Fantine Andrès „Archeologia przyszłości”
Francisco Peró Domeyko „Silent Nature”
Anna Kędziora „The Riverbeds_working River/Rzeka pracująca”
Zapraszamy na trzy wystawy skupione wokół tematu środowiska i zmian krajobrazu autorstwa Fantine Andrès, Francisco Peró Domeyko i Anny Kędziory. Chilijski artysta w swojej pracy wideo opowie o pustyni Atacama w Chile i skutkach działań człowieka na jej marsjański krajobraz. Fantine Andrès zaprezentuje rysunki poruszające temat zmian klimatycznych zaobserwowanych w rodzimym Strasburgu oraz podczas pobytu w Gdańsku. Pracom towarzyszyć będą obiekty naukowe dr Aleksandry Zgrundo oraz dr Ilony Złoch z Uniwersytetu Gdańskiego. Polska artystka Anna Kędziora pokaże fotografie oraz obiekty związane z jej poszukiwaniami skupionymi na rzece Ren – rzece pracującej, jednej z najbardziej ruchliwych dróg wodnych w Europie, powstałe w wyniku pobytu rezydencyjnego jesienią 2022 roku.
Wystawa Francisco Peró Domeyko „Silent Nature” stanowi część cyklu Cities on the Edge CSW ŁAŹNIA. Punktem wyjścia projektu chilijskiego artysty jest kronika napisana przez Ignacego Domeyko o miejscu na pustyni Atakama w Chile, znanym dziś jako Pasmo Domeyki. W pracy „Silent Nature” teksty geologa skonfrontowane zostaną z sytuacją obecną, ukazując zmiany, jakie zaszły w krajobrazie. Projekt dotyka zagadnień ekologii, zmian klimatu oraz niszczenia natury poprzez przemysłową działalność człowieka.
Puszki coca-coli, niedopałki papierosów, włosy, muszle wyrzucone na brzeg morza jakby w efekcie dziwnego kataklizmu. Fantine Andrès w swoich rysunkach nawiązujących do elementów krajobrazu i ekosystemu Morza Bałtyckiego przekształca rzeczywistość, kreuje fantastyczne historie, używając do tego dobrze nam znanych i rozpoznawanych obiektów wykreowanych przez człowieka w zestawieniu z elementami natury. Tworzy nowe narracje i konfrontuje widza z alternatywną wersją swoich obserwacji co stanowi punkt wyjścia do głębszej refleksji dotyczącej katastrofy ekologicznej oraz wpływu działalności człowieka na środowisko naturalne. Monochromatyczne martwe natury, z jednej strony zadziwiają, a z drugiej – obrzydzają. Zestawiają ze sobą to, co piękne z tym, co jest powszechnie uważane za brzydkie, odrażające, odrzucane.
Model pracy Fantine Andrès jest metodologiczny i zorganizowany, swój proces rozpoczyna od dokumentacji wybranych obiektów, które następnie fotografuje, podkreślając ich fakturę, barwę i światło. Tworzy bibliotekę obrazów. Oprócz rysunków Fantine Andrès na wystawie znajdą się naukowe zbiory dr Aleksandry Zgrundo z Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, z którą artystka nawiązała współpracę podczas swojego pobytu rezydencyjnego w Gdańsku.
Projekt „The Riverbeds_working River/Rzeka pracująca” Anny Kędziory wpisuje się w obszar jej wieloletnich poszukiwań skupionych na krajobrazie w kontekście władzy, traumy czy straty. Przedstawione fotografie i obiekty stanowią część złożonego procesu budowania jej relacji z rzeką. Rzeką Ren, rzeką pracującą, rzeką silną, życiodajną, ale też zagrożoną. Rzeką, która jest jedną z najciężej pracujących na świecie, a tym samym tak ważną z ekonomicznego punktu widzenia. Anna Kędziora opowiada o planach związanych z Renem i tym, co bezpowrotnie znika. Prace nawiązują do naszej antropopresji i niemożności wycofania i zweryfikowania celów. Artystka analizuje sferę językową związaną z wodą, rozszyfrowuje pojęcia, interpretuje określenia odzwierciedlające ludzkie relacje z rzekami, poszukuje znaczeń i kontekstów.
Wystawa Fantine Andrès i Anny Kędziory powstała w efekcie 3-miesięcznych rezydencji odbytych jesienią 2022, w ramach prowadzonego od 2011 roku projektu wymian rezydencji artystycznych przez stowarzyszenie Apollonia – European Art Exchanges ze Strasbourga, Miasto Strasbourg, Miasto Gdańsk oraz Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA. W dotychczasowych edycjach udział wzięli: Ahmet Dogan, Patrick Bogner, Jia Qiu, Dorothee Haller, Yiumsiri Vantanapindu, Stéphane Clor, Hélène Thiennot, Elise Alloin, Aurélie Pertusot, Laurent Odelain. Wśród polskich artystów znaleźli się: Dominika Skutnik, Dorota Walentynowicz, Michał Pecko, Angelika Fojtuch, Grzegorz Stefański, Urszula Kozak, Eliza Proszczuk, Julita Wójcik, Patrycja Orzechowska oraz Barbara Gryka.
