Przegląd poświęcony będzie robieniu filmów z perspektywy dyscypliny jaką jest Artistic Reserach in Film. W jaki sposób budujemy tę kategorie i jakiego rodzaju prace są interesujące z punktu widzenia praktyki nie zorientowanej na finalne dzieło sztuki, a na proces.
Podczas spotkania będzie można zobaczyć prace, które stawiają nacisk na opowieść filmową (Artistic research in Cinema w przeciwieństwie do Video Artu) i szukają właściwego sposobu narracji, zamiast koncentrować się na estetyce. W czasie prezentacji Julia Sokolnicka przybliży prace artystów audiowizualnych pracujących nad filmem eksperymentalnym których metodologie są uwarunkowane lokalnie -organizacją produkcji i systemem edukacji właściwym dla Holenderskich instytucji. Omówione zostaną też prace pokazywane na właśnie zakończonym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie, specjalizującemu się w ukazywaniu nowych perspektywach w krótkich filmach artystycznych.
Pokażemy prace artystów którzy tworzenie traktują jak produkcję wiedzy. Z nowych nazwisk będzie można zobaczyć fragmenty prac Frederique Pissuise, Jacoba Dwyera, Vity Evangelisty, Giovanniego Giaretty, Pablo Núñez Palmy, Marii Moliny czy Very Mennes - artystów skupionych wokół Akademii Filmowej, Lima platform, Sandberg Instituut, De Ateliers czy Rijksakademie.
Podczas spotkania Sokolnicka podejmie próbę kategoryzacji środków dostępnych dla filmu takich jak Voice Over, Nowe Media, montaż, które ustawiają relację z widzem rozumianym jako partner. Widz zostaje zaproszony do relacji z opowieścią i autorem, dzięki środkom służącym intymizacji opowieści (praca z dźwiękiem, prostota formy, elementy performatywne).
W kontekście Artistic Research i założeniu świadomej pracy w procesie, kluczowa jest nie tylko obecność i świadomość artysty ale artysty tworzącego w kontekście określonej zbiorowej subiektywności, lub wręcz w kontekście grupy. Widz świadomy i receptywny staje się partnerem, a niekiedy współtwórcą dzieła.
Julia Sokolnicka jest założycielką i członkinią Reseracher’s Office - agencji usług artystycznych tworzących kreatywne narracji wokół archiwów. Stworzyła program „Hearth” (palenisko-krąg) - cykl spotkań porządkujący tematykę wokół filmu artystycznego w galerii DeAppel. W czasie spotkania w Łaźni podzieli się też doświadczeniami z pracy nad projektami badawczymi dotyczącymi relacji władzy i współtworzenia w przestrzeni technologii (między innymi Het Nieuwe Instituut, Vertical Atlas kuratorowany przez Benjamina Brattona) i przykładami narracji wertkalnej. Większość jej działań wokół pracy z filmem koncentruje się ostatnio na przesuwaniu uwagi na tworzenie w grupie, w ramach skoordynowanych badań i dla określonej publiczności. Sokolnicka była też członkinią tegorocznego IFFR Sessions na festiwalu Filmowym w Rotterdamie, które zgromadziły grupę autorów, kuratorów , krytyków i artystów, by omówić warunki kolektywności jako nowego modelu produkcji filmowej, oraz poddawały w wątpliwośc założenia komercyjnego kina autorskiego. IFFR Sessions poświęcone jest nowym modelom kolektywnego funkcjonowania na przecięciu rynku sztuki i rynku filmowego. W swojej pracy artystycznej i aktywności społecznej interesuje ją idea negocjacji i konfrontacji, a także narzędzie protokołu lub instrukcji zachowania, idea Dobrego Wychowania, czy treningu przystosowawczego. Julia jest współ-założycielką międzynarodowej grupy Professional Standards Regulation Network For Artists.
Spotkanie organizowane jest w ramach cyklu Parakino poświęconemu sztuce wideo i filmowi eksperymentalnemu.