Podziękowania dla artystów i artystek wspierających i konsultujących podczas procesu trwania rezydencji artystycznej: Aleksandry Gieragi, Anny Królikiewicz, Antoniego Starowieyskiego, Arkadiusza Sylwestrowicza.
Wydaje się, że namalowanie obrazów może trwać dla artysty tylko miesiąc. Podczas gdy tak naprawdę proces tworzenia pracy artystycznej zajmuje całe życie – zbierania doświadczeń, obserwacji, przemyśleń i umiejętności. Podobnie opisać można prace nad tą prezentacją. Rezydencja artystów trwała wprawdzie kilka tygodni, ale jednak jest podsumowaniem dotychczasowego życia artystów, rzeczywistości w jakiej funkcjonują – tej najbliższej, prywatnej, jak i tej publicznej, kształtującej losy kraju.
Naszym pierwszym zadaniem było jak najlepsze poznanie się w ciągu tych kilku tygodni. W efekcie powstała wystawa, która jest jednocześnie indywidualną odsłoną każdego z artystów, jak i ich wspólnym projektem. Na szczęście Sasza Baszynski i Ania Kwiatkowska szybko określili wspólną płaszczyznę dla swojej twórczości.
Tematyka dyktatury stała się problematyką jednoczącą dwójkę młodych artystów. Wydaje się, że dyktatura polityczna jest najbardziej oczywistym ucieleśnieniem tej koncepcji. W jaki sposób politycy sprawują swoją dyktaturę? Sasza Baszynski porusza tę kwestię w swoim projekcie. Odchodzi od bezpośredniego apelu do dyktatorów i koncentruje swoją uwagę na mikrofonie, jako narzędziu do realizacji dyktatury. Zastanawiając się nad znaczeniem mikrofonu, Sasza natrafia również na postacie w historii, których nie można zakwalifikować jako dyktatorów. Używają jednak mikrofonu jako narzędzia do mówienia, co staje się punktem stycznym z rozpoznawalnymi autokratami, budując w ten sposób napięcie i konflikt między nimi.
Natomiast Ania Kwiatkowska skupiła się na badaniu dyktatury codzienności, odtwarzając elementy własnego powszedniego życia w przestrzeni wystawienniczej. Posługując się wypróbowaną już metodą artystyczną situation trouvé, artystka tworzy w przestrzeni galerii instalację martwej natury, opowiadającą o presji planowanych zadań, odkładanych na półkę spisanych listach niespełnionych zobowiązań, które rosną z dnia na dzień. Dyktatura ta jest natrętna i obsesyjna. Nasza codzienność okazuje się mieć charakter dyktatorski. Ale to, jak z tym walczyć, czy warto, czy można to obalić i co będzie dalej – pozostaje pytaniem.
Olga Klip
* * *
Sasza Baszynski, Ci, którzy mówią
„
ci, którzy mówią - seria portretów, którzy mówią do mikrofonu.
mówią, bo dostali okazję
mówią, bo muszą być wysłuchani..
ich słyszy cały świat
ale nie zawsze słucha.
polityka dźwięku.
…bohaterowie są drugorzędni, gdy narzędzie przedstawia się jako wybór.
narzędzie wyboru
mikrofon.
„
Ania Kwiatkowska, Dyktatura codzienności – martwa natura, lipiec’21
„Chaos życia po studiach i próba poradzenia sobie z planowaniem przyszłości zawładnęły moim czasem rezydencji. Dużo czasu poświęciłam na sprzątnie mieszkania i pracowni po burzliwym okresie dyplomu. Codzienne czynności takie jak pranie, układnie przedmiotów i w ogólnym rozumieniu porządkowanie całkowicie zawładnęły moim czasem i wygenerowały we mnie ogromne zmęczenie i narastającą frustrację. Jednak mimo zmęczenia dalej brnę w powinność czystej przestrzeni w strachu przed oceną otoczenia.
Postanowiłam że jako efekt rezydencji przedstawię zauważony moment, który często nie jest przez nas w codziennym życiu kodowany.”
