Uniwersytet Gdański i Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA zapraszają do współtworzenia specjalnego, interdyscyplinarnego wydania czasopisma „Tutoring Gedanensis” pt. „Myślenie ciepłem w dobie symbiocenu”. Publikacja w ramach projektu „Studiotopia 2: Sztuka i Nauka wkracza w erę symbiocenu, współorganizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA i współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach projektu Kreatywna Europa. Celem niniejszej inicjatywy jest promowanie współpracy artystów_ek i naukowców_czyń zarówno z dziedziny nauk ścisłych i przyrodniczych, jak i humanistycznych.
Wydanie specjalne będzie redagowane gościnnie przez Karolinę Sobecką, Institute Experimental Design and Media Cultures (IXDM), HGK Basel, FHNW, artystkę zaproszoną do programu Studiotopia 2 i Anitę Lewandowską, naukowczynię z Uniwersytetu Gdańskiego, członkinię komitetu doradczego programu Studiotopia 2. Publikacja stanowi eksperyment wynikający ze współpracy wydawniczej czasopisma UG Tutoring Gedanensis i CSW ŁAŹNIA i ma na celu wspieranie dialogu między różnymi dyscyplinami nauk i metodologiami.
Wydanie specjalne czasopisma poświęcone będzie zagadnieniu ciepła, jako sile determinującej procesy zachodzące zarówno w ludzkim ciele, jak i w środowisku, w którym funkcjonujemy oraz różnego rodzaju praktyki kulturowe i zdrowotne, na które wpływ może mieć ciepło. Naszym celem jest zebranie tekstów, które opiszą różne perspektywy odbioru zjawiska ciepła w obecnym świecie, podkreślą jego aspekty naukowe, kulturowe i relacyjne. Zachęcamy do opisania badań naukowych inspirowanych doświadczeniami termicznymi oraz zmysłowych i emocjonalnych sposobów poznania ciepła. Jedno z naszych pytań brzmi, czy można zakwestionować dominującą rolę zmysłów w odbiorze ciepła? A może jednak właśnie warto skupić się na zmysłach i emocjach oraz na możliwościach ich wykorzystania do opisu oraz zrozumienia otaczającego nas świata? Poszukujemy tekstów o tym, jak warunki termiczne i nasze kulturowe relacje z temperaturą wpływają na indywidualne doświadczenia, zbiorowe praktyki i najbliższe otoczenie.
W związku z gwałtownym ociepleniem naszej planety, wielu naukowców_czyń prowadzi badania nad koncepcją ciepła w naukach humanistycznych. Na przykład socjolożka Elena Beregow we wstępie do „Thermal Objects” (2019) stawia pytania: „Gdzie znajdujemy ciepło? Czy jest to cecha charakterystyczna konkretnych obiektów i ciał, czy może relacji między nimi?”. Z kolei naukowcy_czynie z obszaru geografii krytycznej, Elspeth Opperman i Gordon Walker, zachęcają nas do myślenia o cieple jako o czymś, co zawsze funkcjonuje w powiązaniu z innymi rzeczami (2019). Zagadnieniom ciepła poświęcone są także najnowsze prace teoretyczki mediów, Nicole Starosielski, która zajmuje się termokulturą i termoenergią (2019, 2021). Na uwagę zasługują także monografia antropolożki Hi′ilei Julia Kawehipuaakahaopulani Hobart zatytułowana „Cooling the Tropics” (2022), czy publikacja UCLA Heat Lab skupiająca się na nierównościach termicznych. Z kolei analizy sposobów przystosowania się ludzi do ciepła i doświadczania go w środowisku miejskim opisane zostały przez grupę badawczą Cool Infrastructures (https://www.coolinfrastructures.com/). Ten międzynarodowy, interdyscyplinarny zespół ekspertów_ek z dziedziny antropologii, geografii, inżynierii, urbanistyki, architektury i epidemiologii jest fantastycznym przykładem, jak można badać narażenie na ciepło i adaptację do niego w miastach Azji Południowej, Azji Południowo-Wschodniej i Afryki Zachodniej.
Z pewnością, w obliczu wyzwań związanych z kryzysem klimatycznym, doświadczenie ciepła wymaga większej uwagi ludzkości. Z tego względu proponujemy ten temat do badań, eksperymentowania z opisem lub/i wykorzystaniem różnych innych perspektyw. Spróbujmy ponownie przemyśleć nasze miejsce w świecie, jak również nasze powiązania z energią, ciepłem, a może nawet materią planety Ziemia.
Interesują nas teksty w następujących obszarach zainteresowań:
Wsparcie w dialogu:
Eseje powinny powstawać w oparciu o dialog z tutorem_ką akademicką/doradcą_czynią/partnerem_partnerką procesu, który_a może zaoferować informacje zwrotne i konstruktywną dyskusję. Podejście to odchodzi od tradycyjnej „akademickiej” relacji — ustrukturyzowanej hierarchicznie — w kierunku opartej na dialogu wymianie zdań, w której różnice w wiedzy lub sposobach jej zdobywania są okazją do wzajemnego wzbogacenia, wspierają głos autora_ki, a jednocześnie zachęcają go do krytycznego myślenia. Takie podejście jest kluczowe dla osiągnięciu celu założonego w projekcie Studiotopia, jakim jest wspieranie współpracy między sztuką oraz zarówno naukami humanistycznymi, jak i ścisłymi i przyrodniczymi.
Do kogo kierujemy ofertę:
Zachęcamy osoby studenckie, doktoranckie, młodych_e naukowc_czynie i pracowników_czki naukowych_e wszystkich dyscyplin, jak również osoby artystyczne, aktywistyczne i praktykujące różne dyscypliny do przesyłania krótkich prac (8–12 stron z rysunkami/tabelami itp.), które powstaną w dialogu z tutorem_ką akademicką/doradc_czynią/partnerem_ką dialogu. Oprócz esejów akademickich mile widziane są formaty eksperymentalne, w tym pejzaże dźwiękowe, poezja, mapowania, eseje fotograficzne/wideo lub formularze praktyk partycypacyjnych. Jesteśmy szczególnie zainteresowani_e pracami, które ujawniają, w jaki sposób powiązania sensoryczne, afektywne i materialne pogłębiają nasze rozumienie ekologii związanej z ciepłem (thermal ecology).
Zgłoszenia mogą być w języku polskim lub angielskim.
Propozycje zgłoszeń:
Prosimy o przesłanie streszczeń do 15 lutego 2025 r. pocztą elektroniczną.
Zgłoszenia powinno zawierać nazwisko/a i afiliacje autora_ki i tutora_ki, tytuł eseju oraz streszczenie o objętości do 250 słów.
Zapraszamy do przesyłania sugestii recenzentów_ek, którzy_re są ekspertami_kami w danej dziedzinie.
W przypadku pytań prosimy o kontakt pod adresem rezydencje@laznia.pl.
__________________
Źródła: