Wykład „Miasto i miasto” + Otwarta pracownia + Wystawa „Resztki”
9.12.2022, CSW ŁAŹNIA 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk
godz. 18.00 „Miasto i miasto”: wykład Natalii Revko – Kinoport, CSW ŁAŹNIA 2
godz. 19.00-20.00 Otwarta pracownia artystyczna rezydentek i rezydenta CSW ŁAŹNIA – sala 22, CSW ŁAŹNIA 2
godz. 20.00 Wystawa duetu rezydencyjnego MEWKI. Galerii Społecznie Zaangażowanej – oprowadzanie kuratorskie w galerii przy ul. Bliskiej 11A
Wykład Natalii Revko „Miasto i miasto” *
18.00 KinoPort, CSW ŁAŹNIA 2
Wykład będzie prowadzony w języku angielskim.
Natalia Revko pracuje z archiwami sztuki nowoczesnej i współczesnej w Odessie (Ukraina).
Od lat rozwija swoje własne archiwum, które zawiera historie mówione oraz cyfrowe kopie z prywatnych kolekcji artystów/ek i kuratorów/ek. Skupia się na podziemnych środowiskach artystycznych lat 1970-1980, a także na powstających w latach 90. pierwszych instytucjach sztuki współczesnej i praktykach kuratorskich.
Natalia połączy w swoim wystąpieniu doświadczenia badawcze, kuratorskie i artystyczne, śledząc punkty styczne między krajobrazem, topografią miasta i nieformalnymi przestrzeniami wystawienniczymi. Spotęgowanie i lustrzane odbicie będą głównymi metaforami, dzięki którym przyjrzy się historii sztuki danego miasta.
* Tytuł wykładu nawiązuje do książki China Miéville "The City & the City"
Wykład jest częścią projektu Portowa Rezydencja Artystyczna prowadzonego przez Fundację Mewka. Edycja w 2022 roku jest współfinansowana przez Miasto Gdańsk i realizowana w partnerstwie z CSW Łaźnia.
Otwarta pracownia artystyczna rezydentów i rezydentek CSW ŁAŹNIA
19.00-20.00 sala nr 22, CSW ŁAŹNIA 2
Fantine Andrès, Anastasia Kolibaba, Dmytro Krasnyi, Inga Levi, Hanna Vashchenko : Anna Holograma
Po wykładzie zapraszamy do otwartej pracowni artystek i artysty, przebywających obecnie na rezydencji w CSW ŁAŹNIA w ramach projektów: wymiany rezydencyjnej Gdańsk-Strasburg oraz „Poszerzony warsztat: program wsparcia dla ukraińskich artystów i artystek w Trójmieście” [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.]. Będzie to okazja do zapoznania się z pewnym etapem pracy w procesie, podczas ich kilkumiesięcznych pobytów i artystycznych poszukiwań.
Wystawa w MEWCE. Galerii Społecznie Zaangażowanej
20.00 – ul. Bliska 11A
Po wykładzie i otwartej pracowni, Natalia Revko zaprosi wszystkich na oprowadzanie kuratorskie po wystawie Dmytro Krasnyi oraz Tani Bakum w MEWCE. Galerii Społecznie Zaangażowanej w Nowym Porcie. Wystawa jest podsumowaniem Portowej Rezydencji Artystycznej, prowadzonej przez Fundację Mewka.
Edycja w 2022 roku Portowej Rezydencji Artystycznej Fundacji Mewka jest współfinansowana przez Miasto Gdańsk i realizowana w partnerstwie z CSW ŁAŹNIA.
