Głównym motywem mojego działania jest natura, roślinność, jak również ziemia traktowana jako najważniejszy żywioł, który dał początek wszelkiemu życiu. Dychotomia myślenia - natura vs. cywilizacja, ekologia vs. człowiek, we współczesnym świecie spowodowała, że przyroda utraciła swoje podstawowe funkcje i swoją pierwotną pozycję stając się obiektem “zdobywania” i rozwoju. W dobie ogólnego pośpiechu, kryzysu ekologicznego i traktowania natury głównie jako nośnika surowców i złóż mineralnych, chciałabym zwrócić uwagę na tempo w jakim przemija, umiera ale też w jaki sposób może przerodzić się na nowo. Jak pokazały zmiany klimatyczne, kryzys wymierania zagrożonych gatunków zwierząt, zanieczyszczenie środowiska i przyspieszenie eksploatacji natury, świat uświadomił sobie, że prymitywna przyroda nietknięta przez człowieka została zatracona. Natura jest niestała i niezmienna, ale może być na nowo tworzona przez różne formy poszukiwania jej w sztuce. W swoim działaniu chciałabym uchwycić właśnie ten proces. Prezentowana przeze mnie praca to grafika wykonana w technice monotypii/frotażu, na której został odciśnięty konar drzewa, złamany podczas lipcowej wichury. Do wykonania grafiki użyłam stworzonej przez siebie mieszanki farby drukarskiej oraz ziemi z Dolnego Miasta.
Jolanta Gmur (Jol Gmur)
Absolwentka Grafiki na Wydziale Artystycznym w Lublinie oraz Université Rennes 2, Departament des Arts Plastiques we Francji. Zajmuje się głównie grafiką, a w szczególności litografią oraz malarstwem. Mieszka i pracuje na Dolnym Mieście. Jest laureatką stypendium artystycznego Miasta Gdańska na realizację projektu “Mapa to jeszcze nie terytorium”(2020), uczestniczką sympozjum litograficznego Women in Lithograph w Museo de la Carcova w Buenos Aires (2020), w 2019 roku była finalistką III Triennale Sztuki Pomorskiej w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz była rezydentką podczas sympozjum graficznego w Mark Rothko Art Center na Łotwie.
Do ważniejszych wystaw artystki można zaliczyć: Barwy haptyczne w Galerii Żak, Lithography Online Exhibition, Megalo Print Studio, Kingston w Australii, Shinano Primitive Sense Art Festival w Japonii, Fresh Legs 2020, Inselgalerie w Berlinie, Color 2020, CICA Czong Institute for Contemporary Art Museum w Korei Południowej, 8th International Print Art Triennial w Sofii w Bułgarii, Międzynarodowy Konkurs Litografii, II LITHO Kielce w BWA w Kielcach, 9th International Printmaking Biennial of Douro 2018 w Portugalii, Konfrontacje Sztuki w Galeria Test w Warszawie, Litografia – Sztuka poprzez spowolnienie, Trükimuuseum, Tartu w Estonii, VII International Symposium of Litography, Tidaholm w Szwecji, Przegląd Współczesnej Litografii Polskiej Galeria Kobro w Łodzi.