SZTUKA, EKSPERYMENT I TECHNONAUKA
Czwartek, 26 stycznia 2017, godz. 18.00
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk
Odczyt Christophera Saltera (Concordia University, Montreal)
Czym właściwie zajmują się artyści działający w dziedzinie nauki i techniki? W mojej najnowszej książce Alien Agency: Experimental Encounters with Art in the Making (MIT Press, 2015) dociekam, jak twórcy-naukowcy kreują nowe performatywne asamblaże kwestionujące nasze tryby doświadczania świata oraz wywołujące, a jednocześnie destabilizujące nowe zjawiska i nasze sposoby postrzegania tych zjawisk. Jak artystyczna materia – „tworzywo świata” – zachowuje się i działa poza zamysłami twórcy, stając się czymś nieznanym i obcym? Jak to się dzieje, że twórcy-naukowcy kreują warunki umożliwiające powstanie nowych rodzajów eksperymentalnych, performatywnych układów, które wymykają się utrwalonym dychotomiom podmiotu i przedmiotu, ludzi i nie-ludzi, umysłu i ciała, poznawania i doświadczania. Nie udając, że procesami artystycznymi i badaniami naukowymi kierują te same zamiary, w wystąpieniu skupię się na tym, jak doświadczeniowe i afektywne wymiary twórczości artystycznej wykorzystującej tech nonaukę w rzeczywistości zadają pytania podobne do tych, które stawia nauka: jak to się dzieje, że w świecie pojawia się coś nowego i jak to coś nowego działa?
Christopher Salter (ur.1967, Beaumont) jest artystą, profesorem nowych mediów, techniki i badań nad zmysłami na Concordia University oraz współdyrektorem Hexagram Network w Montrealu. Studiował filozofię, sztuki teatralne i muzykę komputerową na Uniwersytetach Emory i Stanford. Współpracował z Peterem Sellarsem i Williamem Forsythem/Ballet Frankfurt, był też współzałożycielem i kierownikiem kolektywu artystyczno - badawczego Sponge (1997–2003). Jego prace indywidualne i zbiorowe wystawiano na całym świecie, między innymi na Weneckim Biennale Architektury, w Laboral Centro de Arte y Creacion Industriel (Gijon, Hiszpania), na festiwalach Ars Electronica (Linz), Transmediale (Berlin), EXIT Festival (Maison des Arts, Créteil-Paris), Elektra (Montreal), w Yerba Buena Center for the Arts (San Francisco), V2 (Rotterdam), SIGGRAPH 2001 (Nowy Orlean) oraz Exploratorium (San Francisco). Jest autorem książek Entangled: Technology and the Transformation of Performance (MIT Press, 2010) i Alien Agency (MIT Press, 2015).