Jak reagujemy i dostosowujemy się do zmieniającego świata? Jak radzimy sobie z poczuciem niestabilności? Czy pomimo lęku udaje się nam w nich znaleźć inspirację i radość? To tylko niektóre z pytań będących podstawą projektu współtworzonego przez dwie galerie z Polski i Wielkiej Brytani, The Box w Plymouth i Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku.
Początek lat 20-tych XXI wieku przedefiniował nasz sposób myślenie o świecie. Niewidzialny wirus, wojna w Ukrainie, fala populizmu, coraz bardziej odczuwalna zmiana klimatu definitywnie zachwiały obrazem europejskiego postępu i stabilizacji. Rzeczywistość trzeszczy, zastane porządki wymagają redefinicji. Ale, czy kiedykolwiek było inaczej?
Tytuł gdańskiej wystawy zainspirowany został linijką z refrenu piosenki Davida Bowiego pt. “Ch-ch-changes”. Brzmi ona „Ch-ch-ch-ch-changes, turn and face the strange”. Czy jesteśmy gotowi zmierzyć się z nieznanym? Czy boimy się zmian? Czy potrafimy dostrzec w nich pewien potencjał?
Ekspozycja w Gdańsku przybierze formę wizualnego eseju, dialogu zbudowanego wokół kilku pytań, dotyczących zmian zachodzących w społeczeństwie, kulturze, mieście podejściu do religii, wojny czy natury. Prace Graysona Perry’ego, Marka Wallingera, Rachel Maclean przybliżą nam dyskusje toczące się w brytyjskim społeczeństwie, zdiagnozują zmieniającą się oblicze wyspiarskiej wspólnoty. Poprzez fotografie Hew Lock’a, wideo Larrego Achampiong, obrazy Lubainy Himid, wideo performance Samsona Kambalu, obiekt Mony Hatoum postawione zostaną pytania o konieczność redefinicji starych systemów. Cykl fotograficzny Simona Narfolk wprowadzi nas w krajobraz zniszczonego wojną Afganistanu. Kruchość piękna natury stanie się tematem jednej z sekcji wystawy. Prezentowana w Nowym Porcie wielowątkowa instalacja wideo Johna Akomfrah przybliży postać Stuart Hall’a i jego teorię tożsamości jako wiecznie niedokończonej rozmowy.
Tematyka wystawy „Changes” zdefiniowana została w dyskusji polskich i brytyjskich kuratorek. Rozmów, które rozpoczęły się wokół zagadnień związanych ze sposobami doświadczania przez dwie różne wspólnoty historycznych i współczesnych traum oraz pytań o lekcje z nich płynące i możliwości odzyskania utraconej stabilności. Dwie powiązane ze sobą ekspozycje będą próbą przeanalizowania doświadczeń łączących dwa społeczeństwa, dwa miasta, Gdańsk i Plymouth, położone na przeciwległych krańcach Europy. Jakie emocje towarzyszą nam w obliczu zmiany klimatu, multikulturowego społeczeństwa, konfliktów, kwestii związanych z wolnością i swobodą?
Wystawy “Changes” i “The Art of Resistant” są częścią UK/Poland Season 2025 i przygotowane został przy wsparciu British Council. Odbywając się od marca do listopada sezon polsko-brytyjski to zróżnicowany program ponad 100 wydarzeń artystycznych, których celem jest ożywienie polsko-brytyjskiego dialogu kulturalnego w odpowiedzi na globalne wyzwania oraz stworzenie nowych możliwości dla liderów i liderek kultury, a także nowego pokolenia artystów i artystek.
Ekspozycje powstały w oparciu o licząca ponad 8500 dzieł sztuki brytyjskiej Kolekcję British Council. Program gdańskiej wystawy wzbogacony zostanie cyklem spotkań z mieszkającymi w Polsce osobami artystycznymi analizującymi stan europejskiego społeczeństwa.
Projekt wspierany jest przez British Council jako część UK/Poland Season 2025