Jakie są granice i ograniczenia ludzkich zmysłów w czasach kryzysu? Jak człowiek wchodzi w interakcje z innymi bytami, które posługują się zmysłami w świecie, w którym obecnie żyjemy? W jaki sposób różne ciała odczuwają inaczej? To tylko niektóre z pytań, które zostaną poruszone w ramach Sensory Orders Conversations.
Sensory Orders Conversations to cykl spotkań online na żywo. Biorą w nich udział wybrani artyści prezentujący swoje prace w ramach wystawy Sensory Orders, którą obecnie można oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku, oraz kuratorzy wystawy – Erik Adigard i Chris Salter. Wystawa w budynku ŁAŹNI jest czasowo zamknięta ze względu na regulacje dotyczące pandemii COVID-19 w Polsce, ale można ją oglądać w sieci (sensoryorders.com [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.]).
W ramach cyklu trzech rozmów, międzynarodowi artyści, naukowcy, kuratorzy i badacze biorący udział w wystawie postarają się znaleźć odpowiedź na pytanie o poszukiwanie sensu w czasach niepewności i kryzysu.
28 listopada 2020, 18.00, Dezorientacja i Hybrydy, Saadia Mirza (PK / US), Wioletta Kaminska (US / PL) i Kurt Hentschlager (AT / US):
Saadia Mirza jest architektką, antropolożką i pedagożką. Jej zainteresowania i badania obejmują studia nad krajobrazem, historię kartografii, nauki i technologii z zastosowaniem filmu, animacji, rzeczywistości wirtualnej i kartografii cyfrowej. Współpracuje z naukowcami i badaczami, posługując się nowymi mediami, aby „otworzyć” zbiory danych opowiadających historie wojen, konfliktów i zmiany klimatycznej. Jej prace skupiają się na czuciowych wrażeniach danych, dźwięku, obrazie i fakturze – doświadczanych immersyjnie wraz z narracją ukazującą tworzenie wiedzy w świecie niekompletnych informacji. Jej najnowsze dzieła powstały przy wsparciu Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie i Cité Internationale des Arts w Paryżu.
Wioleta Kaminska jest urodzoną w Polsce i osiadłą w USA artystką sztuki mediów, projektantką, językoznawczynią i pedagożką. Jej twórczość obejmuje fotografię, rysunek, grafiki filmowe, prace wideo i animacje. Medytacyjne wideo-pejzaże Kaminskiej to zarówno studia percepcji i bezruchu jak i wizualne refleksje nad powiązaniami przyrody, technologii i kultury. W swojej pracy zajmuje się chwilowością czasu i przestrzeni, a także sprzecznymi siłami kształtującymi ziemię i ludzi.
Kurt Hentschläger, austriacki artysta mieszkający w Nowym Jorku, tworzy medialne instalacje i performanse. Jego immersyjne prace intensywnie oddziałują na zmysły, często wywołując przesunięcia percepcji. Jego najnowsze prace wideo sugerują półsyntetyczny rodzaj neoprzyrody stanowiący metaforę życia w epoce antropocenu. W latach 1992-2003 współtworzył pionierski duet sztuki mediów „Granular=Synthesis”. Jego prace prezentowane były między innymi na Biennale w Wenecji, w Muzeum Miejskim w Amsterdamie, galerii PS1 w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki Stosowanej w Wiedniu, Centrum Sztuki i Mediów ZKM w Karlsruhe, Muzeum Sztuki Dawnej i Nowoczesnej MONA w Hobart (Tasmania), muzeum Sharjah Art w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz galerii Power Station of Art w Szanghaju.
www.kurthentschlager.com [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.]
5 grudnia 2020, 18.00, Limity i Granice, John Thackara (UK/FR), Takashi Ikegami (JP) i Nina Wakeford (UK):
John Thackara jest filozofem, pisarzem i kuratorem działającym w obszarze designu społecznego, ekologicznego i relacyjnego. Przez dwadzieścia lat był kuratorem słynnej konferencji „Doors of Perception” („Wrota percepcji”) w Amsterdamie, a potem w Indiach. Był również komisarzem biennale innowacji społecznych Dott 07 w Wielkiej Brytanii, biennale designu City Eco Lab we Francji, a w roku 2019 był kuratorem wystawy Urban-Rural Expo w Szanghaju. Wykłada w Royal College of Art, współpracuje z Uniwersytetem Tongji w Szanghaju jako wizytujący profesor, oraz jest kuratorem Social Food Forum (Społecznego Forum Żywności). Jego najnowsza książka zatytułowana How to Thrive in the Next Economy: Designing Tomorrow's World Today właśnie ukazała się w Chinach.
Takashi Ikegami jest profesorem w Instytucie Nauki o Systemach na Uniwersytecie Tokijskim. Działa w obszarze sztuk i nauk, zajmując się złożonymi systemami i sztucznym życiem. W roku 1989 uzyskał stopień doktora fizyki na Uniwersytecie Tokijskim. Jego zainteresowania badawcze skupiają się na złożonych systemach i sztucznym życiu, czyli dziedzinie, która dąży do skonstruowania możliwej formy życia przy zastosowaniu symulacji komputerowych, eksperymentów chemicznych i robotów. Część wyników jego badan została opublikowana w książce zatytułowanej Life Emerges in Motion (2007). Jest regularnym uczestnikiem Konferencji o Sztucznym Życiu, wygłosił też wykład inauguracyjny na jubileuszowej XX Konferencji o Sztucznym Życiu w Winchester w Wielkiej Brytanii. Jest członkiem rad redakcyjnych takich czasopism naukowych jak „Artificial Life”, „Adaptive Behavior”, „BioSystems” oraz „Interaction Studies”.
