My, tymczasowy naród.
Projekt Piotra Wyrzykowskiego i Echo Ho inicjuje post-cyfrowy rytuał taneczny. Jego istotą jest bezinteresowna zbiorowa twórczość, zachęcająca uczestników do porzucania ekranów ich urządzeń mobilnych i przywraca ideę połączenia poprzez współpracę i aktywizację ruchów ciała. Jest to sytuacja sprzyjająca odmienności, ponieważ powstająca zbiorowość czerpie z oryginalności, odrębności i różnorodności biorących w nim udział jednostek. To prospołeczny i zarazem edukacyjny wymiar tego taneczno-muzycznego zdarzenia, w którym sama technologia ma wymiar utopijny.
Temporary Nation to swego rodzaju platforma do organizowania grupowych i indywidualnych performatywnych zdarzeń. Praca opiera się na aktywnym udziale odbiorców, którzy dzięki specjalnie stworzonej na cele tego performansu aplikacji mobilnej stają się równocześnie jego uczestnikami. Po zainstalowaniu oprogramowania, smartofny – zwykłe, codzienne urządzenia – zmieniają się w magiczne instrumenty, emitujące dźwięki i dające możliwość sterowania ich właściwościami i za pomocą wykonywanych przez uczestników określonych gestów i układów choreograficznych. Wspólne wykonywanie nieprzewidywalnych symfonii czyni z obcych sobie osób tymczasową wspólnotę.
Wykorzystanie aplikacji przez grupę w ramach jednego wydarzenia można porównać do tłumu podczas Techno Party lub muzyków orkiestry zjednoczonych muzykalnym rytmem. Celem Temporary Nation jest zjednoczenie ludzi w momencie powstawania performance poprzez transformację smartfona w multimedialny sieciowy instrument. Aktywność fizyczna wykonujących gesty uczestników, aktywuje muzykę i obrazy. W ten sposób w czasie rzeczywistym powstaje multimedialne wydarzenie, którego finalny charakter zarówno pod względem choreograficznym jak i audiowizualnej kompozycji zależał będzie od liczby uczestników, ich dynamiki, pomysłowości i umiejętności współdziałania.
Aplikacja, którą wykorzystuje Temporary Nation jest uniwersalna pod względem zastosowania – może być wykorzystana poza oficjalnym wydarzeniem, również przez pojedyncze osoby. Optymalny efekt, zgodny z założeniami artystów powstaje jednak wówczas, kiedy korzysta z niej grupa. Wymogiem nie jest tu ani znajomość uczestniczących w zdarzeniu. Performance można przeprowadzić lokalnie, w miejscu wspólnym dla uczestniczących, jak i globalnie, współpracując z innymi poprzez sieć.
Praca jest wynikiem współpracy artysty medialnego Piotra Wyrzykowskiego (ur. 1968) i performerki Echo Ho (ur.1973), łącząc doświadczenie polskiego artysty w tworzeniu multimedialnych i nowatorskich pod względem politycznym i technicznym performansów-wrażeń z równie prowokującą wizją artystyczną Echo Ho widoczną w jej audiowizualnych instalacjach, dźwiękowych interwencjach artystycznych i intermedialnych performansach podważających artefakty i materialność kultury globalnej. Choreografia performance’u została opracowana przez artystów we współpracy z choreografem Michaelem Maurissensem.
Prosimy o przybycie na wydarzenie z naładowanym smartfonem z systemem operacyjnym Android lub iOS i zainstalowaną aplikacją Temporary Nation, która będzie dostępna na Google Play i App Store 28.02.2018.
Performance Temporary Nation powstaje jako część większego projektu +100. Three works that envision the emerging avant-garde, którego pokazy rozpoczną się pod koniec 2019 roku za granicą. Mamy nadzieję, że po premierowych pokazach Temporary Nation zostanie pokazane w Gdańsku. Dyrektorem artystycznym projekty +100 jest Roderick, współkuratorką i producentką – Katarzyna Boratyn.
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022. Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.