Biogramy:
Fantine Andres – francuska artystka, mieszka i pracuje w Strasburgu; absolwentka École Supérieure des Arts et du Design de Saint Étienne (Francja). Jej prace, głównie rysunki grafitowe, kwestionują zagadnienie potworności w jej różnych odsłonach, poprzez martwą naturę. Po dwóch rezydencjach w Meksyku w Oaxaca i Veracruz oraz trzymiesięcznej rezydencji w Buenos Aires przy wsparciu Atelier Mondial z Bazylei, w 2019 roku odbyła się indywidualna wystawa artystki pt. „Bezpańskie psy”, zorganizowana przez galerię Aedaen w Strasburgu. Fantine Andrès brała udział w wielu wystawach zbiorowych we Francji i za granicą, ostatnio w Kunsthalle Basel, w Galerii Valérie Delaunay w Paryżu, w Stadtische Galerie Stapflehus w Niemczech. Planowana jest także zbiorowa wystawa z udziałem artystki w Berlinie na zbiorowej wystawie współczesnego rysunku pt. „Anonymous zeichner".
www.fantine-andres.com [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.]
Rezydencja Fantine Andrès [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.] odbywa się w ramach prowadzonego od 2011 roku projektu wymian rezydencji artystycznych przez stowarzyszenie Apollonia – European Art Exchanges ze Strasbourga, Miasto Strasbourg, Miasto Gdańsk oraz Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA.
Tania Bakum – Ukraińska artystka z Kijowa. W 2007 roku ukończyła Kijowską Szkołę Fotografii i to właśnie fotografia jest głównym medium, w którym pracuje. Oprócz działań artystycznych, pracuje przy projektach komercyjnych. W swojej twórczości wykorzystuje również haft i performance. Obecnie odkrywa tajniki fotografii analogowej. W kwietniu 2022 roku wzięła udział w wystawie „Mogę mówić tylko o wojnie, mogę mówić nie tylko o wojnie”. CSW ŁAŹNIA, której kuratorką była Natalia Revko. Obecnie rezydentka MEWKI. Galerii Społecznie Zaangażowanej.
Anastasia Kolibaba – urodziła się w Odessie w 1994 roku, ukończyła Grekov Art College (Odessa), gdzie studiowała na wydziale malarstwa. Pracuje w technice malarstwa, rzeźby, grafiki i instalacji. W swojej praktyce artystycznej skupia się na eksperymentach opartych na wyjątkowo osobliwej tradycji szkoły malarskiej w Odessie, będącej historycznym centrum kultury północnego regionu Morza Czarnego. Jej prace stanowią refleksję na temat procesów społecznych, politycznych i kulturowych.
W 2022 roku odbyła rezydencje w: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, Gdańsk; Foundation Saastamoinen, ARTISTS at RISK institution, Helsinki; Foundation Sant`Elia, Palermo, gdzie miała także indywidualną wystawę "Sur24". Uczestniczyła e w wystawie zbiorowej "До війни", Muzeum Sztuk Pięknych w Odessie. Brała udział w wystawach zbiorowych: "Споглядаючи мінливий простір", Muzeon, Odessa; Transcarpathia Art Residence "Inside&Outsie", Użgorod, wystawa zbiorowa, "z archiwum", Galeria Sztuki INVOGE, Odessa. W 2020 miała wystawę indywidualną "191", Museon, Odessa.
Dmytro Krasnyi – ukraiński artysta urodzony w 1985 roku w Makarowie w obwodzie kijowskim. Pierwsze lata spędził w obwodzie czernihowskim, a przez ostatnie 20 lat mieszkał w Kijowie. Pracuje w takich technikach jak grafika, fotografia, ceramika, kolaż, ready-made. Dmytro uczestniczył w szeregu wystaw zbiorowych i indywidualnych w Ukrainie i w innych krajach Europy. W swojej praktyce porusza tematy pamięci zbiorowej, rytuałów, rzeczywistości magicznej.
W 2017 roku znalazł się wśród finalistów wystawy młodych artystów MUKHI; w 2019 roku został stypendystą programu Gaude Polonia, podczas którego studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu; w 2022 roku był jednym z uczestników Vienna contemporary 2022. Rezydencje artystyczne w 2022 roku: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA oraz MEWKA. Galeria Społecznie Zaangażowanaw Gdańsku.