Fantine Andrès – urodzona w 1983 roku, mieszka i pracuje w Strasburgu. Absolwentka École Supérieure des Arts et du Design de Saint Étienne (Francja). Jej prace, głównie rysunki grafitowe, kwestionują zagadnienie potworności w jej różnych odsłonach, poprzez martwą naturę. Po dwóch rezydencjach w Meksyku w Oaxaca i Veracruz oraz trzymiesięcznej rezydencji w Buenos Aires przy wsparciu Atelier Mondial z Bazylei, w 2019 roku odbyła się indywidualna wystawa artystki pt. „Bezpańskie psy”, zorganizowana przez galerię Aedaen w Strasburgu. Fantine Andrès brała udział w wielu wystawach zbiorowych we Francji i za granicą, ostatnio w Kunsthalle Basel, w Galerii Valérie Delaunay w Paryżu, w Stadtische Galerie Stapflehus w Niemczech. Planowana jest także zbiorowa wystawa z udziałem artystki w Berlinie na zbiorowej wystawie współczesnego rysunku pt. „Anonymous zeichner".
Strona internetowa artystki: www.fantine-andres.com
Anna Kędziora – urodzona w 1982 roku artystka wizualna i kuratorka, adiunkt w Katedrze Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od kilku lat szeroki obszar swoich poszukiwań twórczych określa roboczym tytułem „Conflicted Landscapes” – jego osią jest krajobraz rozumiany jako proces, dynamiczny konstrukt, sieć relacji między ludźmi (choć nie tylko) a miejscem, w różnych kontekstach – historycznym, społecznym, ekologicznym. Jej projekty dotyczyły m.in. relacji krajobrazu i władzy, krajobrazu i traumy, krajobrazu straty. Głównym medium, od którego wychodzi, jest fotografia i myślenie fotograficzne, wykorzystuje także wideo i instalacje, eksperymentuje z ceramiką. Prezentowała swoje prace na wystawach indywidualnych, zbiorowych oraz na konferencjach w Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Grecji, Walii, Szwecji, Indonezji, Korei, na Białorusi, Litwie i Słowacji. Współkuratorka i kuratorka wystaw fotograficznych (m.in. podczas 9 Biennale Fotografii w Poznaniu, 2015; festiwalu TIFF we Wrocławiu, 2016; Europejskiego Miesiąca Fotografii w Berlinie, 2016; Festiwalu Interphoto 2017 w Białymstoku; Miesiąca Fotografii w Rydze, 2019; Chiang Mai Photo Festival w Tajlandii. 2020). Współorganizatorka międzynarodowego konkursu Poznań Photo Diploma Award (2011-2019). Stypendystka Marszałka Województwa Wielkopolskiego na rok 2021.
Francisco Peró urodzony w 1981 roku w Santiago (Chile), ukończył studia w rodzinnym mieście na Universidad Finnis Terrae, Wydział Sztuki, dyplom z zakresu sztuk wizualnych, specjalizacja malarstwo, wcześniej studiował architekturę, malarstwo i malowanie postaci ludzkiej. Ma na swoim koncie szereg wystaw zbiorowych i indywidualnych. Jego prace prezentowane były głównie na terenie Ameryki Południowej i Północnej. Prezentacja w CSW ŁAŹNIA będzie pierwszym pokazem prac artysty w Polsce. Prace Francisco Peró znajdują się w wielu międzynarodowych kolekcjach m.in. Deutsche Bank.
Фантін Андрес | Франсіско Перо Домейко | Анна Кендзьора
Куратори та кураторки: Родольфо Андаур, Олександра Ксенжопольська, Ліла Босовська
Екскурсія: 25 березня, 2023
13.00 — екскурсія українською мовою. Проводить Наталія Ревко
14.00 — екскурсія польською та англійською мовами. Проводить Анна Кендзьора
Фантін Андрес «Археологія майбутнього»
Франсіско Перо Домейко «Тиха природа»
Анна Кендзьора «The Riverbeds_working River/Ріка працює»
У суботу, 25 березня о 13.00 запрошуємо вас на екскурсію з Наталією Ревко. Під час якої ви зможете відвідати три актуальні виставки: Фантін Андрес, Франсіско Перо Домейко та Анни Кендзьори — які присвячені змінам у навколишньому середовищі та ландшафті. Чилійський художник Франсіско Перо Домейко у своїй відеороботі розповідає про пустелю Атакама в Чилі та вплив діяльності людини на її марсіанський ландшафт. Фантін Андрес знайомить глядачів з малюнками, присвяченими змінам клімату, які вона спостерігає в її рідному Страсбурзі, а також в Ґданську, де вона перебувала на резиденції. Роботи Фантін супроводжені науковими об’єктами професорки Ґданського університету Александри Згрундо. У своєму проєкті польська художниця Анна Кендзьора використовує фотографії та об’єкти, створені під час резиденції, яка проходила в Страсбурзі восени 2022 року. ЇЇ роботи фокусуються на дослідженнях річки Рейн – одній із найжвавіших водних артерій у Європі.