W związku z dużym zainteresowaniem kończącą się wystawą Damiena Hirsta "New Religion", w ostatnim tygodniu ekspozycji, przedłużamy godziny otwarcia galerii do godziny 20:00 (22-27 września 2015).
24.07-27.09.2015
ul.Jaskółcza 1, Gdańsk - DOLNE MIASTO
Wernisaż: 24 lipca 2015
Kurator: Anna Szynwelska
Współpraca: Paul Stolper, Linsey Young
Nie rozumiem, dlaczego niektórzy ludzie pokładają całkowitą wiarę w medycynę, a nie w sztukę, nie kwestionując żadnej z nich.
-Damien Hirst, 1991
Na wystawie "New Religion" w ramach projektu Art+Science Meeting 2015, prezentowane będą prace jednego z głównych twórców sztuki współczesnej - Damienia Hirsta.
Wiara była w centrum twórczości Damiena Hirsta od początku jego kariery. Jego wczesne prace przedstawiające szafki apteczne, jak na przykład „Bóg" z 1989 roku, przeciwstawiały bezkrytyczną wiarę w naukowy racjonalizm – przekonanie, że dzięki tabletkom będziemy zdrowi – bardziej subiektywnej wierze w religię i zbawienną, uzdrowicielską moc Boga. To porównanie wyrażało rozczarowanie Hirsta faktem, że nie wierzymy w sztukę w taki sposób, w jaki bezkrytycznie wierzy się w Boga lub naukę. Bez tej wiary w sztukę, jakiekolwiek poczucie znaczenia jest roztrwonione – a to przecież przemyślne spojrzenie sztuki i jej struktury formalne umożliwiają poznanie się na iluzjach życia.
Projekt Hirsta, „New Religion”, wywodzi się z pojęcia wiary i rozszerza tę perspektywę na nowe obszary. Poszczególne elementy wchodzące w jego skład tworzą kaplicę dedykowaną pragnieniu – pragnieniu poskromienia śmiertelności, które jednocześnie jest jednak zmuszone do konfrontacji ze śmiercią. Cała wiara w religię i medycynę opiera się na tym pragnieniu, potwierdzonym tutaj przez swoje przedstawienia w sztuce – gdzie, na przykład, Święta Trójca wyobrażona jest jako wykres kołowy, starający się logicznie udowodnić to, czego udowodnić nie sposób.
44 sitodruki i cztery rzeźby składające się na "New Religion" funkcjonują niczym cykl fresków - od stworzenia świata, przez drogę krzyżową aż do Sądu Ostatecznego - otaczających ołtarz, na którym stoi cedrowy krzyż udekorowany przypominającymi klejnoty pigułki, odlane w srebrze czaszka dziecka oraz serce owinięte drutem kolczastym i przekłute igłami i żyletkami, a także wielka tabletka wykuta z marmuru. Wokół tego wotywnego ołtarza widzimy cykl grafik, afirmujących wizję Hirsta jako mariaż sacrum i profanum. Karta leków przyjmowanych przez pacjenta - o pozornie racjonalnej kolejności i strukturze tabelarycznej - staje się nowym sposobem odczytywania Biblii. Poszczególne opowieści o cudach i proroctwach są wyrażone w formie różnych właściwości medykamentów, a nawet stają się nazwami specyfików, które mają nas uzdrowić. Grafiki na zmieniającym się tle - od srebrnego, przez czerwień zakrzepłej krwi po jasne, słoneczne niebo - sprawiają, że racjonalny szereg cudownych leków wydaje się na zmianę przerażający, drogocenny i eteryczny. Grafiki przedstawiające poszczególne pigułki dodatkowo podkreślają tę tematykę, podczas gdy inne - przedstawiające czaszkę i motyla - przywodzą na myśl życie zaklęte w śmierci. Wiara - czy to w religię, sztukę czy naukę - to sposób na zabezpieczenie się przed kruchą i ulotną naturą życia. Wiara pozwala nam żyć w cieniu śmierci, przed którą nie jest w stanie zaoferować żadnej prawdziwej ucieczki. Wiara, podobnie jak sztuka, stanowi - cytując słowa Karola Marksa o religii - iluzję, która spowija, a nawet odsuwa od nas rzeczywistość.
Trzynaście zestawów obejmujących pełne serie grafik i rzeźb znajdzie się w specjalnie skonstruowanych skrzynkach dewocjonalnych czy relikwiarzach, przywołując dalekie echa strategii Marcela Duchampa, który w Boîte-en-valise (1941-68) stworzył przenośne muzeum własnej kariery. "New Religion" nie stanowi jednak muzeum kariery Hirsta, za to zwięźle podsumowuje i rozszerza jego podejście do takich tematów jak wiara, śmiertelność, miłość, uwiedzenie i konsumpcja - która to tematyka dominowała w jego twórczości i nadawała jej znaczenie przez ostatnie z górą 15 lat.
ART+SCIENCE MEETING 2015
Art+Science Meeting 2015 jest kontynuacją projektu realizowanego przez CSW Łaźnia od 2011 roku, na który składają się wydarzenia prezentujące dzieła najwybitniejszych światowych artystów współpracujących z naukowcami bądź działających na styku nauki i sztuki, które często podejmują zagadnienia dotyczące sztucznego życia i sztucznej inteligencji, wpisując się w dyskusję na temat kondycji postludzkiej.
Projekt „Art+Science Meeting 2015” jest dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wystawa jest przygotowywana we współpracy z British Council oraz Paul Stolper Gallery.
PAUL STOLPER GALLERY