* * *
Wystawa jest efektem miesięcznej rezydencji artystycznej dwójki malarki i malarza, nagrodzonych w 3. Edycji Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Malarskiego im. W. Fangora, organizowanego przez Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w 2020 roku. W konkursie wzięli udział studenci malarstwa II-V roku studiów, z uczelni z całej Polski. Jego ideą było wyłonienie najciekawszych młodych artystów i promowanie ich twórczości. Oprócz Nagrody Głównej – fundowanej przez Fundację im. W. Fangora i Nagrody Wydziału Malarstwa (fundowanej przez Wydział Malarstwa ASP w Gdańsku), finaliści konkursu zostali nagrodzeni możliwością indywidualnej prezentacji prac w polskich miejscach wystawienniczych. CSW ŁAŹNIA, wchodzące w skład jury konkursowego od edycji w 2018 roku, ponownie przyznało dodatkowe wyróżnienie i nagrodę w postaci rezydencji artystycznej.
Kuratorką wystawy jest Olga Klip – przebywająca obecnie na półrocznej rezydencji kuratorskiej w CSW ŁAŹNIA, w ramach programu „Gaude Polonia” Narodowego Centrum Kultury.
* * *
Sasza Baszynski
Urodzony w Żytomierzu na Ukrainie, mieszka i pracuje we Wrocławiu. W latach 2011-2017 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Kijowie (wcześniej ukończył Państwowe Kolegium Artystyczne im. T. Szewczenki w Kijowie). W 2016 r. brał udział w projekcie „Loving Vincent” jako animator (w 2018 roku „Loving Vincent” został nominowany do Oscara za najlepszą animację pełnometrażową). W 2019 roku brał udział w wystawie Open Call Winners Exhibition 2019, The Print Space, Londyn oraz uzyskał wyróżnienie w konkursie „Impet”, Galeria Dominikańska we Wrocławiu.
Ania Kwiatkowska
Urodzona w 1997 roku w Bydgoszczy. Jest studentką V roku Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od 2019 roku jest rezydentką w Kolonii Artystów Dolne Miasto. Finalistka 19. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii oraz laureatka nagrody rektora w 3. Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Malarskiego im. W. Fangora. Zajmuje się głównie malarstwem i rysunkiem.
Olga Klip
Kuratorka sztuki i galerzystka, mieszkająca w Mińsku na Białorusi. Posiada tytuł magistra kulturoznawstwa i studiów wizualnych, a także drugi tytuł magistra – historii sztuki. Studiowała historię i teorię sztuki na Uniwersytecie w St. Petersburgu, krytykę sztuki na Europejskim Uniwersytecie Humanistycznym w Mińsku i Wilnie oraz muzealnictwo w Ecole du Louvre w Paryżu. Olga Klip przez 6 lat pracowała w Narodowym Muzeum Sztuki w Mińsku, była także kuratorką kolekcji korporacyjnej Belgazprombank, od 2016 roku prowadzi galerię sztuki współczesnej w Mińsku, a od 2013 roku realizuje niezależne projekty kuratorskie w muzeach na Białorusi i w Rosji. Jeden z jej głównych projektów poświęcony jest niedocenianym artystom i rozwojowi publiczności, w ramach którego, zgodnie z ideą działania, każdy artysta może wziąć udział w wystawie, ze swoim jednym, wybranym dziełem (яяя.бел http://xn--41aaa.xn--90ais/).
* * *
Rezydencje artystyczne oraz wystawa odbywają się w ramach programu Inkubator AIR, będącego częścią programu „Inkubator” CSW ŁAŹNIA, który ma on na celu prezentację i promocję młodej sztuki. Pokazuje to, co w niej najciekawsze, ujawnia tym samym nowy język sztuki. Jego celem jest ukazanie, zarówno odbiorcom, jak i kuratorom, olbrzymiego potencjału młodego pokolenia. Program jest otwarty na dyskusję, zakłada organizowanie prezentacji indywidualnych i grupowych, będących dobrym momentem do wymiany doświadczeń. Pragniemy, by „Inkubator” stał się platformą konfrontacji młodej sceny artystycznej i przyczynkiem do badań nad rodzącymi się w niej trendami.