Partnerami projektu Temporary Nation są:
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA
ON - Neue Musik Köln, funded by the City of Cologne
gerngesehen/Georg Dietzler
Bio artystów:
Piotr Wyrzykowski - ur. 1968 w Gdańsku, artysta, performer, scenograf filmowy. Jest twórcą eksperymentalnych aplikacji mobilnych, wideo, performansów multimedialnych, fotografii, projektów internetowych, instalacji interaktywnych, projekcji w przestrzeni publicznej. Wyrzykowski ma na koncie ponad 40 performansów. Debiutował w 1990 roku akcją duetu performerskiego Ziemia Mindel Würm (w duecie z Markiem Rogulskim). W 1995 współzałożyciel i dyrektor artystyczny grupy C.U.K.T. (Centralny Urząd Kultury Technicznej), wykorzystującej zasięg interentu do działań parapolitycznych. Największym osiągnięciem było stworzenie Electoral Citizen Software - programu komputerowego do grupowego podejmowania decyzji. Stanowił on element projektu socjo-politycznego promującego, promującego Wiktorię Cukt – cyfrowej postaci, kandydującej w wyborach prezydenckich w Polsce. W swoich indywidualnych performansach Wyrzykowski wykorzystywał sztukę wideo i transmisje telewizyjne. Szczególnie interesowało go, w jaki sposób nowe technologie wpływają na ludzi (Cyborg’s Sex Manual) oraz rozszerzają możliwości twórcze artystów. Używając nowoczesnych technik, Wyrzykowski stawiał pytania o rolę cyfrowego przetwarzania rzeczywistości i stwarzanie wirtualnego świata (There Is No Body). Również filmy wideo artysty łączą elementy analizy samego medium z jego walorami dokumentalnymi. W jego twórczości po roku 2000 pojawiają się wątki badające styk polityki, życia i wpływ mediów na te obszary (współpraca z ukraińskim artystą Ilią Cziczkanem). Wideo Wyrzykowskiego — Beta Nassau (1993) — znajduje się w kolekcji nowojorskiego Museum of Modern Art. Artysta otrzymał pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Mediów WRO’95 oraz drugą na WRO’97. Był także nominowany w pierwszej edycji konkursu Spojrzenia — Nagroda Fundacji Deutsche Bank. Mieszka i pracuje w Gdańsku.
Echo Ho (ur.1973 w Pekinie) jest interdyscyplinarną artystką, kompozytorką i performerką mieszkającą i pracującą w Kolonii. Jej twórczość obejmuje instalacje audiowizualne, artystyczne interwencje dźwiękowe oraz performanse wykorzystujące rozmaite media. W jej twórczości modułowe struktury tworzą onomatopeicznie zniekształcony, poetycko dziwny i „nie-przytulny” świat, w którym osobiste doświadczenia przeplatają się z poszukiwaniem ojczyzny, ale również z artefaktami zglobalizowanego świata. Jej sztuka ukazuje skomplikowany kontekst migracyjny oraz pojęciowe powiązania między różnymi treściami kulturowymi i dziedzinami artystycznymi. Z najstarszego chińskiego instrumentu smyczkowego „Gu Qin” artystka utworzyła „Slow Qin” (Powolny Qin), umożliwiając jego użycie jako bezprzewodowego interfejsu do sterowania komputerowym oprogramowaniem na potrzeby muzyki cyfrowej. Jej prace pokazywano m.in. w Muzeum Sztuki He Xiangning w Shenzhen, Center-A w Vancouver, ISEA 2010 w Niemczech, ZKM w Karlsruhe. Stypendystka Podyplomowej Szkoły Sztuk Pięknych i Nauk Berlińskiego Uniwersytetu Artystycznego. Między 2007 i 2013 pracowała jako adiunkt w kolońskiej Akademii Sztuk Medialnych, prowadząc zajęcia z dźwięku i mediów elektronicznych. Od 2016 r. artystka tworzy muzykę jako ZO-ON SLOWS. Strona: www.goechospace.com [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.]