Symbiocen i międzynarodowa współpraca
Celem STUDIOTOPII jest badanie sposobów, w jakie człowiek może funkcjonować w świecie, który dąży do równowagi z naturą. Symbiocen, jako idea, ma inspirować do tworzenia nowych form współdziałania między nauką i sztuką, a także do znajdowania odpowiedzi na palące problemy środowiskowe. Projekt wspiera zarówno osoby naukowe, jak i artystyczne, oferując im przestrzeń do kreatywnej wymiany pomysłów i wspólnej pracy nad zrównoważonym rozwojem.
Nabór na osoby artystyczne i naukowe prowadzony jest przez 11 instytucji kultury i nauki z różnych krajów europejskich, z których każda oferuje pracę nad konkretnym wyzwaniem, przy wsparciu Local Challenge Committee (LCC), czyli swego rodzaju ciał doradczych dla poszczególnych wyzwań, uznanego_ej artysty_tki (w przypadku naboru na naukowca_czynię) oraz uznanego_ej naukowca_czynię (w przypadku naboru na artystę_kę).
Program stypendialny dla osób rozpoczynających karierę naukową i jego wyzwania
Program stypendialny STUDIOTOPIA dla młodych naukowców_czyń zakłada współpracę między 10 parami naukowców_czyń i artystów_ek w ciągu 12-miesięcznej rezydencji, rozpoczynającej się w grudniu 2024 r. Przez cały ten okres uczestnicy_czki będą ściśle współpracować, aby sprostać wyzwaniom wyznaczonym przez osoby artystyczne i lokalne ciała doradcze (LCC). Rezydencja będzie obejmować wiele spotkań, wystaw i wydarzeń trwających do marca 2027 r.
Nabór do programu trwa do 7 listopada 2024 r. Można się zgłaszać przez formularz dostępny na stronie projektu: LINK
Jakie wyzwania można podjąć, gdzie i z kim współpracować?
Wyzwanie nr 1: Wielkie przyspieszenie antropocenu (Anthropocene Great Acceleration)
Uznani artyści: Territorial Agency (John Palmesino i Ann-Sofi Rönnskog)
Organizacja goszcząca: Ars Electronica | AUSTRIA+HISZPANIA
Wyzwanie nr 2: Starożytna i rdzenna wiedza jako inspiracja dla zrównoważonej architektury
(Building On Ancient And Indigenous Knowledge For Sustainable Architecture)
Uznana artystka: Delcy Morelos
Organizacja goszcząca: Bozar | BELGIA
Wyzwanie nr 3: Życie we wszechświecie (Life in the Universe)
Uznana artystka: Pauline Julier
Organizacja goszcząca: Bozar | BELGIA
Wyzwanie nr 4: Myślenie temperaturą: poza reprezentacją w badaniach (Thermal thinking: beyond the representation in research)
Uznana artystka: Karolina Sobecka
Organizacja goszcząca: CSW ŁAŹNIA | POLSKA
Wyzwanie nr 5: Podnoszenie świadomości na temat morskich gatunków obcych i zmiany klimatu w Morzu Śródziemnym (Raising Awareness of Marine Alien Species and Climate Change in the Mediterranean)
Uznana artysta: Kyriaki Goni
Organizacja goszcząca: CYENS | CYPRUS
Wyzwanie nr 6: Pejzaż morski, transczasowe badanie od głębin morskich po fale wewnętrzne (Seascape, a transtemporal exploration from deep Sea timeflows to underwave)
Uznana artystka: Laure Winants
Organizacja goszcząca: GLUON | BELGIA
Wyzwanie nr 7: Jak patrzeć (na patrzenie)? [How to look (at looking)?]
