrafii, oraz takich sztuk jak emaki czy haiga, stanowiących połączenie obrazu i słowa.
Wolfgang Welsch
Estetyka japońska. Estetyka życia i piękno umierania. Antologia (t.III)
„Estetyka życia i piękno umierania” to tytuł kolejnego tomu antologii, poświęconej estetyce japońskiej. Część pierwsza zawiera dwa powszechnie znane w świecie teksty: „Strukturę iki” Kukiego Shuzo oraz „Pochwałę cienia” Tanizakiego Junichiro, przełożone po raz pierwszy na język polski przez Henryka Lipszyca, druga zaś dotyczy ideału ‘pięknej śmierci’, sformułowanego w samurajskim systemie etycznym bushido, nadal trwale przenikającego ethos współczesnego Japończyka, czego świadectwem pozostaje pisarstwo i życie Mishimy Yukio.
Profesor Krystyna Wilkoszewska - kierownik Zakładu Estetyki Instytutu Filozofii UJ, wybitny polski estetyk. Autorka m.in. “Wariacji na postmodernizm”, a także współautorka i redaktorka wielu niezwykle cennych pozycji z zakresu estetyki: “Estetyka czterech żywiołów. Ziemia, Woda, Ogień, Powietrze”, “Estetyka japońska. Antologia” (t. I-III), “Estetyka transkulturowa”. Prof. Wilkoszewska jest również redaktorką naukową dwóch serii: “Estetyki świata” oraz “Klasycy estetyki polskiej”, które są wydawane nakładem Towarzystwa Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS w Krakowie. Promocja i wykład zorganizowane przy współpracy z wydawnictwem Universitas.