Miejsce: LKW Gallery, ul. Szopy, Gdańsk
Wernisaż: czwartek 8.12.2022 o godz. 18.00
Daty ekspozycji: 8.12–22.12.2022
Godziny ekspozycji: 16.00-20.00
Projekt w ramach cyklu „Windows 2022. Nowe Zjawiska”.
Europa stoi obecnie przed przypuszczalnie największym kryzysem energetycznym w historii.
Kryzysy są wywoływane przez nowe, nieoczekiwane wydarzenia. Wiążą się one z wyraźną utratą kontroli nad rozwijającą się sytuacją oraz brakiem planu na jej rozwiązanie. Powodują tym samym silny stres i bezradność. Wymagają zaakceptowania pewnej straty, przemiany struktury wewnętrznej, zmiany osobowości, czy też postępowania. Pojęcie „kryzys” funkcjonuje w wielu dziedzinach życia, a powodów może być nieskończenie wiele: utrata pracy, urodzenie dziecka, choroba, popsuta zmywarka, brak poczucia bezpieczeństwa spowodowany kryzysem gospodarczym, brzydka pogoda. Polska jest częścią europejskiego systemu energetycznego, dla którego Rosja pełniła do tej pory rolę głównego dostawcy surowców. Sytuacja geopolityczna drastycznie zmieniła ten układ. Rosja w odwecie za sankcje nałożone po zaatakowaniu Ukrainy odcięła dostawy gazu do wielu krajów europejskich, a do kolejnych zmniejsza przepływ gazu stopniowo.
Rosjanie nie bez powodu niszczą infrastrukturę energetyczną Ukrainy tuż przed zimą. Ta strategia ma złamać Ukraińców, zmienić ich życie w piekło, sparaliżować kraj, ale też zrujnować jego potencjał na rynku energetycznym. Coraz dłuższe i dotkliwsze są tam przerwy w dostawach prądu, wody i ogrzewania.
Jak ochronić miliony ludzi przed zbliżającym się zimnem? Liderzy państw europejskich mówią o planie kryzysowym na zimę, a niektóre rozwiązania są wręcz absurdalne. Jednym z przykładów są władze w Polsce mówiące o zbieraniu chrustu i paleniu wszystkim „poza oczywiście oponami”. Przywódcy z Unii Europejskiej zalecają zakup grubych skarpet i swetrów oraz obniżenie temperatur w naszych domach. Ambasador Grecji w Niemczech zaprasza wszystkich emerytów z Północy na spędzenie okresu jesienno-zimowego na ciepłych śródziemnomorskich wyspach. W Niemczech mówi się o zbieraniu drewna na opał. Kryzys energetyczny i brak dostępu do opału sprawia, że rośnie zagrożenie palenia węglem gorszej jakości i śmieciami, co generuje śmiertelne ilości smogu.
Moja instalacja wykonana z wełny, materiału, który nie jest wyabstrahowany od kontekstu swej dawnej funkcji i znaczeń, jest próbą odpowiedzi na temat kryzysu energetycznego, z którym przyjdzie nam się zmierzyć.
Dominika Leśniak: urodzona w 1997 roku, absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Gdańsku. Dyplom „Popsuj-zabawa/Strzyża” obroniła w 2021 roku w pracowni prof. Henryka Cześnika oraz pracowni Sztuki w Przestrzeni Publicznej prof. Roberta Florczaka. Jest uczestniczką licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych m.in. „Prezentacje Młodych” w klubie SFINKS700, „Spod powiek mych żal” w TuBazie w Gdyni, „GOOEY” w Galerii Pawlacz czy „Młode Malarstwo z Gdańska. Dyplomy 2019-2021”. W 2018 odbyła tygodniowy plener artystyczny w Kaliningradzie zwieńczony wystawą w Domu Chodowieckiego i Grassa. Brała udział w performensach podczas wydarzeń takich jak Sopocka Bagietka czy Mikstury Kultury. Zajmuje się głównie malarstwem, realizuje prace wideo, obiekty, instalacje.
IG: @dodistarrr