Inga Levi – urodzona i związana z Kijowem. W 2011 roku ukończyła ilustrację książek na Kijowskim Uniwersytecie Politechnicznym (NTUU KPI), na wydziale wydawniczym. Pracuje w dziedzinach grafiki i malarstwa. Od 2000 roku koncentruje się na przestrzeni miejskiej, architekturze i sztuce monumentalnej. Te zainteresowania wpłynęły na jej praktykę artystyczną ewoluując w kierunku pracy z pejzażem miejskim, a później – z mozaikami, instalacją.
W 2021 kuratorka renowacji mozaik Centralnego Dworca Autobusowego w Kijowie (1960-61, autorstwa A. Rybachuk i V. Melnychenko). W latach 2018-2019 – autorka mozaik, reprezentowała autora V. Melnichenko w części artystycznej renowacji fontanny w Kijowskim Pałacu Dzieci i Młodzieży "Gwiazdy i Konstelacje" (1963-65, autorstwa A. Rybachuk i V. Melnychenko). Od 2015 roku członkini grupy ds. zachowania archiwum fotograficznego huculskiego artysty Paraska Plytka-Horytsvit.
Absolwentka wydziału Sztuki Współczesnej Kijowskiej Akademii Sztuk Medialnych w 2021 roku. Stypendystka programu Gaude Polonia, 2021. Obecnie studentka na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Natalia Revko – kuratorka i badaczka z Odessy (Ukraina), tymczasowo mieszkająca w Gdańsku po rosyjskiej inwazji Ukrainy. Natalia jest kuratorką-rezydentką w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA od marca 2022 roku. We wrześniu dołączyła do projektu rezydencyjnego organizowanego przez „Mewkę. Galerię Społecznie Zaangażowaną”, w partnerstwie z CSW ŁAŹNIA. Do tematu badań podchodzi śledząc konkretne techniki, historie i praktyki poprzez powtarzanie i wdrażanie działań, próbując badać zagadnienia niewidoczne dla akademickich metodologii. Jako kuratorka i szefowa organizacji pozarządowej Slushni Rechi, Natalia współpracuje przede wszystkim z początkującymi artystami/kami. W praktyce kuratorskiej interesują ją powiązania między topografią miasta, architekturą wernakularną, pamięcią zbiorową i kwestiami środowiskowymi.
Hanna Vaschenko: Anna Holograma – urodzona w 1981 roku w Berdiańsku architektka, projektantka graficzna i artystka cyfrowa. Ukończyła Państwowy Techniczny Uniwersytet Budownictwa i Architektury w Charkowie. Anna tworzy dynamiczne sceny dla spektakli audiowizualnych. U podstaw tych prac leży wieloletnia pasja do glitch artu i sztuki generatywnej. Tworzy cyfrowe obrazy i filmy wideo, dokonując licznych manipulacji zdjęciami i przekształcając je w urzekające wizualnie dzieła.
W latach 2021-2022 jako artystka video Anna brała udział w: "Поэтроника" ("Poetronica") festiwal poezji współczesnej, sound artu i video artu; Videomapping "Zhyvyi Kvit" na fasadzie Kvity Ukrainy; Media art | OFAR | Open Format Art Residence; How Far Is Now? - współpraca music venus; wystawa: „Mogę mówić tylko o wojnie / Mogę mówić nie tylko o wojnie”, Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA.
Rezydencje Anastasii Kolibaby, Dmytro Kransy’ego, Ingi Levi oraz Hanny Vaschenko (Anny Hologramy) odbywają się w ramach projektu „Poszerzony warsztat: program wsparcia dla ukraińskich artystów i artystek w Trójmieście” [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie].
Projekt jest finansowany przez Fundusz Stabilizacyjny na Rzecz Kultury i Edukacji 2022 Niemieckiego Federalnego Urzędu Spraw Zagranicznych oraz Goethe-Institut.