Uznany artysta: Adrien Lucca
Organizacja goszcząca: GLUON | BELGIA
Wyzwanie nr 8: MUT /RDZEŃ (MUT /CORE)
Uznana artystka: Fanny Soriano
Organizacja goszcząca: Hexagone | FRANCJA
Wyzwanie nr 9: Hakowanie mózgu - ludzka percepcja wykraczająca poza racjonalność (Brain hacking - Human perception beyond rational)
Uznany artysta: Dmitry Morozov, znany również jako ::vtol::
Organizacja goszcząca: Kersnikova Institute | SŁOWENIA
Wyzwanie nr 10: Fala światła: eksploracja zjawisk morskich poprzez synergię sztuki i nauki (Wave of Light: Exploring Marine Phenomena through Art-Science Synergy)
Uznani artyści: Entangled Others (Feileacan McCormick i Sofia Crespo)
Organizacja goszcząca: MEET Digital Culture Center | WŁOCHY
Łaźnia dla początkujących naukowców_czyń – Wyzwanie nr 4: Myślenie temperaturą: poza reprezentacją w badaniach
Rosnący poziom dwutlenku węgla powoduje radykalne zmiany w środowisku, które zachodzą w zaskakująco krótkim czasie. Zmiana klimatu jest faktem i wywołuje debaty na temat konieczności adaptacji do świata przekształconego przez upał.
W obliczu ekstremalnych warunków pogodowych, praca nad wyzwaniem przygotowanym przez Łaźnię ma na celu zbadanie relacji między ciałami a środowiskiem, zadając kluczowe pytania o to, jak zaadoptować się do nadchodzącego upału oraz jaki jest jego wpływ na nasze myślenie i interakcje ze światem.
Metodologia stypendium zostanie opracowana wspólnie przez artyst(k)ę, naukowca_czynię, zespół kuratorski Łaźni oraz członkinie LCC. W ramach programu odbędą się co najmniej dwa spotkania na żywo, a na początek 2026 r. planowana jest wystawa grupowa, aby zaprezentować wyniki pracy w różnych formach, takich jak performance, filmy, instalacje lub inne formaty wybrane przez uczestników_czki.
Rola naukowca_czyni jest otwarta – wnosi on/ona wkład w postaci wiedzy specjalistycznej, myśli, refleksji i pomysłów do wspólnego, interdyscyplinarnego projektu, wspierając kreatywność i innowacyjność na styku sztuki i nauki.
Współpracę w ramach wyzwania CSW ŁAŹNIA skierowanego do młodych naukowcó_czyń podjęła Karolina Sobecka, artysta i badaczka. W dwuletnim procesie twórczym wspólnie z naukowcem_czynią oraz grupą osób eksperckich stworzy pracę, która zaprezentowana zostanie na wystawie zbiorowej.
LCC z ramienia CSW ŁAŹNIA tworzą: prof. dr hab. Ewa Bińczyk z Katedry Filozofii Praktycznej na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych UMK w Toruniu, dr hab. Anita Lewandowska, prof. Uniwersytetu Gdańskiego z Zakładu Chemii Morza i Ochrony Środowiska Morskiego Instytutu Oceanografii oraz prof. nadzw. Astrida Neimanis, wykładowczyni na Wydziale Studiów nad Płcią i Kulturą na Uniwersytecie w Sydney.
Program rezydencyjny dla początkujących artystów_ek i jego wyzwania
Program rezydencyjny STUDIOTOPIA umożliwia współpracę 8 zespołom składającymi się z uznanych naukowców_czyń i początkujących artystów_ek poprzez 12-miesięczną rezydencję rozpoczynającą się w grudniu 2024 r. Przez cały ten okres duety będą ściśle współpracować ze sobą, aby sprostać wyzwaniom wyznaczonym przez lokalne ciała doradcze (LCC). Rezydencja obejmuje wiele spotkań, wystaw i wydarzeń trwających do marca 2027 r.
Nabór do programu trwa do 7 listopada 2024 r. Można się zgłaszać przez formularz dostępny na stronie projektu: LINK
Jakie wyzwania można podjąć, gdzie i z kim współpracować?