Nina Wakeford jest profesorem sztuk pięknych w Goldsmiths, University of London, gdzie kieruje również studiami magisterskimi w zakresie socjologii wizualnej. W swej pracy podejmuje nieukończone wątki społecznych ruchów z przeszłości i mierzy się z wyzwaniem odzyskania energii wygenerowanej przez te ruchy, zajmuje się także badaniami nad nauką i technologią. Interesuje ją, jak zachodzą identyfikacja i deintentyfikacja, jak działają tryby empatii i zamieszkiwania, oraz jakie niebezpieczeństwa płyną z lojalności i szacunku wobec materiałów, które inicjują jej przedsięwzięcia. Współredagowała Inventive Methods: The Happening of the Social (Routledge, 2012) – zbiór esejów na temat otwartości i dwuznaczności jako czynników ulepszających badania naukowe.
10 grudnia 2020, 19.00, Granice i Różnica, David Howes (CA), Tereza Stelikhova (CZ / UK), Jennifer Biddle (AU), John Alderman (US) oraz Valerio Sanncandro (IT / FR):
David Howes jest profesorem antropologii na Uniwersytecie Concordia i adiunktem na Wydziale Prawa Uniwersytetu McGilla w Montrealu. Prowadził badania terenowe nad kulturowymi uwarunkowaniami zmysłowości w regionie środkowego biegu rzeki Sepik w Papui Nowej Gwinei, północno-zachodniej Argentynie i południowo-zachodniej części USA. Obecnie kieruje projektem zatytułowanym „Explorations in Sensory Design” („Badania nad projektowaniem zmysłowym”) i we współpracy z artystą nowych mediów, Chrisem Salterem, tworzy cykl „performatywnych środowisk zmysłowych”. Do jego ostatnich publikacji należą książka Ways of Sensing: Understanding the Senses in Society (2014, Routledge) napisana wspólnie z Constance Classen oraz czterotomowe kompendium Senses and Sensation: Critical and Primary Sources (2018, Routledge). Jest też redaktorem prowadzącym czasopisma „The Senses and Society”.
Więcej informacji na www.concordia.ca/faculty/david-howes [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.]
Tereza Stehlikova, artystka i reżyserka mieszkająca w Wielkiej Brytanii. Uzyskała stopień doktora w Royal College of Art, gdzie prowadziła badania nad dotykowym językiem kina. Obecnie zaangażowana jest w międzydyscyplinarne badania skupione na sposobach wykorzystania ruchomego obrazu do komunikowania ucieleśnionego doświadczenia. Stehlikova jest wykładowcą na Uniwersytecie Westminsterskim, gdzie prowadzi zajęcia z teorii i praktyki ruchomych i nieruchomych obrazów. Jest założycielką „Sensory Sites” („Miejsc zmysłowych”), międzynarodowego kolektywu z siedzibą w Londynie, który wspólnie wystawia, tworzy instalacje i prowadzi projekty badawcze poświęcone wielozmysłowej percepcji i doświadczeniu cielesnemu. Stehlikova regularnie prezentuje swoje dokonania na międzynarodowych konferencjach, wystawach i projekcjach filmów.
Więcej informacji o jej projektach można znaleźć na jej blogu badawczym: www.cinestheticfeasts.com.
Stehlikova założyła też nowe internetowe czasopismo naukowe „Tangible Territory” poświęcone sztuce, filozofii i nauce www.tangibleterritory.art/ [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.]
Prof. Jennifer L. Biddle prowadzi badania i kieruje programem wizualnej antropologii i kultury wizualnej w Państwowym Instytucie Sztuki Eksperymentalnej (NIEA) na Wydziale Sztuki i Projektowania Uniwersytetu Nowej Południowej Walii w Sydney. Będąca niegdyś stypendystką Australijskiej Rady Naukowej (ARC) Biddle jest obecnie kierownikiem trzech projektów naukowych finansowanych przez ARC i SSHRC oraz członkiem Kolegium Ekspertów ARC. W latach 2021-22 będzie piastować fundowaną katedrę badań australijskich na Uniwersytecie Harvarda.
John Alderman jest strategiem ds. projektowania i rozwoju marki, pisarzem i muzykiem. W swojej codziennej pracy i praktyce konsultacyjnej, a także w publikacjach książkowych i w czasopismach, zajmuje się tematyką zmysłów w twórczości, designie, biznesie i technologii. Jego książka Designing Across Senses: A Multimodal Approach to Product Design oferuje projektantom wprowadzenie oraz zestaw narzędzi przydatnych do projektowania na potrzeby nowych kontekstów. Jako muzyk koncertował na całym świecie z Three Day Stubble, legendarnym zespołem grającym nerd rock, a obecnie współpracuje z różnymi zespołami, rozwija solową karierę i występuje jako Mr. Hungry and the Gnawing Sensations.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.