Wyzwanie nr 1: Jedzenie życia: współpraca pomiędzy naszymi ciałami i innymi gatunkami (Eating life: collaborations between our bodies and
other species)
Uznany naukowiec: Felipe Lombó
Organizacja goszcząca: LABoral | HISZPANIA
Wyzwanie nr 2: Wpływ centrów baz danych (Environmental impact of data centers)
Uznany naukowiec: Thomas Heinis
Organizacja goszcząca: CSW ŁAŹNIA | POLSKA
Wyzwanie nr 3: Gdybyśmy otworzyli ludzi, znaleźlibyśmy krajobrazy (If we opened people up, we’d find landscapes)
Uznany naukowiec: Tibor Hartel
Organizacja goszcząca: Centrum Kultury Cluj | RUMUNIA
Wyzwanie nr 4: Przejście do symbiocenu (Moving into symbiocene)
Uznana naukowczyni: Sarah Vanuxem
Organizacja goszcząca: Hexagone | FRANCJA
Wyzwanie nr 5: Inteligencje nieludzkie (Non-human Intelligences)
Uznana naukowczyni: Marina Dermastia
Organizacja goszcząca: Kersnikova Institute | SŁOWENIA
Wyzwanie nr 6 i 7: Powierzchnie życia (Living Surfaces)
Uznany naukowiec: Barry O’Sullivan
Organizacja goszcząca: Digital Hub & Beta Festival | IRLANDIA
Wyzwanie nr 8: Przygotowanie do odporności na suszę: Rozwiązywanie problemu niedoboru wody i pustynnienia na Cyprze (Preparing for Drought Resilience: Addressing Water Scarcity and Desertification in Cyprus)
Uznany naukowiec: George Zittis
Organizacja goszcząca: CYENS | CYPR
Łaźnia dla początkujących artystów_ek – Wyzwanie nr 2: Wpływ centrów baz danych na środowisko naturalne
Często nie zdajemy sobie sprawy ze śladu węglowego naszego cyfrowego świata. Czy możemy zmierzyć koszt środowiskowy baz danych, platform streamingowych, sztuki cyfrowej i naszego codziennego cyfrowego życia? Czy istnieją alternatywne, bardziej ekologiczne sposoby przechowywania danych, takie jak wykorzystanie DNA do archiwizacji?
Projekt ma na celu rozwiązanie problemu znacznego wpływu na środowisko tradycyjnych baz danych, które zużywają ogromne ilości energii i przyczyniają się do powstawania odpadów elektronicznych. Wyzwaniem jest więc innowacja w dziedzinie przechowywania danych cyfrowych i promowanie zrównoważonego rozwoju w praktykach cyfrowych.
CSW Łaźnia zaprasza osoby artystyczne do dyskusji na temat tych kwestii i ich wpływu na sztukę cyfrową i archiwa artystyczne.
Metodologia rezydencji zostanie opracowana we współpracy z zespołem kuratorskim CSW ŁAŹNIA i członkiniami LCC. W ramach programu odbędą się co najmniej dwa spotkania na żywo. Wyniki rezydencji nie są na tym etapie określone, jednakże, na pierwszy kwartał 2026 r. planowana jest wystawa grupowa, która będzie okazją do zaprezentowania wyników procesu w dowolnej formie określonej przez artystę_kę i naukowca_czynię.
Współpracę w ramach wyzwania Łaźni skierowanego do początkujących osób artystycznych podjął dr Thomas Heinis, wykładowca informatyki na Imperial College London. Jego głównym wysiłkiem badawczym jest obecnie przechowywanie danych w DNA.
Kluczowe wyzwanie
Największym wyzwaniem, przed którym stają uczestnicy_czki STUDIOTOPII, jest znalezienie wspólnego języka, który pozwoli skutecznie łączyć sztukę i naukę. Dla wielu młodych naukowców_czyń współpraca z artystami_tkami może być nowym doświadczeniem, wymagającym otwarcia się na nieznane dotąd formy ekspresji i metody pracy. Z drugiej strony, artyści_tki będą musieli_ały często przyjąć bardziej analityczne podejście, dostosowując swoje działania do naukowych standardów i wymogów. To interdyscyplinarne wyzwanie wymaga elastyczności, otwartości i gotowości do eksperymentowania.
Jednak to właśnie w tych trudnościach tkwi siła programu. Dzięki nim zarówno artyści_tki, jak i naukowcy_czynie mogą przekraczać granice swoich dyscyplin, tworząc nowatorskie projekty, które pozwolą na głębszą refleksję nad tym, jak człowiek może współistnieć z naturą w harmonijny sposób.
STUDIOTOPIA otwiera na nowe sposoby myślenia i tworzenia. Łączy naukę i sztukę na rzecz zrównoważonej przyszłości.
https://studiotopia.art/
Więcej informacji na temat wyzwań (w języku angielskim): https://studiotopia.art/challenges/